Απάντηση ΣΥΡΙΖΑ υπέρ της βελτίωσης του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας-Ριζόμυλου


Συγκριτικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η επιλογή για τη βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης, όσον αφορά το δρόμο Καλαμάτας-Ριζόμυλου, είναι προτιμότερη και για οικονομικούς και για τεχνικούς και για περιβαλλοντικούς και άλλους λόγους σε σχέση με την παραλιακή χάραξη, παρουσιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ Μεσσηνίας. Σε ανακοίνωσή του, με την οποία εξαπολύει σφοδρή κριτική στη Νέα Δημοκρατία και ιδιαίτερα στον βουλευτή Μίλτο Χρυσομάλλη, ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει ενδιαφέροντα στοιχεία στη δημοσιότητα, χωρίς όμως να γίνεται σαφές από που ακριβώς προέρχονται αυτά…

Η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, με τίτλο “Και άσχετοι … Και επικίνδυνοι … Επιτέλους αφήστε την Μεσσηνία και τη χώρα να αναπνεύσει…. Αφήστε τα λόγια και δουλέψτε λίγο…  Έχετε κολλήσει τα πάντα …”, έχει ως εξής: 

“Τα στελέχη της ΝΔ, συνεχίζουν την συζήτηση που άνοιξε τη δεκαετία του 1930 (!) στο νομό μας μας, σχετικά με το δρόμο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη. Κι αφού κυβέρνησαν για δεκαετίες τη χώρα, τη λεηλάτησαν και την οδήγησαν αρκετές φορές στην χρεωκοπία, αφού εξέλεξαν από την Πελοπόννησο και από τη Μεσσηνία δεκάδες Βουλευτές και Υπουργούς και Πρωθυπουργούς, κοροϊδεύοντας τους Πελοποννήσιους και τους Μεσσήνιους, έφτασαν μόλις 4 χρόνια κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για να ωριμάσει και να δημοπρατηθεί το έργο. Παραταύτα δεν σταματούν, συνεχίζουν την πολιτική του Μαυρογιαλούρου, λέγοντας ψέματα και επαναφέροντας την συζήτηση, από πού θα περάσει ο δρόμος!

Πιστοί στην παράδοση που έχουν δημιουργήσει, ως ΝΔ σήμερα,  παλιότερα ως ΕΡΕ, ως συντηρητική παράταξη συνολικά, να μην γίνονται ποτέ τα αναγκαία για την κοινωνία έργα υποδομής, για να εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα. Ποιος δεν θυμάται την για δεκαετίες συζήτηση για τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών -Θεσσαλονίκης, όπου η παραλιακή χάραξη, δεν επέτρεπε να γίνουν τα έργα στο πέταλο του Μαλιακού, για να διέρχεται όλη η χώρα από συγκεκριμένα καταστήματα, καφέ και λουκουμάδων. Ξηλώθηκαν τη δεκαετία του ’50 οι γραμμές του τραμ για να εξυπηρετηθούν τα ιδιωτικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ της Θεσσαλονίκης και σταμάτησαν ακόμη και σήμερα έργα άνω των 5.5 δις ευρώ, κρίσιμα για την ανάπτυξη και τις κοινωνικές ανάγκες, που είτε είχαν συμβασιοποιηθεί, είτε βρίσκονταν προς ολοκλήρωση οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, η Πατρών – Πύργου και Πύργου Καλό Νερό, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων ελευθέρας ροής, η Παραϊόνια Οδός, η υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην Πάτρα, τα εμπορευματικά κέντρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης και πολλά ακόμη. Η ίδια πολιτική ακύρωσης επιχειρείται και για τον διαγωνισμό του δρόμου Καλαμάτα -Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, αφού εδώ και έναν αιώνα τάζουν ότι ΘΑ τον κάνουν αλλά ποτέ δεν επιχείρησαν. 

Σε αυτή την προσπάθεια, συνεχίζουν να λένε ψέματα, χρησιμοποιώντας για τεκμηρίωση την ημιμάθειά τους, επιστρατεύοντας κοινοβουλευτικές απαντήσεις που λένε την μισή αλήθεια και επιχειρώντας ΞΑΝΑ να μην υλοποιηθεί το έργο πνοής για τη Μεσσηνία.

