Ο «άτακτος» οδηγός θέλει τον τροχονόμο του


ΟΠΩΣ ΑΠΟΦΑΙΝΕΤΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ»

Λιγότερο τσουχτερά αλλά περισσότερα πρόστιμα μπορεί να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης

Καθημερινή είδηση στα τοπικά μέσα έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα τα τροχαία ατυχήματα στον αστικό ιστό της Καλαμάτας, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας. Για το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο οι λόγοι είναι πολλοί. Η οδηγική μας συμπεριφορά, οι κακές οδικές υπηρεσίες πρόληψης των δημοτικών αρχών, η ασθενής αστυνόμευση των δρόμων.
Βέβαια, όσα συμβαίνουν εδώ, δεν είναι μοναδικά. Σε δεκάδες πόλεις της χώρας παρατηρούνται τα ίδια.
Μια τελευταία, διεθνής, μάλιστα, μελέτη, προτείνει τη δική της λύση στο πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτή, ο Έλληνας οδηγός θέλει… τον τροχονόμο του. Η έντονη παρουσία τους και η αύξηση των παραβάσεων που βεβαιώνονται σε «άτακτους» οδηγούς μειώνουν τα τροχαία ατυχήματα, ενώ αυξημένος αριθμός ατυχημάτων – συχνά μάλιστα θανατηφόρα – καταγράφεται εκεί όπου υπάρχει ελλιπής αστυνόμευση.
Παράλληλα, λόγω οικονομικής στενότητας έχουν αυξηθεί όσοι δεν έχουν ασφαλίσει το όχημά τους ή δεν το έχουν περάσει ΚΤΕΟ, θέτοντας σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των επιβαινόντων αλλά και των υπολοίπων στο δρόμο. Αυτά προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Τα στοιχεία του περσινού έτους
Η έρευνα, που τιτλοφορείται «Αξιολόγηση Προσωπικού Τροχαίας Αστυνόμευσης, Περιφερειακών Ενοτήτων Ελλάδος για το 2013», διενεργήθηκε από τους κ.κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, καθηγητή Πολυτεχνείου Κρήτης, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Επιστημών της Ισπανίας και επισκέπτη καθηγητή του Audencia Nantes School of Management, και Μιχαήλ Νικολαράκη, διδάκτορα Πολυτεχνείου Κρήτης.
Τα αποτελέσματα στηρίχθηκαν στα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν το περυσινό έτος για τα τροχαία ατυχήματα και τα θύματα, σε συνδυασμό με τις παραβάσεις που έχουν καταγραφεί ανά περιοχή, ενώ παράλληλα αναλύθηκαν με βάση τον πληθυσμό κάθε νομού, τον αριθμό και το είδος των οχημάτων που κινούνται σε κάθε περιοχή και το μήκος του οδικού δικτύου.
Από τα διαθέσιμα στοιχεία διαπιστώνεται ότι στις επικίνδυνες παραβάσεις (βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων) υπήρξε μια μικρή μείωση της τάξεως του 2,9% σε σχέση με το 2012, ενώ στην κατηγορία αστυνομικής δραστηριότητας (μη χρήση κράνους, ζώνης ασφαλείας, χρήση κινητού) υπήρξε αύξηση κατά 19,2%, όπως και στις παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ, επαγγελματικών οχημάτων, φθαρμένα ελαστικά) κατά 12,5%. Ειδικά για τις παραβάσεις του ΚΤΕΟ, όπως επισημάνθηκε, διαπιστώνεται διαχρονικά αύξηση και αποδίδεται στο ότι πολλοί οδηγοί αδυνατούν να πληρώσουν το κόστος ελέγχου, όπως συμβαίνει και με την υποχρεωτική ασφάλιση.
Όπως λέει ο κ. Νικολαράκης, από τις σχετικές έρευνες που διενεργεί προκύπτει ότι ο συνδυασμός πιο συχνής αστυνόμευσης στους δρόμους και περισσότερων βεβαιωμένων παραβάσεων μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερα τροχαία. Φέρει, μάλιστα, ως παράδειγμα την Ολλανδία, όπου ο αυξημένος αριθμός κλήσεων – που δεν είναι τόσο αυστηρές σε ό,τι αφορά το χρηματικό ποσό που οφείλει να καταβάλλει ο παραβάτης οδηγός – οδήγησε σε σημαντική μείωση των ατυχημάτων.
Παράλληλα, εκτιμά ότι η παρακολούθηση κυρίως των αυτοκινητοδρόμων – όπως στο εξωτερικό – με κλειστό κύκλωμα (κάμερες) μπορεί να έχει εξίσου σημαντικά αποτελέσματα, επειδή ο οδηγός θα θεωρεί ότι ανά πάσα στιγμή θα καταγραφεί οποιαδήποτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και θα είναι πολύ προσεκτικός.

Οδική ασφάλεια με θετικό πρόσημο
Στα συμπεράσματα της έρευνας αναφέρεται ότι το 2013 οι επιδόσεις στην οδική ασφάλεια συνολικά κρίνονται θετικές. Μειώθηκαν όλες οι κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων και διαπιστώθηκε οριακή αύξηση της αστυνόμευσης πανελλαδικά.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές, κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο, και προτείνεται στους αρμόδιους φορείς να ενημερώνουν τους οδηγούς, είτε με φυλλάδια, είτε με πληροφοριακές πινακίδες, είτε με τη χρήση της τηλεματικής ή των εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Όπως σημειώνουν οι ερευνητές, το καλοκαίρι σε περιοχές που συγκεντρώνουν αυξημένο αριθμό τουριστών συναντάται το φαινόμενο της ανεξέλεγκτης οδήγησης, που σε συνδυασμό με έλλειψη αστυνόμευσης έχει εύλογο αποτέλεσμα την καταγραφή τροχαίων ατυχημάτων.
Παρατηρείται, επιπλέον, ότι κάποιες περιφερειακές ενότητες έχουν πρόβλημα ατυχημάτων και χρειάζονται έκτακτα μέτρα, γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα, ενώ η απόδοση της Τροχαίας δεν είναι ικανοποιητική και η αστυνόμευση κρίνεται ανεπαρκής. Αν αυτό οφείλεται σε μειωμένη απόδοση του προσωπικού, τότε οι αλλαγές πρέπει να είναι άμεσες, κατά τους ερευνητές.
Η έρευνα καταλήγει με την προτροπή ότι «με λίγη προσπάθεια, συντονισμό και δράση οι νεκροί από τροχαία μπορούν να κατέβουν κάτω από 500 το 2015».