Λίντα Καπετανέα: «Η ακύρωση του Φεστιβάλ θα ήταν έλλειψη σεβασμού»


Από την πρώτη στιγμή που η καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μάς «παρουσιάστηκε», καταλάβαμε ότι πρόκειται για μια δυναμική γυναίκα, γεμάτη πείσμα και επιμονή, η οποία θέλει όλα να είναι στην εντέλεια, ενώ δύσκολα τα παρατά.

Αυτά, λοιπόν, τα χαρακτηριστικά της συντέλεσαν σίγουρα στο να πραγματοποιηθεί το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας κανονικά στα τέλη Αυγούστου.

Το φετινό Φεστιβάλ μπορεί να είχε σχεδιαστεί διαφορετικά, όμως η Λίντα Καπετανέα κατάφερε να το προσαρμόσει στα νέα δεδομένα, χωρίς να ρίξει το επίπεδο των παραστάσεων που θα παρακολουθήσουν οι φίλοι του χορού.

Το «Θάρρος» μίλησε με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και όσα ενδιαφέροντα μας είπε, ακολουθούν:

Τελικά όλα πήγαν καλά και βαδίζουμε στο 26ο Φεστιβάλ. Πόσο δύσκολο ήταν αυτό;
Ήταν μια μεγάλη πρόκληση, για την οποία απαιτήθηκε μεγάλη υπομονή και επιμονή. Να μην ξεχνάμε, όμως, ότι τώρα είμαστε ακόμα στην αρχή. Θέλω να πιστεύω πως το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί κανονικά και ότι οι συνθήκες θα το επιτρέψουν. Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι εμείς θα κάνουμε το παν για μια ασφαλή διοργάνωση. Όπως καταλαβαίνετε, έχουμε αρκετή δουλειά ακόμα, γι’ αυτό θα ήταν το πιο εύκολο να ακυρώναμε το Φεστιβάλ. Θα ήταν, επίσης τουλάχιστον έλλειψη σεβασμού προς το θεσμό, την ιστορία του, την πόλη της Καλαμάτας και προς όλους τους εργαζομένους του Φεστιβάλ, καλλιτέχνες και μη, να μην προσπαθήσουμε για το καλύτερο. Έτσι με μεγάλη χαρά ανακοινώσαμε το πρόγραμμα του 26ου με σημαντικούς δημιουργούς, Έλληνες και ξένους, που είμαι σίγουρη ότι ο κόσμος θα αγαπήσει.

Φοβηθήκατε ότι μπορεί να μη διεξαχθεί;
Είμαι άνθρωπος που προσπαθεί να βρει λύσεις σε κάθε εμπόδιο. Αυτό δε σημαίνει, βέβαια, ότι δε φοβάμαι. Απλά δεν ξεκινάω με τέτοιες σκέψεις. Όλη η ομάδα διοργάνωσης ένωσε τις δυνάμεις της και την αισιοδοξία της για να προχωρήσουμε στην υλοποίηση της φετινής διοργάνωσης. Επίσης, αδιάλειπτη ήταν η συνεργασία με το δήμαρχο, τον πρόεδρο της «Φάρις» και το Διοικητικό Συμβούλιο και το ΥΠΠΟΑ. Έτσι φτάσαμε σήμερα εδώ που βρισκόμαστε.

Ο σχεδιασμός είχε γίνει πριν εμφανιστεί η πανδημία. Τι άλλαξε, λοιπόν, σε σχέση με τον αρχικό;
Όπως είδατε, άλλαξαν οι ημερομηνίες. Άλλαξαν οι χώροι διεξαγωγής των παραστάσεων. Οι προσκεκλημένοι μας από το εξωτερικό και, φυσικά, ο προϋπολογισμός μας. Ο σχεδιασμός ήταν έτοιμος από το Δεκέμβριο του 2019. Από τη στιγμή της πανδημίας άλλαξαν πολλά. Κάναμε πάρα πολλές αλλαγές. Μεταφέραμε πολλά σχήματα για το επόμενο έτος, στραφήκαμε σε ακόμα περισσότερους Έλληνες χορευτές.

Όσον αφορά στις ομάδες, είχαμε αλλαγές που ήρθαν ως αποτέλεσμα της αλλαγής των ημερομηνιών του Φεστιβάλ και των περιορισμών που ισχύουν στις χώρες τους για μετακινήσεις στο εξωτερικό. Προσαρμογές έγιναν και στον προϋπολογισμό ως συνολικότερη απόρροια της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης. Να μην ξεχνάμε, όμως, ότι για να λάβουμε τα μέτρα ασφαλείας και να λειτουργήσουμε σε ανοιχτούς χώρους που δεν έχουν την υποδομή του Μεγάρου, οι δαπάνες μας αυξάνονται.