Διαβάσαμε τις δηλώσεις – δήθεν καταγγελίες του βουλευτή της ΝΔ, κ. Χρυσομάλλη, ότι για το έργο «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη» δεν επιλέχθηκε η παραλιακή χάραξη, για λόγους πολιτικής εμπάθειας, χωρίς κανένα συγκριτικό κριτήριο (αφού δεν υπάρχει καμία οριστική μελέτη για την αναβάθμιση). Είπε επίσης ότι  η Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ξεκαθαρίζει πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι η αρμοδιότητά της εξαντλείται στην έγκριση και υπαγωγή στη διαδικασία χρηματοδότησης μέσω ΣΔΙΤ και όχι στην επιλογή των τεχνικών χαρακτηριστικών.

Να τους ενημερώσουμε λοιπόν ότι:

Α. Δεν επιλέξαμε κανένα έργο ή όδευση ορμώμενοι από πολιτική εμπάθεια. Ούτε βέβαια με κριτήρια που σχετίζονται με οικόπεδα φίλων μας, όπως η πάγια πρακτική της συντηρητικής παράταξης που λειτουργούσε είτε με τη λογική του «Μαυρογιαλούρου», είτε με τη λογική της πίεσης αγοραίων συμφερόντων. Γι’ αυτό το λόγο διαμορφώσαμε για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο στις μεταφορές και στις υποδομές, εγκριμένο από την ΕΕ,  ως τομή για την ιεράρχηση των έργων, των αναγκαίων υποδομών, τον καθορισμό των προτεραιοτήτων και του κόστους κατασκευής. 

Β. Αν υπήρχαν μελέτες για την παραλιακή όδευση και οι απαραίτητες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις, και δεν είχε κανένα πρόβλημα η Γ.Γ. ΣΔΙΤ, γιατί δεν δημοπράτησε η ΝΔ το έργο τόσα χρόνια;  

Γ. Η ΓΓ ΣΔΙΤ προφανώς δεν εγκρίνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά την χρηματοδότηση και το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου. Επομένως πώς ο κ. Χρυσομάλλης ρωτάει τη ΓΓ ΣΔΙΤ για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου και όχι το Υπουργείο Υποδομών, για να λάβει αρμοδίως τις απαντήσεις; Δεν μιλάει ο κ. Χρυσομάλλης με τον κ. Καραμανλή; Δεν γνωρίζει ακόμη και στην αρθρογραφία του, τους κυκλοφοριακούς φόρτους και τη μελέτη κόστους οφέλους του έργου με βάση τις εγκρίσεις που πρέπει να δοθούν από τη ΓΓ ΣΔΙΤ; Δεν γνωρίζει ότι μαζί με τις απαλλοτριώσεις η παραλιακή χάραξη κοστίζει τουλάχιστον 35 εκατομμύρια ευρώ περισσότερο;

Δ. Η κυβέρνηση και οι Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, όχι στα λόγια όπως η ΝΔ, αλλά στην πράξη, σέβονταν και σέβονται τον υπηρεσιακό μηχανισμό και τις εισηγήσεις του, χωρίς να τον χειραγωγούν, κατά την παράδοση και την πρακτική της δεξιάς και του επιτελικού κομματικού κράτους του κ. Μητσοτάκη.

Ε. Αφού δεν τολμάει ο κ. Χρυσομάλλης να ρωτήσει τον κ. Καραμανλή (όπως μάλλον έχει πράξει ο κ. Λαμπρόπουλος), αφού η μισή ΝΔ δεν μιλά με την άλλη μισή, αφού η τεχνοκρατική αντίληψη του κ. Χρυσομάλλη καθοδηγείται από το σόφισμα «ρωτάμε τους αναρμόδιους για να κατηγορήσουμε το ΣΥΡΙΖΑ και τους Υπουργούς του», παραθέτουμε παρακάτω τα συγκριτικά στοιχεία (όπως τα πληροφορηθήκαμε από τον τ. υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη) και παρακαλούμε για τη σύγκριση με τα στοιχεία που παρουσιάζει ο κ. Χρυσομάλλης. Επίσης παρακαλούμε θερμά:

– Την μισή ΝΔ και ειδικά τον κ. Καραμανλή και τον κ. Λαμπρόπουλο, να ενημερώσουν την άλλη μισή, με έμφαση στον κ. Χρυσομάλλη.

