Απλοποίηση εκταμιεύσεων ΕΣΠΑ, με 4-5 δικαιολογητικά οι πληρωμές

Απλοποίηση εκταμιεύσεων ΕΣΠΑ, με 4-5 δικαιολογητικά οι πληρωμές

Επιτέλους, υπογράφησαν δώδεκα υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες αφορούν στην απλοποίηση της διαδικασίας εκταμίευσης  της επιδότησης για δώδεκα δημοφιλή προγράμματα (δράσεις) του ΕΣΠΑ 2014-2020, που αντιστοιχούν σε 2,1 δισ. ευρώ συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας.

Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για την απλοποίηση των ισάριθμων δημοφιλών Προσκλήσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ) του ΕΣΠΑ 2014-2020. Με τις αποφάσεις αυτές υλοποιείται μια πρώτη σημαντική δέσμη μέτρων για όλες τις προσκλήσεις που έχουν εκδοθεί έως σήμερα (κλειστές και ανοιχτές), με στόχο να επισπευσθούν οι εκταμιεύσεις προς τις επιχειρήσεις και να αυξηθεί η απορρόφηση του Προγράμματος.

ΕΚΤΑΜΙΕΥΣΗ ΜΕ 2 ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ

Αναλυτικότερα:

1. Μειώνονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εκταμίευσης σε μόλις τέσσερα για τις ενδιάμεσες εκταμιεύσεις (από οκτώ στην περίπτωση ατομικών επιχειρήσεων και δέκα για ΕΠΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΙΚΕ και λοιπές νομικές μορφές) και σε πέντε για την τελική εκταμίευση επιχορήγησης. Πιο συγκεκριμένα, θα απαιτούνται μόνο:

  • Για τις ενδιάμεσες εκταμιεύσεις: φορολογική/ασφαλιστική ενημερότητα, πρόσφατη εκτύπωση ΚΑΔ της επιχείρησης από το TAXISnet, φωτοτυπία τραπεζικού λογαριασμού και μία Υπεύθυνη Δήλωση νόμιμου εκπροσώπου, η οποία αντικαθιστά όλα τα υπόλοιπα δικαιολογητικά που ζητούνταν έως σήμερα.
  • Για την τελική εκταμίευση: όπως για τις ενδιάμεσες, με μόνο επιπρόσθετο το πιστοποιητικό καλής λειτουργίας από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ – Επιμελητήριο).

2. Αξιοποιούνται τα δεδομένα του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ σχετικά με τα θέματα του προσωπικού που απασχολείται στις δικαιούχους επιχειρήσεις. Εφεξής, αντί να ζητείται από τους δικαιούχους για την πληρωμή τους η προσκόμιση -σε έντυπη μορφή- εκατοντάδων ατομικών δικαιολογητικών εργασιακής απασχόλησης, τα στοιχεία θα παρέχονται πλέον μηχανογραφικά, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς αυτά καταχωρούνται ήδη υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ (διαλειτουργικότητα με το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων, το εν συντομία λεγόμενο και ΠΣΚΕ). Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης δυνατότητας αφενός εξοικονομούνται ώρες εργασίας για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και αφετέρου ενισχύεται το αξιόπιστο και αδιάβλητο των χρησιμοποιούμενων στοιχείων.
3. Απλουστεύεται ο τρόπος και ο χρόνος επίλυσης των περισσότερων θεμάτων που προκύπτουν κατά την υλοποίηση των έργων, καθώς θα μπορούν να επιλύονται με απλή συνεργασία της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ) και του Ενδιάμεσου Φορέα (ΕΦΕΠΑΕ), χωρίς να συγκροτούνται και να γνωμοδοτούν πολλαπλά συλλογικά όργανα. Οι δύο φορείς διαθέτουν έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό και θα μπορούν με απλή ανταλλαγή εγγράφων να επιλύουν τυχόν διαχειριστικά αιτήματα των δικαιούχων επιχειρήσεων. Η συγκρότηση Επιτροπών Παρακολούθησης δράσεων παραμένει ως δυνατότητα, εφόσον αυτή απαιτηθεί, για ειδικά ή βαρύνοντα θέματα.

