Από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής πατέρας -έντρομος- ρωτάει το παιδί του: “Είναι ανοικτά τα σούπερ μάρκετ στην Καλαμάτα;”. Η απάντηση, πέρα από το γέλιο που προκάλεσε, ήταν θετική. Ο πατέρας όμως επέμενε: “Γιατί δεν πηγαίνετε να αγοράσετε τρόφιμα και κονσέρβες; Εμείς στην τηλεόραση βλέπουμε ότι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη γίνεται της κακομοίρας”.
Κάπως έτσι έφτασε ο πανικός με τον κορωναϊό και στη Μεσσηνία. Χωρίς υπερβολή από τις προηγούμενες ημέρες μέχρι και χθες η πρώτη μέριμνα των περισσότερων πολιτών ήταν να προμηθευτούν τρόφιμα με μεγάλη διάρκεια ζωής, αλλά και με κάθε είδους αντισηπτικό, για να αντιμετωπίσει τον ιό.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του λιανεμπορίου η ζήτηση για ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι, κατεψυγμένα και απορρυπαντικά έχει εκτιναχθεί κατά 20%-40% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που ωστόσο αντιλαμβάνονται ως μια συγκυριακή αύξηση τζίρου που θα υποχωρήσει το επόμενο διάστημα.
Οι όποιες συστάσεις για ψυχραιμία πέφτουν στο κενό. Η τάση που ξεκίνησε δειλά τη Δευτέρα κορυφώθηκε χθες. Την ίδια ημέρα, με ανάρτησή του στο twitter, o γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης διαβεβαίωσε ότι η επάρκεια αγαθών είναι δεδομένη και πως η τροφοδοσία της αγοράς με προϊόντα δεν απειλείται και υπογράμμισε πως «δεν υπάρχει λόγος για πανικό».
Την ίδια διαβεβαίωση δίνουν τόσο προμηθευτές όσο και λιανεμπορικές επιχειρήσεις, υπενθυμίζοντας μάλιστα την εμπειρία του 2015 και τους τότε φόβους για ελλείψεις προϊόντων, που τελικώς ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε. Υπενθυμίζουν δε ότι το 2015, οπότε είχαν επιβληθεί capital controls και είχαν ανασχεθεί οι ροές εισαγωγών, το εμπόριο αναζήτησε εναλλακτικά κανάλια, εγχώριους παραγωγούς ή άλλους εγγύτερους προμηθευτές.
Ελλείψεις ωστόσο καταγράφονται σε συγκεκριμένα είδη και κυρίως στις μάσκες αναπνευστικής προστασίας, που έχουν εξαφανιστεί τόσο από φυσικά όσο και από ηλεκτρονικά φαρμακεία. Αποτελούν δε το είδος στο οποίο έχουν ήδη καταγραφεί θεαματικές ανατιμήσεις, που κατά περίπτωση ξεπερνούν το 300%. Ισχυρή είναι δε η ζήτηση για κάθε είδους αντισηπτικά προσωπικής χρήσης. Και σε αυτή την κατηγορία εμφανίζονται -πρόσκαιρες- ελλείψεις αλλά και σοβαρές ανατιμήσεις, ανάλογα με το σημείο πώλησης.
Σε ό,τι αφορά την κίνηση στα σούπερ μάρκετ, αλυσίδες σούπερ μάρκετ αυξάνουν πλέον το προσωπικό που εργάζεται τις τελευταίες ημέρες, αντιλαμβανόμενες την ανάγκη περισσότερων υπαλλήλων για την υποστήριξη των καταστημάτων και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Α.Π.