– Να αφήσετε να υλοποιηθεί το έργο που για σχεδόν 100 χρόνια δεν υλοποιείτε με ευθύνη σας.

– Να αφήσετε τα λόγια και να δουλέψετε και λίγο…  Έχετε κολλήσει τα πάντα ….

Δημοπράτηση του Έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, με Σ.Δ.Ι.Τ.» στο σύστημα συμπράξεων του ν.3389/2005 (ΦΕΚ Α’ 232), από την κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα

Η βελτίωση – αναβάθμιση  της οδικής σύνδεσης Καλαμάτα – Ριζόμυλος του Εθνικού Οδικού δικτύου της νοτιοδυτικής Μεσσηνίας είναι ιδιαίτερης σημασίας:

για τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στο τμήμα Καλαμάτα – Μεσσήνη, στην ίδια την  πόλη της Μεσσήνης και στην έξοδο Καλαμάτας (Ασπρόχωμα),

για την ευχέρεια πρόσβασης του κρατικού Αεροδρομίου “Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”

και για την ενίσχυση των προοπτικών ανάπτυξης της  περιοχής με την αναβάθμιση της προσπελασιμότητας τους.

Τα ακόλουθα τεχνικοοικονομικά  στοιχεία για την βελτίωση – αναβάθμιση  της οδικής σύνδεσης στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος αναφέρονται συγκριτικά στις 2 Λύσεις:

Α.      ΕΡΓΟ: Εθνική Οδός ΚΑΛΑΜΑΤΑ – ΡΙΖΟΜΥΛΟΣ

Τεχνικο-οικονομικά  στοιχεία σύγκρισης 

της «Λύσης Βελτίωσης της Εθνικής Οδού» (Λύση1 ) και της «Παραλιακής Λύσης» (Λύση 2)

    Λύση Βελτίωσης – Αναβάθμισης  της Υφιστάμενης Ε.Ο. Καλαμάτα – Ριζόμυλος από προ του Ασπροχώματος (περί την έξοδο της Πόλης της Καλαμάτας) μέχρι την Βελίκα και την προσαρμογή στο επόμενο τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος. H Λύση 1 με μήκος περίπου 16,4 χλμ. έχει τα γενικά χαρακτηριστικά του ακόλουθου Πίνακα στα 4 Υποτμήματά της. 

    Παραλιακή Λύση Ε.Ο. Ριζόμυλος – Καλαμάτα με άκρο τα νοτιοανατολικά του Ριζόμυλου και κατάληξη στην περιοχή Ακοβίτικα (Καλαμάτας) στην Ε.Ο. Τρίπολης – Καλαμάτας, με μήκος 14.9 χλμ. περίπου. Ο άξονας προτάθηκε με τετράιχνη διατομή διαχωρισμένου οδοστρώματος και προσβάσεις στην αρτηρία μέσω 12 Ισόπεδων κυκλικών Κόμβων. Η εξασφάλιση της πρόσβασης στις παρακείμενες ιδιοκτησίες απαιτεί εκτεταμένο παράπλευρο – εγκάρσιο οδικό δίκτυο ενώ προβλέπονται και ποδηλατόδρομοι εκατέρωθεν των παραπλεύρων οδών.

Συνοπτικός Πίνακας Σύγκρισης Δαπανών (ποσά σε €)

H συνοπτική σύγκριση των δαπανών έγινε με βάση τα ακόλουθα: 

1) Οι Τιμές Μονάδας  των εργασιών με μεταφορές της Λύσης 1 λήφθηκαν ίδιες με τις  αντίστοιχες Τ/Μ της Λύσης 2 (Παραλιακής Λύσης).