ΤΑ 12 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΛΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ

Οι 12 δράσεις (προγράμματα) επιχειρηματικότητας (του ΕΠΑνΕΚ) που τροποποιούνται (γεγονός που θα αποτελέσει πρακτική και για τις επόμενες  δράσεις / προγράμματα), είναι οι εξής:

«ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ» για υποβολή προτάσεων

  1. Ενίσχυση αυτοαπασχόλησης πτυχιούχων (Α’ κύκλος) (11/2/2016, 75.000.000 ευρώ)
  2. Νεοφυής επιχειρηματικότητα (11/2/2016, 116.173.307 ευρώ)
  3. Ενίσχυση τουριστικών ΜΜΕ για τον εκσυγχρονισμό τους και την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών (11/2/2016, 110.000.000 ευρώ)
  4. Αναβάθμιση πολύ μικρών & μικρών επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές (11/2/2016, 310.000.000 ευρώ)
  5. Ενίσχυση αυτοαπασχόλησης πτυχιούχων (Β’ κύκλος) (8/6/2017, 150.000.000 ευρώ)
  6. Ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας νέων τουριστικών ΜΜΕ (7/11/2017, 546.100.000 ευρώ)
  7. Επιχειρούμε Έξω (20/11/2017, 53.000.000 ευρώ)
  8. Ποιοτικός Εκσυγχρονισμός (4/6/2018, 150.000.000 ευρώ)
  9. Ψηφιακό Άλμα (4/6/2018, 51.600.000 ευρώ)
  10. Ψηφιακό Βήμα (4/6/2018, 84.400.000 ευρώ)
  11. Εργαλειοθήκη επιχειρηματικότητας: Εμπόριο – Εστίαση – Εκπαίδευση, 19/12/2018, 60.000.000 ευρώ

«ΑΝΟΙΧΤΗ ΔΡΑΣΗ» για υποβολή προτάσεων

    12. Eργαλειοθήκη ανταγωνιστικότητας για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (19/12/2018, 400.000.000 ευρώ).

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ & «ΕΡΓΑΝΗΣ»

Τι μπορούν να σημαίνουν όλα τα παραπάνω με απλά λόγια;

ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ «ΕΡΓΑΝΗ»: Αφού πια προβλέπεται η διαλειτουργικότητα (η συνεργασία) μεταξύ του ΠΣΚΕ (Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων) και του «ΕΡΓΑΝΗ» (Πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης), αμέσως θα εκλείψει μια δαιδαλώδης διαδικασία συγκέντρωσης και προσκόμισης από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μιας … ατέλειωτης σειράς δικαιολογητικών απασχόλησης (πολλώ δε μάλλον όταν το πρόγραμμα αφορά σε υφιστάμενες επιχειρήσεις με κριτήριο βαθμολόγησης την υφιστάμενη απασχόληση της τελευταίας τριετίας), τα οποία έτσι κι αλλιώς, τακτικά και περιοδικά, υποχρεούνται να δηλώνουν ηλεκτρονικά στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».

Μέχρι σήμερα η συγκέντρωση όλων αυτών των δικαιολογητικών και, κυρίως, η εξέταση / έλεγχος από τους αξιολογητές μερικών χιλιάδων υποψηφίων προς έγκριση προτάσεων επιχειρήσεων με 3 έως 20-25 εργαζόμενους (π.χ. ένα ψητοπωλείο με 5-6 άτομα προσωπικό και 10-15 ντελιβεράδες), δημιουργεί πολύμηνες καθυστερήσεις.

