Αντιδρούμε σθεναρά στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος


-Επιστολή προς υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας-Κωστή Χατζηδάκη, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών-Κώστα Καραμανλή, βουλευτές Μεσσηνίας Αντώνη Σαμαρά, Γιάννη Λαμπρόπουλο, Μίλτο Χρυσομάλλη, Περικλή Μαντά και Αλέξη Χαρίτση

Θύελλα αντιδράσεων προκαλεί το σχέδιο – μελέτη του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος στη Μεσσήνη. Πρόκειται για σχέδιο που αφορά στο τμήμα από τον Πάμισο μέχρι το Ριζόμυλο, παρακάμπτει την Εθνάρχου Μακάριου στη Μεσσήνη, τη Βελίκα και συναντά την υπάρχουσα οδό περίπου στο 2° – 3ο χιλιόμετρο μετά τη Μεσσήνη. Πρόκειται για αυτοκινητόδρομο κλειστού τύπου με 4 λωρίδες κυκλοφορίας, παράδρομους, υπερυψωμένες γέφυρες και 12 κυκλικούς κόμβους σε απόσταση 16 χιλιομέτρων. Παρά την άτυπη μεν, αλλά ύποπτα φορτική πίεση του υπουργείου να αποδεχτούν οι παρόδιοι ιδιοκτήτες το παρόν σχέδιο – μελέτη που επισήμως δεν έχει ακόμα, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, παρουσιασθεί -, η μελέτη προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, γεννώντας πολλά ερωτηματικά και αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα εκπόνησής της και τα συμφέροντα που εξυπηρετεί.

Ειδικότερα:

-Η μη επαρκής ενημέρωση όλων όσοι θα έπρεπε με αντίστοιχη αποσπασματική και παρελκυστική τακτική

-Η προφανής αντικειμενική και αντιληπτή στο καθέναν αδυναμία κατασκευής πάνω στην υπάρχουσα οδό, που διέρχεται από οικίες, καταστήματα, εργοστάσια, παρακείμενες οδούς κοινόχρηστες ή ιδιωτικές, αυτοκινητόδρομου με διάζωμα στο μέσον τεσσάρων συν 2 βοηθητικών λωρίδων και παρακείμενων παράδρομων

-Ο πλήρης αποκλεισμός ιδιοκτησιών, υφισταμένων οικιών, αλλά κυρίως καταστημάτων και εργοστασίων με επακόλουθη ανυπολόγιστη ζημία την ολοκληρωτική καταστροφή των ιδιοκτητών

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς το χρόνο διέλευσης, δεδομένου ότι σε απόσταση μικρότερη των 16 χιλιομέτρων ενσωματώνει 12 κυκλικούς κόμβους και ακολουθεί την υπάρχουσα χάραξη με τις στροφές που ήδη υπάρχουν

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς το κόστος, δεδομένου ότι είναι ανυπολόγιστο, αφού θα εκσφενδονιστεί σε μεγάλο ύψος από ιδιαίτερες αποζημιώσεις που θα ζητήσουν οι υφιστάμενοι ζημία παρόδιοι ιδιοκτήτες

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς την ασφάλεια, αφού θα διέρχεται ζωνών πυκνής οικιστικής ανάπτυξης, όπως ο υπάρχων

-Η μη ύπαρξη κάποιας συγκοινωνιακής μελέτης που να επιτάσσει την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου τέτοιου τύπου, επί του υπάρχοντος

Επειδή θα πρέπει όλοι οι επηρεαζόμενοι να λάβουν πλήρη γνώση των σχεδίων χωρίς υπεκφυγές, μεθοδεύσεις και συσκότιση, δηλώνουμε ότι θα εκφράσουμε με κάθε νόμιμο μέσο την αντίθεσή μας στο ενδεχόμενο έγκρισης και κατασκευής ενός τέτοιου έργου.

Επειδή ακούγεται πολύ η επίκληση στο δημόσιο συμφέρον, για εμάς δημόσιο συμφέρον είναι το γενικό συμφέρον, δεν είναι ούτε δεξιά, ούτε αριστερά, ούτε κεντρικά. Δημόσιο συμφέρον είναι το γενικό συμφέρον και το κράτος έχει υποχρέωση να το προστατεύσει. Είναι γεγονός ότι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στην τελευταία μελέτη που ήρθε στο Δήμο Μεσσήνης για τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας – Ριζόμυλου δεν είναι συμβατά με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό που έχουμε οραματιστεί για το Δήμο Μεσσήνης, γιατί αγνοεί το ΓΠΣ και καταστρέφει τις περιουσίες και τις επιχειρήσεις και αποσκοπεί στη διεύρυνση της Μεσσήνης προς τη θάλασσα.