2) Πέραν της αφαίρεσης ακατάλληλων πάχους 0,30μ., προβλέφθηκε πρόσθετα εξυγίανση με  πάχος 0,70μ. στα υποτμήματα με νέα χάραξη. Για τη βελτίωση του υφιστάμενου δίιχνου δρόμου από Καλαμάτα έως το Ασπρόχωμα (L≈2,6χλμ.) προβλέφθηκε πρόσθετα εξυγίανση με  πάχος 0,20μ. (σύνολο δηλαδή 0,50μ.).

3) Για τις γέφυρες –υδραυλικά τεχνικά Πάμισος Ποτ., Ρέμα Μουρτιάς, Ρέμα Τυφλού, Ρέμα Βελίκας  λήφθηκε υπόψη η ίδια δαπάνη 3.651.000€ της Λύση 2 (για λόγους άμεσης συγκρισιμότητας). 

4) Η δαπάνη των Κ.Δ. εκτιμήθηκε από παρεμφερή έργα με βάση Οριστικές Μελέτες του Έργου Πάτρα -Πύργος

5) Στην σύγκριση προστέθηκαν στη Λύση 2 (μετά το άθροισμα Σσ και σημειωμένα με κόκκινο) όσα κονδύλια δεν είχαν προβλεφθεί (Απολογιστικά και Μελέτες/ Αναθεώρηση).

Η Λύση 1 (Λύση Βελτίωσης – Αναβάθμισης  της Υφιστάμενης Ε.Ο. Καλαμάτα – Ριζόμυλος) υπερτερεί κατά την δαπάνη Υλοποίησης της Λύσης 2, όντας οικονομικότερη  στο Σσ (Άθροισμα δαπανών εργασιών κατά την μελέτη) κατά 12,3 εκατομμύρια €. (H Λύση 2 είναι κατ’ αρχήν ακριβότερη της Λύσης 1 κατά ~ 37%) . 

Επιπλέον όμως  πρέπει να συνεκτιμηθεί στην σύγκριση ότι:

    Η υλοποίηση του Έργου κατά τη Λύση 1, αφορά σε μεγάλο τμήμα του αναβάθμιση / βελτίωση υφιστάμενου οδικού δικτύου. Επομένως, μεγάλο τμήμα από την έκταση, που καταλαμβάνει το Έργο (~ 750  στρ.), αντιστοιχεί σε έκταση που καλύπτεται ήδη από τον υφιστάμενο οδικό άξονα (συνολικής επιφάνειας 254 στρ.) Το υπόλοιπο τμήμα της ζώνης κατάληψης του έργου είναι περίπου 500 στρ. (κυρίως γεωργικές εκτάσεις). 

    Αντιθέτως στην Λύση 2 η κατάληψη είναι σημαντικά μεγαλύτερη (περίπου 1.000 στρέμματα) λόγω της νέας χάραξης και αποτελεί  σοβαρή «επέμβαση» σε όλη την περιοχή από τον ποτ. Άρη (ανατολικά) μέχρι και μετά τον ποτ. Πάμισο, λόγω του εύρους της τετράιχνης αρτηρίας, αλλά και κυρίως λόγω των παραπλεύρων, που είναι αναγκαστικά απαραίτητοι για την αποκατάσταση της επικοινωνίας και πρόσβασης αλλά και των πρόσθετων έργων που έχουν περιληφθεί με βάση τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους (ποδηλατόδρομοι κλπ). Η διαφορά αυτή των 500 στρεμμάτων (Λύση 2 1.000 στέμματα –  Λύση 1 500 στρέμματα, λαμβανομένης υπόψη και της εγγύτερης θέσης προς την παραλία της Λύσης 2) συνεπάγεται πρόσθετο κόστος απαλλοτριώσεων περίπου 15 εκατομμύρια €. 

    Το Έργο κατά την Λύση 1 μπορεί να υλοποιηθεί σε Φάσεις ή και λειτουργικά αυτόνομα τμήματα, που έχουν όμως ιδιαίτερη λειτουργική σημασία. Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση της Λύσης 2. 