Παράδειγμα, το πρόγραμμα «Εργαλειοθήκη επιχειρηματικότητας: Εμπόριο – Εστίαση – Εκπαίδευση», που προκηρύχθηκε το Δεκέμβριο 2018, έκλεισε άνοιξη του 2019 και ακόμα να τελειώσει η αξιολόγηση και να δοθεί κατάλογος επιτυχόντων.

ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΚΑΝΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ;

Και αφού γίνεται αυτή η προσπάθεια απλοποίησης της διαδικασίας εκταμίευσης των ενισχύσεων προγραμμάτων ΕΣΠΑ και με βάση τις υπουργικές αποφάσεις θα χρειάζονται 4-5 δικαιολογητικά, δηλαδή Φορολογική & Ασφαλιστική Ενημερότητα, Βεβαίωση Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), φωτοτυπία επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού (για κατάθεση της επιδότησης) και μία Υπεύθυνη Δήλωση (για όλα τα υπόλοιπα), γιατί δεν αξιοποιείται και το Πληροφοριακό Σύστημα «TAXIS NET» και το Πληροφοριακό Σύστημα του ΕΦΚΑ και εκείνο του ΓΕΜΗ (Επιμελητήρια), έτσι ώστε να χρειάζεται μόνο ένα δικαιολογητικό;

Δεν μπορούν τα δύο συστήματα («TAXIS NET» ΚΑΙ ΕΦΚΑ) να παρέχουν τα στοιχεία φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας της επιχείρησης;

Δεν μπορεί η βεβαίωση Κ.Α.Δ. να παρέχεται αυτόματα από το «TAXIS NET», (έτσι κι αλλιώς από εκεί δεν τυπώνει η επιχείρηση τη σχετική βεβαίωση – «εικόνα επιχείρησης»;

Δεν γίνεται η βεβαίωση του επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού να λαμβάνεται από το «TAXIS NET» (έτσι κι αλλιώς υπάρχει υποχρέωση δήλωσης εκ μέρους της επιχείρησης) ή το πολύ – πολύ να συμπεριλαμβάνεται στην υπεύθυνη δήλωση; Δεν υπάρχει έτσι κι αλλιώς αλληλοενημέρωση «TAXIS NET» και Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ);

Εν κατακλείδι, θα χρειάζονται, άμα αξιοποιηθούν και τα δύο συστήματα (ΤAXIS NET και ΕΡΓΑΝΗ σε διαλειτουργικότητα με ΓΕΜΗ και ΕΦΚΑ) το εξής ένα δικαιολογητικό: Μία Υπεύθυνη Δήλωση του εκπροσώπου της επιχείρησης περί παροχής δικαιώματος διασταύρωσης των στοιχείων της !   

Και γιατί όχι, ούτε και έγχαρτη υπεύθυνη δήλωση! Απλά, ο εκπρόσωπος της επιχείρησης να συμπληρώνει υπεύθυνη δήλωση, μέσω της πλατφόρμας / συστήματος ενισχύσεων, στο οποίο εισέρχεται (έτσι κι αλλιώς και σήμερα ακόμα) μόνο με τους κωδικούς taxis net της επιχείρησης. 

ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΥΠΟΒΟΛΗΣ;

Μετά τις παραπάνω συγκεκριμένες (για 12 προγράμματα) αποφάσεις απλοποίησης της διαδικασίας εκταμίευσης επιδότησης ΕΣΠΑ για τα 12 προγράμματα υπό υλοποίηση, θα πρέπει να αναμένεται πλέον η «μονιμοποίηση της απλοποίησης» και στα επόμενα προγράμματα ΕΣΠΑ, αλλά συνάμα και η απλοποίηση της διαδικασίας κατάθεσης προτάσεων σε μελλοντικά επενδυτικά προγράμματα ΕΣΠΑ, δηλαδή των «αναρίθμητων» δικαιολογητικών κατάθεσης – έγκρισης, που συνυποβάλλονται με την επενδυτική μελέτη.

Επιμέλεια: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας

Νομικός/Οικονομολόγος