Connie Field-Νουάρ Δημοκρατία: Ένα τυπικό αυταρχικό μοτίβο σε Ουγγαρία, ΗΠΑ και αλλού…

Connie Field-Νουάρ Δημοκρατία: Ένα τυπικό αυταρχικό μοτίβο σε Ουγγαρία, ΗΠΑ και αλλού…

Τρεις γενναίες γυναίκες προασπίζονται την ελευθερίας και τη δημοκρατία και μια τέταρτη, η διακεκριμένη (και υποψήφια για όσκαρ) Αμερικανίδα σκηνοθέτιδα, Connie Field, αναλαμβάνει να διαδώσει το μήνυμα της αντίστασης στον αυταρχισμό, μέσα από την 90λεπτη ταινία (Δανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Γερμανία, 2024) Democracy Noir /Νουάρ Δημοκρατία, η οποία θα προβληθεί στο 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (https://peloponnisosdocfestival.com).

«Καθώς ο Βίκτορ Όρμπαν καταλύει τους δημοκρατικούς θεσμούς της Ουγγαρίας, τρεις γυναίκες – μια δημοσιογράφος, μια πολιτικός και μια νοσηλεύτρια – εργάζονται ακούραστα για να αγωνιστούν για την ψυχή της χώρας τους. Ένα ανατριχιαστικό αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον ακροδεξιό εθνικισμό και ένας εμπνευσμένος φάρος αντίστασης» είναι ειδικότερα το θέμα του εν λόγω ντοκιμαντέρ που θα δούμε στην Καλαμάτα την Πέμπτη 27/11 (15:00) στο Αμφιθέατρο «Θεόδωρος Αγγελόπουλος» του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας.

Σε συνέντευξή της η Κόνι Φιλντ, αναφέρει τα παρακάτω για την ταινία της:
-Τι σας τράβηξε σε αυτή την ιστορία;
Ήμουν πάντα ντοκιμαντερίστρια που ασχολείται με κοινωνικά ζητήματα. Έχω δημιουργήσει πολλές ταινίες για ανθρώπους που προσπαθούν να αλλάξουν τον κόσμο γύρω τους, και με ενδιέφερε βαθιά αυτή η ιστορία της Ουγγαρίας, λόγω της συνάφειάς της με τα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα υπερασπιζόμενοι τη δημοκρατία στη δική μας χώρα.

Επιπλέον, ο σύζυγός μου είναι Ούγγρος, οπότε επισκεπτόμαστε την Ουγγαρία κάθε χρόνο από το 1990, παρακολουθώντας από κοντά την άνοδο του Όρμπαν και τις επιπτώσεις των πολιτικών του μέσα από έναν μεγάλο κύκλο φίλων. Θαύμαζα απεριόριστα τους ανθρώπους που γνώρισα στη Βουδαπέστη και αγωνίζονταν ενάντια στις πολιτικές του Όρμπαν. Όσο δύσκολο κι αν ήταν, δεν τα παράτησαν ποτέ.

-Τι θέλετε να σκεφτεί ο κόσμος βλέποντας την ταινία;
Ένας από τους βασικούς λόγους που ήθελα να κάνω αυτή την ταινία ήταν για να τη δείξω στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η κατάσταση στην Ουγγαρία είναι καθρέφτης αυτών που ζούμε τώρα εδώ. Ο σημερινός μας Πρόεδρος, ο Ντόναλντ Τραμπ, ακολουθεί πιστά το «εγχειρίδιο Όρμπαν», ενώ ταυτόχρονα προκαλεί χάος ώστε να μην καταλαβαίνουμε τι πραγματικά συμβαίνει. Κάθε μέρα πετιέται κάτι καινούργιο στην επικαιρότητα. Ελπίζουμε η ταινία να προσφέρει διαύγεια, δείχνοντας ότι αυτό που συμβαίνει ακολουθεί ένα τυπικό αυταρχικό μοτίβο. Ταυτόχρονα, η ταινία είναι και για την αντίσταση — οι Ούγγροι δεν τα έχουν παρατήσει, συνεχίζουν να παλεύουν για τη δημοκρατία. Και αυτή η αντίσταση αποδεικνύεται σήμερα πιο ισχυρή από ποτέ, καθώς ένα νέο κόμμα απειλεί την εξουσία του Όρμπαν.

-Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση στην παραγωγή;
Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες ήταν ότι η ταινία γυρίστηκε σε μια γλώσσα που δεν καταλάβαινα. Σε πολλές περιπτώσεις, όταν τραβούσαμε σκηνές vérité, ήταν σαν να φιλμάρω «στα τυφλά». Μπορούσα να κατανοήσω πλήρως το υλικό μόνο στο μοντάζ, αφού πρώτα είχε μεταφραστεί.

Άλλη μεγάλη πρόκληση ήταν να βρω συνεργάτες στη Βουδαπέστη. Είχα αρχικά μια Ούγγρη παραγωγό, αλλά αποσύρθηκε γιατί χρηματοδοτείται από την ουγγρική τηλεόραση και το Ουγγρικό Ταμείο Κινηματογράφου -και η συμμετοχή της σε αυτή την ταινία θα έθετε σε κίνδυνο τη χρηματοδότησή της. Το ίδιο συνέβη και με τον ηχολήπτη μου, ο οποίος αναφέρεται στα credits ανώνυμα. Δυσκολίες υπήρξαν και στη χρηματοδότηση -αρχικά προήλθε από την Ευρώπη, και στο τέλος ενισχύθηκε από τις ΗΠΑ μέσω του Ford Foundation.

-Τι σας ενέπνευσε να γίνετε αφηγήτρια ιστοριών;
Μεγάλωσα βλέποντας διεθνείς ταινίες που μου άνοιξαν νέους κόσμους και μου δημιούργησαν τη δίψα να γνωρίσω τον κόσμο. Υπήρξα κοινωνική ακτιβίστρια και μετέφερα αυτές τις ανησυχίες στη δουλειά μου. Επέλεξα τον κινηματογράφο γιατί πιστεύω πως είναι το πιο ισχυρό εργαλείο αφήγησης που διαθέτουμε. Όλα αυτά συνθέτουν τον λόγο που έγινα αφηγήτρια ιστοριών.

-Τι συμβουλή θα δίνατε σε άλλες γυναίκες δημιουργούς;
Είμαι ανεξάρτητη σκηνοθέτρια, οπότε οι συμβουλές μου αφορούν αυτόν τον δρόμο. Πάντα ήθελα απόλυτο έλεγχο στη δουλειά μου, γι’ αυτό επέλεξα την ανεξαρτησία. Το κλειδί για τη χρηματοδότηση είναι να καταλάβεις ότι υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να επενδύσουν σε δημιουργικά και κοινωνικά σημαντικά έργα· ο ρόλος σου είναι να τους πείσεις για την αξία της ταινίας σου. Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί και ιδρύματα που στηρίζουν τέτοια πρότζεκτ.

Κόνι Φιλντ-Βιογραφικό
Η υποψήφια για Όσκαρ και βραβευμένη με Emmy σκηνοθέτις Κόνι Φιλντ έχει δημιουργήσει πολλά ντοκιμαντέρ υψηλού προφίλ που έχουν προβληθεί σε όλο τον κόσμο. Μερικές από τις δουλειές της περιλαμβάνουν: το «Have You Heard From Johannesburg» μια σειρά επτά επεισοδίων για το παγκόσμιο κίνημα που τερμάτισε το Απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική , το «Freedom on My Mind&quot», μια ιστορία του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στο Μισισιπή (υποψήφια για Όσκαρ, Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής Sundance)· το «Forever Activist» (υποψήφια για Όσκαρ)· το φεμινιστικό κλασικό «The Life and Times of Rosie the Riveter» (15 διεθνή βραβεία καλύτερου ντοκιμαντέρ)·