    Η εξυπηρέτηση της σύνδεσης με τον κεντρικό Αυτ/μο της Πελοποννήσου είναι πλεονεκτικότερη στην Λύση 1.  Οι ερχόμενοι από τον αυτ/μο ΜΟΡΕΑ προς Πύλο ή και Πεταλίδι δεν επρόκειτο να χρησιμοποιήσουν την Παραλιακή Λύση, εφόσον θα προτιμούσαν την έξοδο  προς Μεσσήνη (από τον Α.Κ. Εισόδου Καλαμάτας) και όχι την πορεία από τον Α.Κ. Δυτικής Εισόδου Καλαμάτας, που βρίσκεται βόρεια από τα Ακοβίτικα  (άκρο Λύσης 2). Το ίδιο ισχύει και για την αντίστροφη κίνηση.

    Η Λύση 1 επιλύει τα κυκλοφοριακά και προβλήματα οδικής ασφάλειας της πόλης της  Μεσσήνης με την υλοποίηση της παράκαμψης της πόλης, σύμφωνα με το Γ.Π. Σχέδιο της.

    Η Λύση 2 διέρχεται από κατακλυζόμενη περιοχή (ορυζώνες – βλέπε Σχέδιο Διαχείρισης Πλημμυρών) με αποτέλεσμα:

6.1) τα έργα θεμελίωσης της οδού να απαιτούν μεγάλο όγκο εξυγιάνσεων καθώς και ειδικά γεωτεχνικά έργα θεμελίωσης επιχωμάτων με στραγγιστήρια, χαλικοπασσάλους κλπ, τα οποία δεν έχουν περιληφθεί στον προϋπολογισμό της. Η περιληφθείσα εξυγίανση σε βάθος ενός μέτρου για την οποία δεν υφίστανται γεωτεχνικές μελέτες ούτε κατά διάνοια επαρκεί για την κάλυψη των απαιτήσεων μείωσης των καθιζήσεων.

6.2) να προκύπτουν σοβαρές επιπτώσεις στο υφιστάμενο αποστραγγιστικό δίκτυο της περιοχής, πράγμα που σημαίνει ότι θα απαιτηθεί πληθώρα εγκάρσιων τεχνικών που δεν έχουν περιληφθεί στον προϋπολογισμό της.

6.3) να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος κατάκλυσης της περιοχής λόγω του «φράγματος» της αρτηρίας, που θα εμποδίζει την απορροή των όμβριων προς τον αποδέκτη της περιοχής, δηλαδή την τάφρο Μουδελάκη.    

    Η Λύση 2 έχει αυξημένο και μη δυνάμενο να εκτιμηθεί κόστος θεμελίωσης των επιχωμάτων σε βαλτώδη περιοχή

    Η Λύση 2 κινείται σε χαμηλά υψόμετρα και ο κίνδυνος κατάκλυσης θα είναι αυξημένος (βλέπε Διατομές). Σε μεγάλα τμήματα η ερυθρά κινείται από 1,20 μ. έως 3,00 μ. με τα υψόμετρα του εδάφους να είναι από 0,70 μ. έως 1,50μ.

    Η Λύση 2 δεν εξυπηρετεί ικανοποιητικά:

9.1 Την κίνηση Καλαμάτα – Μεσσήνη και αντίστροφα.

9.2 Τις μετακινήσεις από Πύλο προς Αεροδρόμιο και αντίστροφα (διέλευση μέσα από την Μεσσήνη).

9.3 Τους οικισμούς που σήμερα εξυπηρετούνται από την υφιστάμενη οδό.

9.4 Την σύνδεση από Πύλο προς τον Αυτοκινητόδρομο Τρίπολη – Καλαμάτα και το Νοσοκομείο.

    Η Λύση 2 έχει αυξημένο κόστος απαλλοτριώσεων (μεγαλύτερες εκτάσεις και με υψηλότερη τιμή).

    Η Λύση 2 τέμνει πληθώρα ιδιοκτησιών, πολλές από τις οποίες θα καταστούν μη άρτιες και οικοδομήσεις.

    Η Λύση 2 δεν έχει λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση για το συνδετήριο τμήμα από το Αεροδρόμιο Καλαμάτας μήκους 4 χλμ.  