Ο πολιτικός λαβύρινθος μεταξύ βουλευτών και οι αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το δρόμο Ριζόμυλου – Καλαμάτας μάς δημιουργούν την αίσθηση ότι υπάρχουν συμφέροντα που δύσκολα θα έρθουν στην επιφάνεια. Εδώ έχουμε δύο δεδομένα: μια μελέτη για την παραλιακή χάραξη με περιβαλλοντικούς όρους, όπου τα Δημοτικά Συμβούλια έχουν αποφανθεί, και μια μελέτη της απελθούσας κυβέρνησης, δηλαδή βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου με παράκαμψη της Μεσσήνης και υπερυψωμένες γέφυρες και παράδρομους, δηλαδή ένα θεόκλειστο δρόμο.

Θα μείνουμε αποφασισμένοι και σθεναροί προασπιστές της περιουσίας μας, της λογικής και κυρίως του νόμου σε κάθε ενέργειά μας.

Σε ό,τι μας αφορά:

-Δεν πρόκειται να συναινέσουμε στον αποκλεισμό της Μεσσήνης από τη θάλασσα αγοράζοντας το «καθρεφτάκι» της υπόσχεσης κατασκευής κάθετων δρόμων

-Δεν πρόκειται να συμβάλουμε στην καταστροφή επιχειρήσεων και στην υποβάθμιση περιουσιών συμπολιτών μας

-Δεν πρόκειται να ανεχτούμε την υποθήκευση της ανάπτυξης μέσα από έναν ιδιότυπο χωροταξικό και συγκοινωνιακό αποκλεισμό.

Επειδή η μελέτη που έχει αποσταλεί για διαβούλευση και ψήφιση είναι ελλιπής, παραπλανητική και ανεφάρμοστη, αφού δεν είναι τελική, δεν έχει συγκοινωνιακή μελέτη που επιτάσσει την κατασκευή τέτοιου έργου.

Το κόστος της βελτίωσης του υφιστάμενου δρόμου δεν έχει υπολογιστεί στη μελέτη αυτή. Δεν υπάρχει στη μελέτη το κόστος για τη μεταφορά δικτύων ύδρευσης, ρεύματος και οπτικών ινών. Επίσης η απαλλοτρίωση από τους παρόδιους ιδιοκτήτες ποια είναι, αφού κόβει επιχείρηση γεώτρησης, αντλιοστάσια και σπίτια. Να σημειώσουμε ότι στις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2016 στον ποταμό Μουρτιά, στην Ανάληψη, το ύψος του νερού έφτασε τα 2 μέτρα, καταστρέφοντας σπίτια, επιχειρήσεις και εργοστάσια.

Όλοι, λοιπόν, οι επαγγελματίες και ιδιοκτήτες της Μεσσήνης και της Ανάληψης είναι στρατευόμενοι εναντίον της μελέτης του υπουργείου για τη βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας – Ριζόμυλου. Είναι δρόμος που έχει χαραχτεί το 1936, με πολλές στροφές και συνθήκες άλλης εποχής. Ακόμα υπάρχουν 100 και πλέον επιχειρήσεις από το σταθμό του τρένου στη Μεσσήνη μέχρι τη διασταύρωση στη Βελίκα οι οποίες σίγουρα θα κλείσουν.

Γνωστοποιούμε, λοιπόν, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Υποδομών και σε όλους τους βουλευτές της Μεσσήνης ότι υπάρχουν έντονες αντιδράσεις για τη μελέτη του υπουργείου για βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας- Ριζόμυλου, η οποία μελέτη δεν είναι ολοκληρωμένη. Αναρωτιόμαστε πώς μπορεί το υπουργείο να στέλνει για διαβούλευση στα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας και Μεσσήνης οριστική μελέτη, ενώ η παραλιακή χάραξη, η οποία έχει ολοκληρωμένη μελέτη και έχει ήδη ψηφιστεί από τα Δημοτικά Συμβούλια Μεσσήνης και Καλαμάτας το 2013, είναι στα συρτάρια του υπουργείου ανεκμετάλλευτη.

Παρακαλούμε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υποδομών να ξαναδεί τις δύο μελέτες και να σταθμίσει την πιο τεχνικά άρτια, αλλά και πιο ασφαλή και αναπτυξιακή χάραξη, η οποία είναι η παραλιακή.

Όσον αφορά στην απαλλοτρίωση στο Καλαμάτα – Ριζόμυλος, για την παραλιακή χάραξη μέρος της απαλλοτρίωσης είναι η αποζημίωση, επειδή οι παρακείμενες ιδιοκτησίες θα αποκτήσουν πρόσβαση στο δρόμο, άρα ανεβαίνει η αξία τους, δε θα πληρωθούν για το σύνολο της απαλλοτριωθείσας έκτασης. Σε αντίθεση με τις απαλλοτριώσεις της αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου, οι οποίες είναι ήδη υψηλής αξίας επειδή βρίσκονται σε εθνικό δρόμο και, άρα, θα πληρωθεί η απαλλοτριωθείσα έκταση στο σύνολό της και, μάλιστα, σε υψηλή αξία. Ακόμα και αν οι εκτάσεις είναι περισσότερες στην παραλιακή χάραξη, είναι σίγουρο ότι το κόστος απαλλοτρίωσης θα είναι μικρότερο από αυτό της αναβάθμισης. Επιπλέον, η παραλιακή χάραξη οδεύει μέσα από κτήματα που δεν έχουν επικείμενα (μάντρες, κατοικίες, επιχειρήσεις κ.τ.λ.), σε αντίθεση με την αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, όπου συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Εύλογα μπορεί κάποιος να υποθέσει ότι η αξία απαλλοτρίωσης ενός κτήματος είναι πολύ μικρότερη από μια κατοικία ή μια επιχείρηση.

Το κυριότερο, το ΣΔΙΤ δεν περιλαμβάνει καμία οριστική μελέτη για την αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, ούτε καν άδεια έγκρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Καλαμάτα – Ριζόμυλος. Αυτή θα γίνει σε δύο φάσεις και οι οριστικές μελέτες θα εκπονηθούν έπειτα από ανταγωνιστικό διάλογο των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.

Στη συνέχεια η οριστική μελέτη θα δημοπρατηθεί για να αρχίσει η κατασκευή του έργου, άρα θα χρειαστούν 3 – 4 χρόνια για να αρχίσει η κατασκευή του έργου.

Προϋποθέτει να απαντηθούν τώρα τα ερωτήματα για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας – Ριζόμυλου. Θα είναι ο δρόμος «ανοιχτός» ή «κλειστός»; Θα έχει παράπλευρες οδούς και πού; Θα επανακατασκευαστούν οι υφιστάμενες γέφυρες στο σύνολό τους ή όχι; Βάσει των πλημμυρικών δεδομένων. Τι θα γίνει με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που τέμνεται ισόπεδα σε τουλάχιστον 4 θέσεις με το δρόμο;

Τελικά, το κόστος του έργου ως αναβάθμιση υφιστάμενης οδού που προτείνει το ΣΔΙΤ για το Καλαμάτα – Ριζόμυλος, μετά την ολοκλήρωση των οριστικών τεχνικών μελετών, μήπως είναι μεγαλύτερο από αυτό της παραλιακής χάραξης που υπολογίστηκε βάσει των οριστικών τεχνικών μελετών, ενώ παράλληλα ο προτεινόμενος δρόμος από το ΣΔΙΤ θα είναι υποδεέστερος της παραλιακής χάραξης;

Σημασία δεν έχει να φτιάξουμε ένα δρόμο ευκαιριακό, αλλά ένα δρόμο που να δώσει ανάπτυξη στη Μεσσηνία και ο δρόμος αυτός είναι η παραλιακή χάραξη. Η καθοριστική απόφαση για το μέλλον της Μεσσηνίας είναι μπροστά μας.

Αντιδρούμε σθεναρά στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος. Σας αποστέλλουμε υπογραφές επιχειρήσεων και ιδιοκτητών, αλλά και πολιτών, καθώς οι αντιδράσεις είναι τεράστιες.

Οι θιγόμενοι επαγγελματίες

και ιδιοκτήτες Δήμου Μεσσήνης

Ευάγγελος Σταματελόπουλος

Παναγιώτης Μητσέας

Διονύσιος Σωτηρόπουλος