Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος; Η Καλαμάτα στις ράγες της αντίδρασης

Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;  Η Καλαμάτα στις ράγες της αντίδρασης

Το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας λέει «όχι» στα σχέδια εν κρυπτώ

Τα όσα τραγελαφικά συνέβησαν το τελευταίο διάστημα με το σιδηρόδρομο – ποδηλατόδρομο από Κόρινθο έως Καλαμάτα, και τα οποία ανέδειξε με συνεχή δημοσιεύματα το «Θ», οδήγησαν τελικά σε εξελίξεις, έστω κι αν κανείς από τους χθεσινούς ομιλητές στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν το αναγνώρισε ανοιχτά.

Πρώτα απ’ όλα, υπήρξε ομόφωνο ψήφισμα που αναφέρει τα εξής: «Το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας, με αφορμή τη δημοσιοποίηση προκήρυξης για την εκπόνηση προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου “Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα” από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία και κατηγορηματική διαφωνία του για τους εν κρυπτώ σχεδιασμούς, χωρίς ενημέρωση και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.

Το Δημοτικό Συμβούλιο ενώνει τη φωνή του με άλλους Δήμους και φορείς της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο κοινό αίτημα για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στο υφιστάμενο δίκτυο».

Παράλληλα, υιοθετήθηκε και η απόφαση της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας, σύμφωνα με την οποία: «Η σιδηροδρομική γραμμή της πόλης παραμένει ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας, πλήρως ανακαινισμένο και τεχνικά αξιοποιήσιμο. Υπάρχει διαθέσιμο τροχαίο υλικό, μηχανοστάσιο και υποδομές που επιτρέπουν άμεση επαναλειτουργία. Η Καλαμάτα έχει ενταχθεί στο ευρωπαϊκό δίκτυο πόλεων που δεσμεύονται να καταστούν κλιματικά ουδέτερες έως το 2030.

Συνεπώς, η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου δεν αποτελεί απλώς ένα συγκοινωνιακό έργο, αλλά μια στρατηγική επιλογή βιώσιμης ανάπτυξης και κλιματικής ουδετερότητας.

Τα οφέλη για την πόλη της Καλαμάτας
1. Βιώσιμη κινητικότητα: Ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει το βασικό κορμό ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών (με λεωφορεία, ποδηλατόδρομους, πεζόδρομους), αποσυμφορώντας το κέντρο από την κυκλοφορία των ΙΧ.

2. Περιβαλλοντικό όφελος: Κάθε δρομολόγιο τρένου αφαιρεί 40–50 ΙΧ από τους δρόμους, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές ρύπων και το αποτύπωμα άνθρακα.

3. Κοινωνική συνοχή: Ένας προαστιακός σιδηρόδρομος θα δώσει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να παραμείνουν στα χωριά του νομού, εξασφαλίζοντας καθημερινή και οικονομική πρόσβαση στην Καλαμάτα για εργασία ή σπουδές.

4. Οικονομική ανάπτυξη: Η πόλη θα αποκτήσει άμεση και αξιόπιστη σύνδεση με πανεπιστήμιο, νοσοκομείο, αεροδρόμιο, λιμάνι και τουριστικούς προορισμούς όπως η Αρχαία Μεσσήνη, η Ολυμπία και η Κυπαρισσία.

5. Αναβάθμιση του αστικού χώρου: Η μείωση της κυκλοφορίας ΙΧ θα επιτρέψει νέες πεζοδρομήσεις, αναπλάσεις και τη δημιουργία πιο φιλικού δημόσιου χώρου για κατοίκους και επισκέπτες».

Κατά τη συζήτηση, παρουσία και του προέδρου του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου, όλοι συμφώνησαν ότι η απόφαση για τη μετατροπή της γραμμής σε ποδηλατόδρομο είναι αντίθετη με τις δεσμεύσεις του ελληνικού κράτους. Ωστόσο, για ακόμη μία φορά οι εντάσεις και η έλλειψη πολιτικού πολιτισμού σημάδεψαν τη συνεδρίαση.
Α.Π.