    Η Λύση 2 έχει αυξημένο βαθμό όχλησης στην υπάρχουσα και μελλοντική ανάπτυξη της παραλιακής ζώνης

    Η Λύση 2 τέμνει την παραλιακή ζώνη και περιορίζει το πλάτος της (οριοθετείται πλέον μεταξύ δρόμου και παραλίας)

    Η Λύση 2 επηρεάζει την δομή και λειτουργία του υφιστάμενου αποστραγγιστικού δικτύου σε μία κατ΄ εξοχήν πλημμυριζόμενη περιοχή

    Η Λύση 2 Επαυξάνει τον κίνδυνο κατάκλυσης της ανάντη περιοχής αφού ο δρόμος λειτουργία ως «φράγμα».

    Τυχόν υιοθέτηση της Λύσης 2 θα ακυρώσει την διαδικασία Δημοπράτησης ως ΣΔΙΤ του έργου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος –Μεθώνη για την οποία έχει ολοκληρωθεί η φάση Προεπιλογής των Αναδόχων, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η ένταξη του έργου στο πρόγραμμα ΣΔΙΤ που έχει ήδη εγκριθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Β. Δημοπράτηση του Έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος –Πύλος – Μεθώνη, με Σ.Δ.Ι.Τ.» στο σύστημα συμπράξεων του ν.3389/2005 (ΦΕΚ Α’ 232).

Ι. Περιγραφή του Έργου

Το προτεινόμενο έργο αφορά στην κατασκευή – αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους 50χλμ.

Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος έχει μήκος 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος έχει μήκος 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος – Μεθώνη έχει μήκος 7,9 χλμ.

Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος αφορά στη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου συνολικού μήκους περίπου 16,4 χλμ. 

Το τμήμα Πύλος – Ριζόμυλος  περιλαμβάνει κατασκευή αρτηρίας μήκους 25,7 περίπου χλμ, με νέα χάραξη στο μεγαλύτερο μέρος της και επιπλέον παράπλευρες  και κάθετες οδούς μήκους 25 χλμ . 

Το τμήμα Πύλος – Μεθώνη περιλαμβάνει κατασκευή αρτηρίας μήκους 7,9 χλμ περίπου που συνίσταται σε αναβάθμιση της υφιστάμενης Ε.Ο.

Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος αφορά στη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου συνολικού μήκους περίπου 16,4 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει τα εξής: 

Βελτίωση των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης Εθνικής Οδού. 

Παράκαμψη της πόλης της Μεσσήνης με νέα χάραξη. 

Αρτηρία με πλάτος οδού από 7,0 m στο τμήμα του κλάδου που διέρχεται εντός του σχεδίου πόλεως της Καλαμάτας με δυο λωρίδες, και στη συνέχεια χωρίζεται σε δυο κλάδους μονής κατεύθυνσης δυο λωρίδων ο καθένας, και πλάτος 8,0 m. Το τμήμα από την Παράκαμψη Μεσσήνης έως το τέλος του έργου αποτελείται από διαχωριζόμενη κυκλοφορία με νησίδα και δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με πλάτος οδού 17,0 m. 

Αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου. 

Ανάπτυξη ισόπεδων κόμβων. 

Ανάπτυξη τεσσάρων γεφυρώσεων ρεμάτων, τα οποία διασταυρώνονται με την αρτηρία. 

Ανάπτυξη κάτω διαβάσεων. 

Κατασκευή κιβωτοειδών οχετών.

Ανάπτυξη έργων αποχέτευσης – αποστράγγισης.

Το τμήμα Πύλος – Ριζόμυλος  περιλαμβάνει κατασκευή αρτηρίας μήκους 25,7 περίπου χλμ, με νέα χάραξη στο μεγαλύτερο μέρος της και επιπλέον παράπλευρες  και κάθετες οδούς μήκους 25 χλμ . 

