Γύρισαν την πλάτη στις εκπτώσεις


Τελευταία ημέρα των εκπτώσεων της χειμερινής περιόδου η σημερινή και η αίσθηση που αποκομίσαμε στο μεγαλύτερο διάστημά τους, περνώντας από καταστήματα της Καλαμάτας, ήταν κάθε «πέρυσι και καλύτερα». Η αγοραστική κίνηση ήταν υποτονική και οι πολίτες δίστασαν για μια ακόμη φορά να βάλουν το χέρι στην τσέπη.
Βέβαια, το ερώτημα είναι: και να το έκαναν, θα υπήρχαν χρήματα με ένα… βουνό υποχρεώσεις που έχει κάθε οικογένεια;
Το αίσθημα που είχαμε για τα περισσότερα καταστήματα στην Καλαμάτα, αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία. Έτσι, απογοητευτική είναι η εικόνα των χειμερινών εκπτώσεων για τις εμπορικές επιχειρήσεις, όπως προκύπτει από στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), καθώς σε ετήσια βάση απώλεσαν τζίρο εκτιμώμενου ύψους 930 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης το 2015 σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2014 κυμαίνεται στα επίπεδα του -17,3%, ενώ ο εκτιμώμενος τζίρος για τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί το 2015 περίπου στα 4,44 δισ. ευρώ, καταγράφοντας απώλειες 930 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2014.
Σημειώνεται πως την εκπτωτική περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουάριου 2014 ο τζίρος σε απόλυτα νούμερα ήταν 5,37 δισ. ευρώ και είχε σε ετήσια βάση σημειώσει μείωση 2,37% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
«Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς και με στοιχεία από μικρομεσαίες και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, δεν επιτρέπουν να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς», αναφέρει η ΕΣΕΕ στην ανακοίνωσή της.
Πιο αναλυτικά, η συντριπτική πλειοψηφία των μετεχόντων στην έρευνα (70%) δήλωσε ότι οι πωλήσεις ήταν συρρικνωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, ενώ δύο στους δέκα (22%) ότι κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα και μετά βίας ένας στους δέκα (8%) λίγο καλύτερα από πέρυσι.
Όσον αφορά στο εύρος της μειούμενης εμπορικής κίνησης, οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς το 23% δηλώνει πτώση της τάξης του 11 – 20%, άλλο ένα 23% μείωση πωλήσεων 21% – 30% και μόνο το 10% πτώση της τάξης του 0-10%. Ένας στους πέντε (20%) δηλώνει ποσοστό πτώσης του 30-40% και σχεδόν ένας στους τέσσερις (23%) δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%.
Η μεγάλη δε πλειοψηφία των ερωτηθέντων (92%) αποτύπωσε την ανύπαρκτη επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης, ενώ πρέπει να τονιστεί πως μόνο το 42% των καταστημάτων παρέμειναν ανοικτά τη Κυριακή 18 Ιανουαρίου.
Τα ποσοστά των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων προέβη σε γενναίες μειώσεις τιμών, που ξεκινούσαν από το 30% και στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 50%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιξαν και το 80%.
Είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από 5 στους 10 εμπόρους (55%) υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 12/1 έως 31/1, παρά τη διενέργεια των εκλογών. Αντίστοιχα, 3 στους 10 υπέδειξαν την περίοδο από 1/2 έως 15/2 ως την πιο αποδοτική και λιγότεροι από 2 στους 10 (15%) εκείνη από 16/2 έως 28/2, παράμετρος η οποία υποδηλώνει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης