Χρήστος Ρηγανάς: «Αν δεν παράγεται πολιτισμός, δεν παράγεται παιδεία»

Χρήστος Ρηγανάς: «Αν δεν παράγεται πολιτισμός, δεν παράγεται παιδεία»

Πλήθος κόσμου στο ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα στον διεθνούς φήμης γλύπτη

Με έναν ιδιαίτερο τρόπο «συστήθηκε» φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου στην πόλη της Καλαμάτας, καθώς «πρεμιέρα» των προ-φεστιβαλικών εκδηλώσεων αποτέλεσε η αποψινή προβολή του ντοκιμαντέρ-αφιερώματος στον γλύπτη Χρήστο Ρηγανά.

Το μίνι ντοκιμαντέρ, που τιτλοφορείται «Της Σμίλης Γραφήματα», υπογράφει η Κλεώνη Φλέσσα και παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του σπουδαίου καλλιτέχνη.

Με αφορμή την εκδήλωση, ο Χρήστος Ρηγανάς προέβη σε δηλώσεις τόσο για το φεστιβάλ όσο και, ευρύτερα, για ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα στην Καλαμάτα.

Αρχικά, ο κ. Ρηγανάς, αναφερόμενος στο περσινό «κόψιμο» ενός από τα επιλεγμένα ντοκιμαντέρ που επρόκειτο να προβληθούν στο πλαίσιο του φεστιβάλ, σημείωσε ότι αποφάσισε προσωπικά να προσφέρει ένα γλυπτό του στο φεστιβάλ, ώστε να ενισχύεται οικονομικά κάθε χρόνο.
Μιλώντας σχετικά με την απόσυρση του παραπάνω ντοκιμαντέρ, σχολίασε:

«Αν δεν υπάρχει ελευθερία στην τέχνη, δεν παράγεται πολιτισμός. Και εάν δεν παράγεται πολιτισμός, δεν παράγεται παιδεία».

Συνέχισε, υπογραμμίζοντας: «Μέσα από τη δική μου ανάγκη να εκφράζομαι και να λειτουργώ ελεύθερα, αποφάσισα να δίνω ένα έργο μου προς όφελος όχι μόνο του φεστιβάλ, αλλά και της πόλης».

Το φετινό έργο είναι κατασκευασμένο από μέταλλο, χρονολογείται από το 1995 και απεικονίζει μια γοργόνα, όπως εξηγεί ο ίδιος.

“Ελευθερία: Δομική αξία της Τέχνης” – Η δημόσια παρέμβασή του για το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου


Η πόλη και η ομορφιά της

Περνώντας στο κομμάτι της καθημερινότητας και όσα αντικρίζουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης, ο Χρήστος Ρηγανάς ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Η πόλη μας υποφέρει από όλα όσα συμβαίνουν, και είναι απαράδεκτα. Είναι πράγματα ντροπής, και εγώ δεν μπορώ παρά να στηλιτεύσω όλους αυτούς τους διευθυντές των καλλιτεχνικών σχολών της πόλης που δεν παίρνουν θέση. Θα έπρεπε όλοι μαζί να συγκροτήσουν μια επιτροπή και να συμβουλεύουν τον Δήμο για το πώς θα λειτουργεί η ομορφιά, όταν η πόλη είναι όμορφη. Η ομορφιά δομεί ηθικές αξίες· αυτό μας το λέει ο Νίτσε».

Και συνέχισε:

«Σήμερα η πόλη χάνει τη διαχρονική ταυτότητά της με όλα αυτά που γίνονται. Έβαλαν σκουπιδοτενεκέδες στο κέντρο της πλατείας 23ης Μαρτίου, απέναντι. Αν υπάρχει ανάγκη, υπάρχει λύση· μπορεί να γίνει μια εικαστική παρέμβαση στο σημείο. Αυτά θα μπορούσαν να γίνονται πολύ εύκολα από τους εκάστοτε διευθυντές που βρίσκονται εδώ και λειτουργούν. Αλλά δεν γίνονται…».

Αναφερόμενος στις δημόσιες παρεμβάσεις που πραγματοποιεί κατά καιρούς, τόνισε ότι πάντα το έκανε και ότι υπάρχουν ακόμη πολλές που πρέπει να γίνουν.

Με αυτή την αφορμή, στάθηκε ξανά στη νησίδα της πλατείας 23ης Μαρτίου και στα δέντρα που έχουν επιλεγεί για το σημείο:

«Στην πλατεία 23ης Μαρτίου έχουν φυτέψει φίκους. Είναι φυτό που δεν ταιριάζει στο δικό μας κλίμα. Εδώ τον χειμώνα θέλουμε να περνάει ο ήλιος — και μέσα από τα φυλλοβόλα πλατάνια ο ήλιος περνάει, τον έχουμε ανάγκη. Όταν το πλατάνι χάνει τα φύλλα του τον χειμώνα, δημιουργεί χρώματα· είναι μια ομορφιά.
Τα κτίρια μεταξύ τους “συνδιαλέγονται”. Τώρα, αυτές οι σκούρες χρωματικές κηλίδες κάνουν τον χώρο σκοτεινό. Τώρα που είναι κουρεμένοι οι φίκοι, ο χώρος είναι πολύ πιο ωραίος.
Στην πλατεία 23ης Μαρτίου έχουν βάλει φυτά που θα γίνουν θεόρατα. Χάνεται η ομορφιά. Όλοι την έχουμε ανάγκη και τη βρίσκουμε ανάλογα με το πόσο την αναζητούμε. Και η ομορφιά περισσεύει για όλους, αρκεί να την έχεις ανάγκη για να τη βρεις…».


Μελλοντικά σχέδια

Αναφερόμενος στα μελλοντικά του σχέδια, ο Χρήστος Ρηγανάς δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του για την καθημερινή του ενασχόληση με τη γλυπτική, που του επιτρέπει να δημιουργεί συνεχώς νέα έργα.

«Δουλεύω κάθε μέρα. Και τις Κυριακές πηγαίνω και δουλεύω — και σήμερα δούλευα στο εργαστήριό μου. Νομίζω ότι είμαι ακόμα παιδί. Και έχω χρόνια μπροστά μου!», υπογραμμίζει.

Όσο για το έργο με το οποίο ασχολείται αυτή την περίοδο, σημειώνει: «Αύριο φεύγω για τη Νάξο, για να φέρω δύο μεγάλα μάρμαρα που χρειάζομαι, καθώς δημιουργώ ένα έργο για τη Βουλή. Μου έχουν αναθέσει να φτιάξω ένα έργο με τίτλο “Σπονδή στον Κλεισθένη”, ύψους 1,80 μ.

Έπρεπε τα μάρμαρα να έρθουν εδώ, αλλά καθυστέρησαν, και τώρα που ολοκλήρωσα τα έργα της Βιέννης, πηγαίνω να τα φέρω για να συνεχίσω τη δουλειά μου».

Χρ.Μ.