Το τμήμα Πύλος – Μεθώνη περιλαμβάνει κατασκευή αρτηρίας μήκους 7,9 χλμ περίπου που συνίσταται σε αναβάθμιση της υφιστάμενης Ε.Ο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Ο εν λόγω οδικός άξονας φέρει:

Συνολικό μήκος: 50 χλμ

Αριθμός Ανισόπεδων Κόμβων : 1  (ο Ανισόπεδος Κόμβος στην περιοχή του  Ριζόμυλου, προς Πύλο-Κορώνη)

Αριθμός Ισόπεδων Κόμβων: 26 

Διατομή: Δίιχνη επί μήκους ~ 35,5 χλμ. και τετράιχνη επί μήκους ~ 14,5 χλμ (στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος) .

Διάρκεια Περιόδου Κατασκευής: 4 έτη

Διάρκεια Σύμπραξης ΔΙΤ : 30 έτη (26 έτη λειτουργία και συντήρηση +4 έτη κατασκευή).

Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου : Κατά μέγιστο 50 εκατομμύρια € με βάση την απόφαση της επιτροπής ΣΔΙΤ.

Περιβαλλοντική Αδειοδότηση

α) Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος (λύση βελτίωσης και αναβάθμισης του υφιστάμενου άξονα με τη νότια παράκαμψη της Μεσσήνης) βρίσκεται στην φάση περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όπου έχει υποβληθεί ΜΠΕ προς την Διεύθυνση Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ και μετά από παρατηρήσεις επ’ αυτής αναμένονται οι διορθώσεις-συμπληρώσεις της ΜΠΕ. Οι σχετικές μελέτες εκπονούνται δωρεάν προς το Δημόσιο με μέριμνα της Κ/Ξ ΜΟΡΕΑΣ στα πλαίσια δωρεάς προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σημειώνεται ότι με βάση το επιλεγέν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύστημα δημοπράτησης με ΣΔΙΤ δεν είναι αναγκαία η περαιτέρω ωρίμανση μελετών για το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη για το οποίο υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Με το αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/8125/428/23-01-2020 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας γνωστοποιήθηκε η ολοκλήρωση του ελέγχου πληρότητας τη υποβληθείσας ΜΠΕ και ζητήθηκε η αποστολή αντιτύπων προκειμένου να σταλούν προς του φορείς που γνωμοδοτούν στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που προβλέπεται στο άρθρο 6 του ν. 4014/2011. Τα αντίτυπα εστάλησαν πρόσφατα από ην ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ  και επομένως προχωρά η διαδικασία διαβούλευσης επί της ΜΠΕ στους Δήμους Καλαμάτας και Μεσσήνης καθώς και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου.

β) Το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη είναι Περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο. 

ΙΙ. Δομή της Σύμπραξης Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.)

Διάρκεια Περιόδου Κατασκευής: 4 έτη

Διάρκεια Σύμπραξης ΔΙΤ : 30 έτη (26 έτη λειτουργία και συντήρηση +4 έτη κατασκευή).

ΙΙΙ. Το αντικείμενο της Σύμπραξης Δημοσίου – Ιδιωτικού Φορέα

Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα αναλάβει τα ακόλουθα: 

την εκπόνηση  του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για την κατασκευή του έργου, με βάση τις ήδη υφιστάμενες μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά την διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του, την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου καθώς και εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των τοπικών οδών που θα ενταχθούν στον οριστικό σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού, και τη συντήρηση λειτουργία του οδικού τμήματος, όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης· καθώς και, κατά τυχόν ενάσκηση από το Δημόσιο Φορέα του σχετικού δικαιώματος προαίρεσης αυτού, την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία της Παράκαμψης Πύλου, με αντάλλαγμα  πληρωμές διαθεσιμότητας.

Προβλέπεται επίσης και έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων η καταβολή Χρηματοδοτικής Συμβολής εκ μέρους του Δημοσίου για ποσό (κατά μέγιστο) ύψους 50 εκατομμυρίων €. 

Επίσης έχει εγκριθεί η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών του καταβλητέου στους Ιδιωτικούς Φορείς συμβατικού ανταλλάγματος, σύμφωνα με τον ενδεικτικό προϋπολογισμό σε σημερινές τιμές”.