Σιδηρόδρομος: Παράταση των διαγωνισμών και «καθησυχαστικές» διευκρινίσεις χωρίς αλλαγή φυσικού αντικειμένου

Σιδηρόδρομος: Παράταση των διαγωνισμών και «καθησυχαστικές» διευκρινίσεις χωρίς αλλαγή φυσικού αντικειμένου

Πρωτοφανή και ανήκουστα είναι πλέον τα όσα συμβαίνουν με τους περιβόητους διαγωνισμούς για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου στη σιδηροδρομική γραμμή Κορίνθου – Καλαμάτας και Μεγάρων – Κορίνθου.

Ο πανικός που γράφαμε ότι κατέβαλε τους υπεύθυνους φορείς μετά την αποκάλυψη των διαγωνισμών από το «Θάρρος» στις 26 Σεπτεμβρίου, παίρνει μορφή με πράξεις και… σπασμωδικές κινήσεις.

Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις που καταγράφηκαν όλο αυτό τον καιρό από φορείς και τοπική κοινωνία, το ΤΕΕ που προκήρυξε τους διαγωνισμούς έλαβε στην Κεντρική Αντιπροσωπεία απόφαση ότι θα ζητήσει από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, που είναι ο κύριος φορέας του έργου, να αλλαχθούν οι διαγωνισμοί που βρίσκονται «στον αέρα» (κάτι που φυσικά είναι αδύνατο, μόνο ακύρωση και επαναπροκήρυξη μπορεί να γίνει) και να συμπεριληφθεί «να μην πειραχτούν οι γραμμές».

Και φτάσαμε χθες, σχεδόν ένα μήνα μετά τις αποκαλύψεις από το «Θάρρος», με δύο νέες εξελίξεις. Στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς που «τρέχουν» κανονικά, προστέθηκαν δύο νέα έγγραφα που υπογράφονται από τον πρόεδρο του ΤΕΕ, Γεώργιο Στασινό: Το ένα αφορά στην παράταση των διαγωνισμών από 31 Οκτωβρίου σε 10 Νοεμβρίου (αποσφράγιση προσφορών 13 Νοεμβρίου), ενώ το δεύτερο είναι ένα έγγραφο που φέρει ως θέμα «διευκρινιστικές απαντήσεις» και στο οποίο – κατά την εκτίμησή μας- επιχειρείται πολύ πρόχειρα να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις ότι δε θα καταργηθεί η σιδηροδρομική γραμμή.

Διαγωνισμός… κουίζ!
Σε αυτό, λοιπόν, το δεύτερο έγγραφο περιλαμβάνονται οι εξής ερωτήσεις και απαντήσεις:

-Ερώτηση:  Η προμελέτη θα μπορεί να μεταβάλλει την τροχαία υποδομή και να την αλλοιώσει;

 Απάντηση: Όχι σε καμία περίπτωση η προμελέτη δε θα πρέπει να προτείνει παρεμβάσεις που θα αλλοιώσουν την τροχαία υποδομή, ώστε να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό της που είναι η χρήση της από το σιδηρόδρομο.

-Ερ.: Είναι πρόθεση της αρχής σχεδιασμού να γίνει μετατροπή της γραμμής σε κάτι διαφορετικό από την πραγματική της λειτουργία;

Απ.: Όχι, δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόθεση. Σκοπός είναι να εξεταστούν καλές πρακτικές και παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό χώρο που θα μπορούσαν να συνδυαστούν με το ποδήλατο μέσα από αξιολόγηση όλων των πραγματικών δεδομένων.

-Ερ.: Ο ποδηλατόδρομος θα αφορά στο σύνολο της διαδρομής ή ανάλογα με τη διερεύνηση που θα γίνει από την προμελέτη μπορεί να προταθούν μόνο τμήματά της όπου είναι εφικτό να γίνει;

 Απ.: Η προτεινόμενη διαδρομή του ποδηλατόδρομου θα εξεταστεί στο πλαίσιο της προμελέτης που θα εκπονηθεί και μπορεί να περιλαμβάνει τμηματικές διαδρομές κοντά στις πόλεις και στους οικισμούς που διέρχεται ο σιδηροδρομικός άξονας, εφόσον σε σημεία της διαδρομής υπάρχουν κωλύματα (τεχνικά, ανάγλυφου κ.τ.λ.).

-Ερ.:  Ενδέχεται να υπάρχουν τμήματα της διαδρομής που δεν μπορεί να υπάρξει τεχνική λύση για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, π.χ. τμήματα που το ανάγλυφο του εδάφους δεν το επιτρέπουν ή υπάρχουν τεχνικά έργα όπως σήραγγες, γέφυρες κ.λπ. Τα τμήματα αυτά πώς θα αντιμετωπιστούν;

 Απ.: Τα τμήματα αυτά είτε θα παρακαμφθούν είτε θα εξαιρεθούν σε περίπτωση που δεν προκύπτει εφαρμόσιμη τεχνική λύση. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, βασικό ζητούμενο της προμελέτης αποτελεί να δημιουργηθούν διαδρομές ποδηλάτου χωρίς να αποτελεί αυτοσκοπό το να υπάρχει ένας ενιαίος ποδηλατόδρομος στο σύνολο του μήκους της σιδηροδρομικής γραμμής.

Παρόλα αυτά η προμελέτη οφείλει να εξετάσει όλα τα σενάρια και να καταλήξει σε προτάσεις είτε για το σύνολο της διαδρομής, αν αυτό είναι τεχνικά εφικτό, είτε για επιμέρους τμήματα».

«Μετατροπή…»
Φυσικά, πώς το παραπάνω έγγραφο θα αλλάξει το φυσικό αντικείμενο σε έναν εν εξελίξει διαγωνισμό, δεν το αναφέρει.

Εμείς απλά να σημειώσουμε ότι τα υπόλοιπα έγγραφα της προκήρυξης  δεν έχουν αλλάξει– και δε θα μπορούσαν να αλλάξουν – και παραθέτουμε αυτούσια την παράγραφο 2.2 του εδαφίου 2 «ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΜΕ ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ», που αναφέρει:

«2.2 Υπό Μελέτη Περιοχή

Η προς ανάθεση σύμβαση, αφορά στην εκπόνηση μελετών για την ανάπλαση της περιοχής κατά μήκος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής που ένωνε την Κόρινθο με την Καλαμάτα και η μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο. Το συνολικό μήκος της διαδρομής του ποδηλατοδρόμο από την Κόρινθο στην Καλαμάτα υπολογίζεται στα 244 χλμ.».

Της Βίκυς Βετουλάκη