Κυπαρισσία: “Master plan” για το λιμάνι, χωρίς λιμάνι, γίνεται;


Από το 2007 «βούλιαξε» και «πνίγηκε» στα λόγια…

Η «Έγκριση Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Δήμου Τριφυλίας-Αιρετής Περιφέρειας Πελοποννήσου-Λιμενικού Ταμείου και Αναπτυξιακής Μεσσηνίας για την υλοποίηση του “Πλαισίου έργων ανάπτυξης λιμένος Κυπαρισσίας”» είναι το δεύτερο θέμα στην ημερήσια διάταξη της σημερινής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας.
Όπως ήδη έχουμε αναφέρει, εκτός από τη σοβαρότητά του, πολλοί βλέποντας το θέμα στην ημερήσια διάταξη, γέλασαν αλλά και θύμωσαν, επειδή αυτό το “master plan” όλο διακηρύσσεται, όλο υπογράφονται ή κουβεντιάζονται προγραμματικές συμβάσεις, μέχρι και μακέτες για τη χερσαία ζώνη έχουν παρουσιαστεί εδώ και 9 χρόνια, αλλά λιμάνι δεν υπάρχει. Το λιμάνι καταστρέφεται ολοσχερώς, καταρρέει και τμήμα του παλιού προσήνεμου μόλου και, αντί να κάνουν μελέτη και παρεμβάσεις για αποκατάσταση των ζημιών και προστασία του, για να ξανα-γίνει λιμάνι, παρέχοντας ασφάλεια ελλιμενισμού, το μόνο που λένε οι εμπλεκόμενοι είναι για το “master plan”, το οποίο θα κοστίσει σε χρήμα, χωρίς να υπάρχει λιμάνι.
Αυτό το περίφημο και περιβόητο “master plan” δεν είναι η πρώτη φορά που απασχολεί το Δημοτικό Συμβούλιο Τριφυλίας, αλλά έχει συζητηθεί από την εποχή ακόμα του Δήμου Κυπαρισσίας! Μάλιστα, πριν καν αρχίσει να γίνεται λόγος για “master plan” στην Κυπαρισσία, επί δημαρχοντίας Γεωργίου Σαμπαζιώτη είχε γίνει ολόκληρη εκδήλωση παρουσίασης της διαμόρφωσης – ανάπλασης της χερσαίας ζώνης, με βιντεοπροβολές κ.τ.λ. στο χώρο δίπλα από τη «γλίστρα», χωρίς αυτή η ζώνη να ανήκει τότε στο Δήμο Κυπαρισσίας, όπως δεν ανήκει (ή έστω παραχωρηθεί) και τώρα στο Δήμο Τριφυλίας.
Το “master plan” του λιμανιού της Κυπαρισσίας έχει τη… δική του ιστορία! Από το 2007 – 2008 όλο σχεδιάζεται, μελετάται, ανατίθεται, υπογράφονται προγραμματικές συμβάσεις, γίνονται δηλώσεις, βγαίνουν φωτογραφίες, ξανά εξαγγελίες, δεσμεύσεις, διακηρύξεις, αλλά ουσία και αποτέλεσμα μηδέν!
Επειδή, λοιπόν, πάλι γίνεται λόγος για “master plan”, ας θυμίσουμε – εν συντομία – πόσες και ποιες φορές όλο ξεκινά, αλλά ουδέποτε εκπονήθηκε.

