«Πάρκινγκ» για δεξαμενόπλοια και γκαζάδικα ο Μεσσηνιακός κόλπος


Μόλις 11 χλμ. από τις ακτές μας, στα διεθνή ύδατα, μετάγγιση εν πλώ 

Είναι σίγουρα λίγοι αυτοί που ξέρουν ότι η καρδιά του Μεσσηνιακού κόλπου ανήκει στα… διεθνή ύδατα. Και για να είμαστε ακριβείς, διεθνή είναι τα ύδατα μετά τα 6 ναυτικά μίλια (ή 11,12 χλμ.) από τις ακτές.

Έτσι, μπορεί χθες και προχθές, κοιτώντας προς το Μεσσηνιακό, να βλέπαμε όλοι δύο μεγάλα καράβια στη ράδα του λιμανιού, αλλά η πραγματική εικόνα των μεγαθηρίων που βρίσκονται στο Μεσσηνιακό κόλπο εμφανίζεται μετά τα 6 ναυτικά μίλια.

Με τη βοήθεια του δορυφορικού marine traffic, που δείχνει την κίνηση των πλοίων σε πραγματικό χρόνο, όλες αυτές τις μέρες είναι σταματημένα στο Μεσσηνιακό κόλπο, αλλά σε διεθνή ύδατα, το λιγότερο 13 και κάποιες μέρες ακόμα και 18 tanker πετρελαίου ή αερίου!

Μάλιστα, τόσο χθες όσο και προχθές κάποια έκαναν μεταγγίσεις των καυσίμων που έχουν στις δεξαμενές τους σε άλλα πλοία, εν πλω.

Στη Μάλτα κι εδώ

Αυτό χρόνια τώρα συμβαίνει ανοικτά της Μάλτας, όμως φαίνεται ότι πλέον σημαντική κίνηση τέτοιων πλοίων έχει κατευθυνθεί προς την περιοχή μας. Ο Μεσσηνιακός κόλπος παρέχει στις εταιρείες διεθνή ύδατα και ταυτόχρονα μεγαλύτερο επίπεδο ασφάλειας, καθώς τα πλοία εδώ είναι πολύ προστατευμένα. Μάλιστα, εκτός από τη Μάλτα και το Μεσσηνιακό κόλπο, στη Μεσόγειο δεν εντοπίζεται άλλο σημείο που να είναι τόσα τάνκερ σταματημένα.

Το χειμώνα, βέβαια, είναι σύνηθες το φαινόμενο τέτοια πλοία να προσεγγίζουν προστατευμένα σημεία στα διεθνή ύδατα, αλλά τέτοια εποχή, με τόση ένταση, απ’ όσο μας μετέφεραν άνθρωποι που ξέρουν, δεν έχει ξαναπαρατηρηθεί.

Κανένα κέρδος για το κράτος

Φυσικά, επειδή πρόκειται για διεθνή ύδατα, το ελληνικό κράτος δεν κερδίζει τίποτα, ενώ αν τα πλοία βρίσκονταν εντός των ελληνικών υδάτων, τα τέλη ελλιμενισμού θα ήταν πολύ υψηλά.

Επίσης, στα πλοία που βρίσκονται σε διεθνή ύδατα δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου από τις Λιμενικές Αρχές, οι οποίες και έχουν δικαιοδοσία μόνο σε περίπτωση που διαπιστώσουν θαλάσσια ρύπανση.

Ορισμένα από αυτά, μετά την ολοκλήρωση του έργου για το οποίο έχουν έρθει, είτε για παραμονή κάποιων ημερών είτε για μετάγγιση του φορτίου τους σε άλλο πλοίο, μπαίνουν στη ράδα του λιμανιού για ζητήματα τροφοδοσίας.

Υπενθυμίζεται ότι ο κορωνοϊός επέφερε μεγάλο πλήγμα στην αγορά του πετρελαίου και το Φεβρουάριο είχε ήδη παρουσιαστεί διεθνώς άνοδος της ζήτησης για πλωτή αποθήκευσή του.

Πάντως, τα τάνκερ που αυτές τις μέρες βρίσκονται στο Μεσσηνιακό κόλπο είναι υπό διάφορες σημαίες, όπως Χόνγκ Κογκ, Λιβερίας, Νησιών Κέιμαν κ.ά., ενώ έχουν ξεκινήσει το ταξίδι τους από περιοχές όπως οι Συρακούσες, το Νοβοροσίσκ της Ρωσίας, το Μπάσρα του Ιράκ και το Άμπου Ντάμπι.

Της Βίκυς Βετουλάκη