Πείτε μας τα χαρακτηριστικά του φετινού Φεστιβάλ…
Βασικός άξονας του φετινού Φεστιβάλ είναι η σχέση των σύγχρονων ανθρώπων με τη Φύση και την Ανάγκη. Εν μέσω μιας ευρύτερης ιστορικής συγκυρίας, που δεν αφορά μόνο στην πανδημία, είναι πολύ σημαντικό να διαισθανθούν οι θεατές τι έχει να μας διδάξει ο χορός. Οι φετινές παραστάσεις μιλούν για την ανάγκη νέας ισορροπίας και αφουγκράσματος του εσωτερικού μας ρυθμού. Πρωτοεμφανιζόμενοι δημιουργοί και δημιουργοί με ιστορική πορεία στο σύγχρονο χορό θα μοιραστούν με το κοινό την προσδοκία για αλλαγή, για ουσιαστικές ανθρώπινες αξίες, για αναθεώρηση της σχέσης με τη μητέρα Φύση, με τον Εαυτό και με τον Άλλον.

Έπειτα από χρόνια επιστρέφει στο Κάστρο, όπου είχε «γεννηθεί» ουσιαστικά το Φεστιβάλ. Ένα σχόλιο για αυτό;
Έχω παρακολουθήσει πολλές παραστάσεις στο παρελθόν στο Κάστρο. Όλοι οι θεατές το νοσταλγούμε και αποτελεί μέρος της ιστορίας του Φεστιβάλ. Επιστρέψαμε από ανάγκη, γιατί οι παραστάσεις χρειάζεται να πραγματοποιηθούν σε ανοιχτούς χώρους.

Επειδή τυχαίνει να είμαι ενεργή χορεύτρια και χορογράφος, θα σας πω το εξής: ας μην ξεχνάμε για ποιον λόγο έγινε το Μέγαρο Χορού. Είναι πολύ όμορφο να είσαι στο Κάστρο ως θεατής, γιατί έχεις εξαιρετική θέα και περιστοιχίζεσαι από ένα υπέροχο φυσικό περιβάλλον. Είναι, όμως, και ένας χώρος με περιορισμούς, ο οποίος δεν μπορεί να φιλοξενήσει απαιτητικές τεχνικά παραγωγές.

Οι υπόλοιποι χώροι;
Εκτός από το αμφιθέατρο του Κάστρου Καλαμάτας, οι υπόλοιπες παραστάσεις θα διεξαχθούν  στην κεντρική πλατεία της πόλης και σε έναν τρίτο χώρο, που θα ανακοινωθεί σύντομα.

Πρωταρχικός στόχος είναι η διεξαγωγή ενός ασφαλούς Φεστιβάλ, με όλα τα μέτρα προστασίας για το κοινό και τους εργαζομένους του, καλλιτέχνες και μη. Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας.

Σας προβληματίζει το ζήτημα των αποστάσεων τόσο στους χορευτές όσο και στο κοινό;
Όχι δε με προβληματίζει. Θα προσαρμοστούμε στους νέους κανόνες. Είμαστε σε επικοινωνία με το ΥΠΠΟΑ, για να βρούμε λύσεις για όλα.

Υπάρχουν ακυρώσεις από ομάδες που φοβούνται λόγω της κατάστασης;
Καμία ομάδα δεν ήθελε να ακυρώσει ο κλάδος μας, ο κλάδος των τεχνών και του πολιτισμού πλήττεται τρομερά στην Ελλάδα και παντού. Όλοι θέλουν να δουλέψουν με την πρώτη ευκαιρία. Ο προγραμματισμός άλλαξε, γιατί έπρεπε να ακολουθήσουμε τους κανόνες και των δικών τους χωρών. Δεν ήθελαν, σε καμία περίπτωση, να επιστρέψουν μετά το Φεστιβάλ στη βάση τους και να μείνουν για δύο εβδομάδες στο σπίτι τους σε καραντίνα. Για κάποιους το ταξίδι δεν ήταν βιώσιμη επιλογή. Έτσι είμαστε σε επικοινωνία για του χρόνου.

Πόσους χορευτές περιμένουμε και από ποιες χώρες;
Φέτος θα παρουσιάσουμε 11 ξένες ομάδες, εκ των οποίων οι 7 εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και  10 ελληνικές ομάδες.

Οι ξένοι δημιουργοί που δίνουν φέτος ραντεβού στην Καλαμάτα προέρχονται από το Βέλγιο, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Τσεχία, το Ισραήλ, τη Γερμανία και τη Σλοβακία.

Τέλος, γενικότερα όλη αυτή η κατάσταση πόσο επηρέασε ή άλλαξε το χορό αλλά και τον πολιτισμό στη χώρα μας;
Ελάτε στο Φεστιβάλ να το συζητήσουμε αυτό. Εμείς θέτουμε το ερώτημα σε όλο το κοινό. Η ζωή όλων έχει μπει σε μια περίεργη τροχιά. Αυτό ακριβώς λέμε φέτος σε όλους. Κρατήστε την επαφή με την τέχνη ζωντανή, με το χορό ιδιαίτερα. Ακούστε και δείτε το σώμα που χορεύει τι έχει να μας πει. Ελάτε στο θέατρο μαζί με τα παιδιά σας, με τους αγαπημένους σας, με τους φίλους σας. Για να μη χάσουμε την επαφή μας. Για να αναγνωρίσουμε βαθιές και αληθινές ανθρώπινες ανάγκες.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση