Παραχώρηση Αεροδρομίου Καλαμάτας: Μάρτιο και βλέπουμε

Παραχώρηση Αεροδρομίου Καλαμάτας: Μάρτιο και βλέπουμε

Αργότερα… αργότερα… θα έρθει και η Fraport!
Αβεβαιότητα για την κύρωση στη Βουλή, αγωνία για το καλοκαίρι

Σε καθεστώς παρατεταμένης αναμονής εξακολουθεί να βρίσκεται η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, καθώς, παρά τις προσδοκίες των προηγούμενων μηνών, η σύμβαση δεν έχει ακόμη κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή. Οι τελευταίες δε εξελίξεις μεταθέτουν εκ νέου το χρονοδιάγραμμα, με τον πλέον ρεαλιστικό ορίζοντα να τοποθετείται στον Μάρτιο.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από στελέχη της Fraport στην Ελλάδα, αφού, όπως επίσημα μας ανέφεραν, ο προγραμματισμός για την κύρωση της σύμβασης στη Βουλή έχει πλέον μετατεθεί για το πρώτο τρίμηνο του 2026, χωρίς όμως να έχει οριστικοποιηθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα!

Από τον Ιανουάριο… στην άνοιξη
Ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου είχε καταγραφεί η αβεβαιότητα για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης. Αρχικά είχε διαρρεύσει ότι η σύμβαση θα κυρωνόταν τον Σεπτέμβριο, ώστε μέχρι το τέλος του 2025 να υπογραφεί και από τις αρχές του νέου έτους να αναλάβει η νέα εταιρεία διαχείρισης. Μετά είχε διαρρεύσει ότι θα κυρωθεί μέχρι τέλους του έτους.

Τίποτα από αυτά, όμως, δε συνέβη. Έτσι, φτάνουμε στο τέλος του έτους χωρίς καμία επίσημη ενημέρωση για το πότε θα κατατεθεί η σύμβαση στο Κοινοβούλιο, με αποτέλεσμα να μετατίθεται διαρκώς και η έναρξη των έργων αναβάθμισης του αεροδρομίου.

Ανεπίσημα, το προηγούμενο διάστημα υπήρχε η εκτίμηση ότι η κοινοπραξία θα αναλάμβανε τη διαχείριση του αεροδρομίου στο διάστημα 30 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου, εφόσον είχε προηγηθεί η κύρωση της σύμβασης από το Κοινοβούλιο. Το σενάριο αυτό πλέον απομακρύνεται, με τις πληροφορίες να συγκλίνουν ότι η υπόθεση «πάει πίσω» και χρονικά μεταφέρεται για αργότερα, με πιο πιθανό σενάριο η παράδοση του αεροδρομίου να γίνει το νωρίτερο το Μάρτιο.

Το γεγονός αυτό γεννά σοβαρά ερωτήματα, ειδικά καθώς η τουριστική περίοδος πλησιάζει.

Με ποια δεδομένα θα σχεδιαστεί το καλοκαίρι;
Η καθυστέρηση, όμως, αυτή δεν είναι απλώς ένα διαδικαστικό ζήτημα. Δημιουργεί ουσιαστική αβεβαιότητα στον προγραμματισμό της θερινής περιόδου:

-Με ποια δεδομένα θα οργανωθεί το καλοκαίρι του 2026; Με τα περσινά δεδομένα λειτουργίας ή με τα νέα που προβλέπει η παραχώρηση;

-Ποιος θα έχει την ευθύνη του σχεδιασμού των πτήσεων, των υπηρεσιών και της εξυπηρέτησης;

-Με ποιο προσωπικό θα λειτουργήσει το αεροδρόμιο; Με το υπάρχον ή με νέο προσωπικό που, σύμφωνα με το σχεδιασμό της κοινοπραξίας, θα πρέπει να προσληφθεί;

Πρόκειται για ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα και προκαλούν προβληματισμό τόσο στους εργαζομένους όσο και στους εμπλεκόμενους φορείς του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας.

Η κοινοπραξία κινείται, παρά την καθυστέρηση
Παρά τη θεσμική εκκρεμότητα, η κοινοπραξία φαίνεται να προχωρά κανονικά τις εσωτερικές διαδικασίες προετοιμασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, έγινε πρόσφατα και καταγραφή – καταμέτρηση εξοπλισμού και υποδομών του αεροδρομίου Καλαμάτας, προκειμένου να αποτυπωθεί τι ακριβώς θα παραδοθεί και τι θα παραληφθεί με την έναρξη της παραχώρησης.

Η κινητικότητα αυτή δείχνει ότι από την πλευρά των παραχωρησιούχων υπάρχει ετοιμότητα, ωστόσο το κρίσιμο «πράσινο φως» εξακολουθεί να εξαρτάται από τη Βουλή. Κι όπως πάντα, το κράτος κινείται με τους δικούς του αργούς ρυθμούς, εις βάρος της κοινωνίας και των πολιτών.

Σε αναμονή η Kalamata Airport Α.Ε.
Υπενθυμίζεται ότι από το καλοκαίρι έχει ήδη συσταθεί η “Kalamata Airport Α.Ε.”, με έδρα το Μαρούσι, από τη Fraport AG, τον Όμιλο Κωνσταντακόπουλου (Πηλέας Α.Ε.) και τον Όμιλο Κοπελούζου (Delta Airport Investments Α.Ε.). Η εταιρεία θα αναλάβει τη διαχείριση του αεροδρομίου για 40 χρόνια, στο πλαίσιο σύμβασης παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο και το Υπερταμείο, καταβάλλοντας τίμημα 45,2 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, παρά τη σύσταση της εταιρείας, δεν έχει δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα αναλυτική περιγραφή των έργων που θα υλοποιηθούν, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι δεν περιλαμβάνεται η επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης – ένα ζήτημα που πολλοί θεωρούν κομβικό για την ουσιαστική αναβάθμιση του αεροδρομίου.

Επίσης, όσο η σύμβαση δε φτάνει στη Βουλή, τόσο καθυστερούν τα έργα, εντείνεται η αβεβαιότητα για εργαζομένους και αεροπορικές εταιρείες και τίθεται εν αμφιβόλω ο έγκαιρος και ορθός σχεδιασμός της επόμενης τουριστικής περιόδου.

Της Βίκυς Βετουλάκη