“Φρένο” στο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

“Φρένο” στο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Εκτός διαγωνισμού οι εταιρείες ΑΚΤΩΡ και Μυτιληναίος

Κι ενώ οι εξελίξεις για το έργο Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη προχωρούσαν και όλοι ανέμεναν τις γνωμοδοτήσεις επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των Δημοτικών Συμβουλίων Καλαμάτας και Μεσσήνης, ξαφνικά, για πολλοστή φορά, «κατέβασε ταχύτητα», αφού δύο από τις πέντε ενδιαφερόμενες εταιρείες τέθηκαν προσωρινά (;)… εκτός μάχης από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών. Φυσικά, θα ακολουθήσουν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ολοκλήρωση του έργου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com, εκτός διαγωνισμού θέτει η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) τις εταιρείες ΑΚΤΩΡ και Μυτιληναίο, ύστερα από ένσταση της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, την οποία και έκανε δεκτή.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι δύο εταιρείες μένουν εκτός διαγωνισμού λόγω έλλειψης εμπειρίας του μελετητή στα ηλεκτρομηχανολογικά. Η απόφαση εκδόθηκε την περασμένη Παρασκευή, προκαλώντας προβληματισμό στο υπουργείο. 

Η ΑΕΠΠ συστάθηκε με σκοπό την επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων δημόσιων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ύστερα από την άσκηση προδικαστικής προσφυγής, με το Ν. 4412/2016, άρθρα 347-374, όπως ισχύει.

Στο διαγωνισμό συμμετείχαν, στο επίπεδο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, συνολικά 5 σχήματα. Το γεγονός ότι δύο από τις 5 εταιρείες μένουν εκτός παιχνιδιού, από παράγοντες της αγοράς μεταφράζεται ως παράγοντας αποδυνάμωσης του ίδιου του διαγωνισμού, καθώς τόσο η ΑΚΤΩΡ όσο και το σχήμα του Μυτιληναίου με την Ισπανική Acciona έχουν σημαντική εμπειρία σε έργα μεγάλου βεληνεκούς. Οι υπόλοιπες τρεις εταιρείες που συνεχίζουν στο διαγωνισμό είναι οι ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΒΑΞ.

Τα δύο σχήματα θεωρείται βέβαιο από παράγοντες του κλάδου ότι θα προσφύγουν, ως έχουν δικαίωμα βάσει νόμου, στο ΣτΕ, κατά της απόφασης αυτής, με την ελπίδα ότι το ανώτατο δικαστήριο θα την ανατρέψει και θα επανέλθουν στο διαγωνισμό. Να θυμίσουμε ότι στις 23 Ιανουαρίου είχε κοινοποιηθεί η απόφαση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για την πρόκριση στη β΄ φάση και των 5 σχημάτων.

Ποιο είναι το έργο

Το Καλαμάτα-Μεθώνη εγκρίθηκε ομόφωνα το 2019 από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή για έργα ΣΔΙΤ, με προϋπολογισμό που ανέρχεται στα 312 εκατομμύρια ευρώ. Είναι δε το δεύτερο μεγάλο οδικό ΣΔΙΤ μετά εκείνο του τμήματος του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Νεάπολη. Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στις 4 Ιουλίου 2019.

Το ενδιαφέρον σε τοπικό επίπεδο έχει τραβήξει η χάραξη του έργου, καθώς έχει προταθεί η παραλιακή στο πρώτο τμήμα από την Καλαμάτα μέχρι το Ριζόμυλο, μήκους 16,4χλμ. Σύμφωνα με πληροφορίες, λόγω πολύ μεγάλου κόστους θα προτιμηθεί η διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα. Ουσιαστικά θα κατασκευαστεί και θα αναβαθμιστεί η Εθνική Οδός Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, που έχει συνολικό μήκος 50 χλμ. Θα διαθέτει τετράιχνο άξονα στο μεγαλύτερο τμήμα, νέα γέφυρα στον ποταμό Πάμισο, παρακάμψεις σε Μεσσήνη και Βελίκα και σύνδεση με το υπόλοιπο τμήμα Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη.

Η διάρκεια της σύμβασης της ΣΔΙΤ θα είναι 360 μήνες (30 χρόνια) και η χρηματοδότηση δεν προβλέπει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αποπληρωμή του έργου θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας ή άλλες τμηματικές καταβολές, κατά την περίοδο λειτουργίας.

Α.Π.