Ιστορικό
Στις 5 Μαρτίου 2008 επισκέφθηκε την Κυπαρισσία και το λιμάνι ο λιμενολόγος, πρώην καθηγητής του ΕΜΠ, Άδελκις Ρογκάν, αφού είχαν προηγηθεί συζητήσεις και συνεννοήσεις με τον τότε δήμαρχο Γιώργο Σαμπαζιώτη και τον τότε νομάρχη Δημήτρη Δράκο, ο οποίος είχε δηλώσει πως στον κ. Ρογκάν θα ανέθετε η ΝΑΜ τη σύνταξη του master plan του λιμανιού και των έργων υποδομής που χρειάζονταν για να γίνει λειτουργικό, με όλες τις υποδομές που χρειάζονταν, την αισθητική παρέμβαση στο χώρο και την προστασία της χερσαίας ζώνης, καθώς και τη χωροθέτηση δραστηριοτήτων σε όλη τη χερσαία ζώνη.
Μετά 21 ολόκληρους μήνες, στις 17 Δεκεμβρίου 2009, κι αφού στο μεσοδιάστημα επαναλαμβάνονταν οι δηλώσεις από Δήμο και ΝΑΜ για το “master plan”, έγινε συνάντηση στην Κυπαρισσία του κ. Δράκου με τον κ. Σαμπαζιώτη, μετά την οποία ξαναέγιναν δηλώσεις για το “master plan”, ενώ και την προηγούμενη μέρα ο τότε αντινομάρχης Στάθης Αναστασόπουλος είχε αναφερθεί κι αυτός στο “master plan”.
Όπως είχε γίνει γνωστό, από την περίοδο εκείνη, υπάρχει υπογεγραμμένη από τις 27 Γενάρη 2010 προγραμματική σύμβαση μεταξύ Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μεσσηνίας, Δήμου Κυπαρισσίας και Λιμενικού Ταμείου, με τίτλο «Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένος Κυπαρισσίας».
Στο φύλλο της 28ης Ιανουαρίου 2010 του «Θ» υπάρχει σχετικό ρεπορτάζ για τις «Προγραμματικές συμβάσεις Νομαρχίας και Δ. Κυπαρισσίας για master plan λιμανιού και τεχνητούς υφάλους», από την κοινή συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν, μετά την υπογραφή των δύο προγραμματικών συμβάσεων, ο τότε νομάρχης Μεσσηνίας Δημήτρης Δράκος και ο τότε δήμαρχος Κυπαρισσίας Γιώργος Σαμπαζιώτης.
Μάλιστα, στο δημοσίευμα υπάρχουν και οι σχετικές με το θέμα δηλώσεις τους, τις οποίες οποιοσδήποτε μπορεί να διαβάσει και στο ηλεκτρονικό αρχείο του «Θ» (https://www.tharrosnews.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=25677).
Η νομαρχιακή περίοδος έληξε στα τέλη του 2010, αλλά “master plan” δεν εκπονήθηκε και εν συνεχεία ανέλαβε καθήκοντα η Αιρετή Περιφερειακή Αρχή και η νέα Δημοτική Αρχή Τριφυλίας πλέον.
Από τις πρώτες δηλώσεις του περιφερειάρχη Πέτρου Τατούλη για το λιμάνι Κυπαρισσίας ήταν το “master plan”, το ίδιο και από τη Δημοτική Αρχή Κόλλια.
Στις 10 Μαρτίου 2011 διεξήχθη σύσκεψη στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας, υπό τον τότε αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, με τη συμμετοχή του τότε δημάρχου Τριφυλίας, Κώστα Κόλλια και του τότε προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, Νίκου Τζάννε, όπου ξανα-έγινε κουβέντα για “master plan” και προγραμματική σύμβαση Δήμου, Περιφέρειας και Λιμενικού Ταμείου.
Επτά ολόκληρους μήνες μετά, με πρωτοβουλία του τότε αντιπεριφερειάρχη Παναγιώτη Αλευρά, έγινε νέα σύσκεψη, στην οποία συμμετέσχε και ο δήμαρχος Τριφυλίας και αποφασίστηκε, όπως δημοσιοποιήθηκε, η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης, ξανά, για master plan του λιμανιού της Κυπαρισσίας. Στην 34η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, στις 28 Δεκεμβρίου 2011, το 28ο θέμα της ημερήσιας διάταξης (με αριθμό απόφασης 500) ήταν «Έγκριση 1ης τροποποίησης Προγραμμάτων ΚΑΠ 2011, Τελών Άδειας Μεταβίβασης Οχημάτων 2011, καθώς και Προστίμων 2011 Π.Ε. Μεσσηνίας», όπου στον πίνακα IV με αύξοντα αριθμό 4 αναφέρεται το έργο «Γενικό προγραμματικό σχέδιο ανάπτυξης λιμένος Κυπαρισσίας», με προϋπολογισμό 25.000 ευρώ, πίστωση 25.000 ευρώ. Στις Παρατηρήσεις αναφέρεται: «Δήμος – Λιμενικό / master plan».
Στην Πράξη με αριθ. 321 έτους 2012, της συνεδρίασης της Λιμενικής Επιτροπής Μεσσηνίας, στις 6 Νοεμβρίου 2012, με θέμα «Ενημέρωση και λήψη απόφασης σχετικά με εκπόνηση μελέτης για το master plan του λιμένα Κυπαρισσίας», αναφέρεται πως η Λιμενική Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε, μεταξύ άλλων, ότι «αποδέχεται τη σκοπιμότητα Προγραμματικής Σύμβασης για την υλοποίηση του έργου ‘’Προγραμματικό Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένα Κυπαρισσίας’’, μεταξύ της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας, του Δήμου Τριφυλίας, του Λιμενικού Ταμείου Ν. Μεσσηνίας και της Αναπτυξιακής Μεσσηνίας -Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ, ως φορέα εκτέλεσης του έργου.
Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με τον παρακάτω τρόπο: Η Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας θα διαθέσει το ποσό των 70.000 ευρώ, ο Δήμος Τριφυλίας θα διαθέσει το ποσό των 70.000 ευρώ και το Λιμενικό Ταμείο Ν. Μεσσηνίας θα διαθέσει το ποσό των 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση που το κόστος της μελέτης υπερβεί το ποσό των 150.000 ευρώ, το Λιμενικό Ταμείο Ν. Μεσσηνίας θα συμμετέχει με το ίδιο ποσό (10.000).
Σε περίπτωση που το κόστος της μελέτης είναι μικρότερο των 150.000 ευρώ, το Λιμενικό Ταμείο Ν. Μεσσηνίας θα συμμετέχει αναλογικά (ποσοστό 6,67%) σε αυτό…».
Στις 7 Απριλίου 2013 και ενώ το λιμάνι έχει καταστραφεί, αφού κατέρρευσε τμήμα του νέου προσήνεμου μόλου, έπειτα από αυτοψία που έκανε ο περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης, δήλωσε πως δημιουργείται το “master plan”, δήλωση την οποία είχε κάνει και νωρίτερα, αλλά και το επόμενο χρονικό διάστημα.
“Master plan”, ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει εκπονηθεί και πολλοί στην Κυπαρισσία αναρωτιούνται ποια αξία και ποια σημασία μπορεί να έχει ένα “master plan” για το λιμάνι, χωρίς να υπάρχει το ίδιο το λιμάνι και δίχως να έχει γίνει τίποτα απολύτως για την αποκατάσταση του κατεστραμμένου τμήματος του νέου προσήνεμου μόλου και την προστασία του παλιού, που κι αυτός, πλέον, καταρρέει. Πάντως, επειδή ό,τι γίνεται, είναι – θεωρητικά – για καλό, και το “master plan” χρειάζεται, όλοι εύχονται να γίνει, αλλά να γίνει για λιμάνι κανονικό.