Γνωριμία μαθητών με την Αρχαία Μεσσήνη μέσω ταμπλετών


ΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΥΠΕΓΡΑΨΕ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΤΑΘΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου

Το ποσό των 38.572,80 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, θα κοστίσει η «Υλοποίηση εφαρμογής και εκπαιδευτικών σεναρίων», της πράξης «Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη» του άξονα προτεραιότητας 1 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από εθνικούς πόρους ΕΣΠΑ 2007 – 2013, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε χθες με την εταιρeία «ΒΑΝΙΔΗΣ Χ.ΙΩΑΝΝΗΣ- MESIA SUITE», ο δήμαρχος Μεσσήνης, Στάθης Αναστασόπουλος.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο ανάδοχος θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την παροχή των υπηρεσιών στις 31 Μαΐου 2015. Πρόκειται για μια διαδικτυακή εφαρμογή, που θα υποστηρίζει τη δημιουργία, την υλοποίηση και την καταγραφή εκπαιδευτικών σεναρίων επισκέψεων στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης.
Θα αποτελείται: α) από ένα περιβάλλον συγγραφής/σχεδίασης του εκπαιδευτικού σεναρίου της κάθε επίσκεψης, β) από μία ψηφιακή βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών σεναρίων και γ) από το περιβάλλον παρουσίασης μέσω του οποίου θα γίνεται διαθέσιμο το ψηφιακό περιεχόμενο στους μαθητές που θα επισκέπτονται το χώρο.

Σκοπός
Σκοπός είναι οι μαθητές να μπορούν με τη βοήθεια της τεχνολογίας που προσφέρουν οι φορητές συσκευές (ταμπλέτες) να καθοδηγούνται στα εκθέματα και να αξιοποιούν την επίσκεψή τους στο μέγιστο βαθμό, δεδομένου ότι ακολουθούν τη διαδρομή που ο εκπαιδευτικός έχει επιλέξει για αυτούς ως βέλτιστη.
Για κάθε σενάριο θα πρέπει να υπάρχει μία εισαγωγή που θα προσφέρει όλες τις σημαντικές πληροφορίες που χρειάζεται να γνωρίζει ο μαθητής.
Στη συνέχεια θα πρέπει να ακολουθεί το εκπαιδευτικό υλικό που έχει προετοιμαστεί από εκπαιδευτικούς. Το κάθε εκπαιδευτικό σενάριο θα χωρίζεται σε τρεις χρονικές φάσεις:
-Πριν από την επίσκεψη
Σε αυτή τη φάση το σενάριο θα προετοιμάζει τους μαθητές για την επίσκεψή τους στον αρχαιολογικό χώρο.
Εδώ, θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να εξετάσει τρόπους που θα προκαλέσουν την προσοχή των μαθητών και θα τους κάνει να ενδιαφερθούν για τα μνημεία ή τα ευρήματα του χώρου που θα επισκεφθούν.
Θα πρέπει να θέσει ερωτήματα στους μαθητές τέτοια ώστε να εντοπίσει τις σχετικές γνώσεις που οι μαθητές ήδη κατέχουν.
Έχοντας διαπιστώσει το γνωστικό επίπεδο της τάξης θα μπορεί να θέσει τα ερωτήματα που θα καλεστούν οι μαθητές να απαντήσουν μέσω της επίσκεψή τους.
Τέλος, θα πρέπει να σχεδιάσει και οργανώσει την επίσκεψή τους στον αρχαιολογικό χώρο και να δώσει όλες τις πληροφορίες για το εκπαιδευτικό σενάριο που έχει σχεδιάσει, ώστε οι μαθητές κατά την άφιξή τους στο χώρο του μουσείου να γνωρίζουν ήδη τι έχει οριστεί για αυτούς.
-Επίσκεψη
Οι μαθητές προμηθεύονται τις φορητές συσκευές και ξεναγούνται στον αρχαιολογικό χώρο. Θα πρέπει να συγκεντρώσουν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που χρειάζονται για να απαντήσουν τα ερωτήματα που τους έχουν τεθεί πριν την επίσκεψή τους μέσα από την παρατήρηση των εκθεμάτων και των μνημείων.
Με την ολοκλήρωση αυτή της διαδικασίας θα βρίσκονται πια σε θέση να εξηγήσουν τις απαντήσεις τους και, μάλιστα, επικαλούμενοι παρατηρήσεις τους στο πλαίσιο της επίσκεψης.
-Μετά την επίσκεψη
Έχοντας επιστρέψει στην τάξη μετά την επίσκεψή τους στον αρχαιολογικό χώρο κι έχοντας ολοκληρώσει πια το εκπαιδευτικό σενάριο που τους έθεσε ο εκπαιδευτικός, μπορούν να συζητήσουν αναλυτικότερα για τις λεπτομέρειες του εκπαιδευτικού σεναρίου και τις απαντήσεις που πρότειναν μέσω των εκθεμάτων.
Τα σενάρια που θα αναπτυχθούν μπορεί να αφορούν στην ακουστική του αρχαίου θεάτρου (φυσική), στη βίωση αθλημάτων της αρχαιότητας (φυσική αγωγή), στη διοργάνωση αγώνων αντιλογίας για θέματα που αφορούν στις σύγχρονες κοινωνίες (κοινωνικές επιστήμες), την ιστορία της πόλης της Μεσσήνης, τους κατοίκους της, την καθημερινή ζωή τους, τα σπίτια τους και τις δραστηριότητες τους, τα παιχνίδια των παιδιών της εποχής, τη μουσική, τη ζωγραφική κ.α. Στο πλαίσιο της δράσης αυτής αναμένεται να σχεδιαστούν, να υλοποιηθούν και να αξιολογηθούν 20 εκπαιδευτικά σενάρια που θα καλύπτουν όλες τις θεματικές περιοχές του αναλυτικού προγράμματος.