Διαγωνισμός για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας

Διαγωνισμός για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας

Στην αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, αρχής γενομένης από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, προχωρεί η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστότερη ως υπερταμείο. Ειδικότερα, τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται η προκήρυξη διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για την παραχώρηση του αεροδρόμιου της Καλαμάτας. Κριτήριο για τον διαγωνισμό θα είναι βεβαίως το ετήσιο αντάλλαγμα που θα προσφερθεί αλλά και οι επενδύσεις που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την ανάπτυξη του αεροδρομίου.

Το εν λόγω αεροδρόμιο είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιφερειακά και η επιβατική του κίνηση τόσο το 2019 όσο και το 2020 ήταν υψηλή. Ενδεικτικά αναφέρεται πως το 2019 η επιβατική κίνηση στην Καλαμάτα διαμορφώθηκε σε 336.000 ταξιδιώτες από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20%. Εξ αυτών των 336.000, οι 310.000 ήταν αφίξεις από το εξωτερικό. Το 2020 η επιβατική κίνηση υποχώρησε λόγω της πανδημίας σε 86.000 ταξιδιώτες. Ακόμα και έτσι όμως, η ποσοστιαία μεταβολή στη δεκαετία 2009-2019 είναι θετική κατά 347%, ενώ ειδικά από το εξωτερικό η αύξηση των αφίξεων υπερβαίνει το 400%. Οι εκτιμήσεις των αεροπορικών εταιρειών για την κίνηση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας φέτος μιλούν για αύξηση 122% σε σχέση με το 2020, σε 191.000 επιβάτες.

Η ανάπτυξη της Δυτικής Πελοποννήσου σε προορισμό πρώτης επιλογής για διεθνή ποιοτικό τουρισμό, που δημιούργησε η κατασκευή του συγκροτήματος της Costa Navarino, έχει συμβάλει στη μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης. Ειδικότερα, μετά τη λειτουργία της Costa Navarino, ακολούθησε η δημιουργία 25 νέων ξενοδοχειακών μονάδων με 1.250 κλίνες. Παράλληλα έχουν ανακοινωθεί και αναμένεται να αναπτυχθούν και νέες τουριστικές μονάδες που θα αυξήσουν τη διαθεσιμότητα κλινών κατά τουλάχιστον 5.000 κλίνες.

Οι προοπτικές αξιοποίησης των άλλων 22 αεροδρομίων έχουν επίσης αξιολογηθεί από τους συμβούλους του Δημοσίου. Τη διαχείρισή τους έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά το δικαίωμα παραχώρησής τους έχει περάσει στην ΕΕΣΥΠ (από το ΤΑΙΠΕΔ), η οποία προοπτικά θα προχωρήσει και άλλους διαγωνισμούς αξιοποίησης πέραν της Καλαμάτας, ώστε οι παραχωρησιούχοι να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και υλοποίηση νευραλγικών επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμό όπως και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Φυσικά αυτό δεν μπορεί να γίνει σε όλα τα αεροδρόμια, εξηγούν πηγές του Δημοσίου, καθώς κάποια δεν προσελκύουν οικονομικώς, λόγω της χαμηλής κίνησης, ενώ άλλα εξ αυτών φιλοξενούν καίριες υποδομές της Πολεμικής Αεροπορίας (Λήμνος, Σκύρος).

Τα 23 αεροδρόμια έχουν ήδη από το 2019 κατηγοριοποιηθεί με βάση την επιβατική τους κίνηση και το δυνητικό επενδυτικό ενδιαφέρον σε τρεις ομάδες ή clusters. Η πρώτη ομάδα είναι αυτή με αεροδρόμια που έχουν άνω των 100.000 επιβατών ετησίως και αυτά βρίσκονται στην Κάρπαθο, στη Χίο, στην Καλαμάτα, στην Αλεξανδρούπολη και στον Αραξο. Η δεύτερη είναι αυτή που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια με ετήσια επιβατική κίνηση μεταξύ 30.000 και 100.000 ατόμων και τα οποία είναι αυτά στη Λήμνο, στα Ιωάννινα, στη Μήλο, στη Νάξο, στην Πάρο, στην Ικαρία και στα Κύθηρα. Τέλος, στην τρίτη κατηγορία, για την οποία το επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ανύπαρκτο, απαρτίζεται από τα αεροδρόμια σε Λέρο, Σητεία, Νέα Αγχίαλο, Κάλυμνο, Σκύρο, Σύρο, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσο και Κοζάνη.

Πηγή: kathimerini.gr, Ηλίας Μπέλλος