ΕΣΠΑ – Μεσσηνία: Λαγοί… με πετραχήλια και αλλαγή παραγωγικού μοντέλου!

ΕΣΠΑ – Μεσσηνία: Λαγοί… με πετραχήλια και αλλαγή παραγωγικού μοντέλου!

Με τους βουλευτές των Περιφερειακών Ενοτήτων ολοκληρώθηκε προχθές ο κύκλος της διαβούλευσης την οποία προκάλεσε η Περιφέρεια Πελοποννήσου για το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, επιδιώκοντας στο πλαίσιό του να καταγράψει τις θέσεις όσο το δυνατόν περισσότερων φορέων από τις πέντε (5) Περιφερειακές Ενότητες.

Με την προχθεσινή διαβούλευση ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία για το ΠΕΠ Πελοποννήσου, την οποία επεδίωξε, για πρώτη φορά στα χρονικά, η Περιφερειακή Αρχή.

Στην παρέμβασή του ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας αναφέρθηκε στους διαθέσιμους πόρους της Περιφέρειας Πελοποννήσου, τόσο μέσω του νέου ΕΣΠΑ όσο και μέσω το Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, οι οποίοι -όπως επισήμανε, για μία ακόμα φορά- “είναι ελάχιστοι για τις ανάγκες της”.

Ως σημαντικά ζητήματα της Περιφέρειας Πελοποννήσου έθεσε: α) τα προβλήματα της άρδευσης, β) το χαμηλό επίπεδο κοινωνικών παροχών και κοινωνικής πολιτικής ως προς την αντιμετώπιση ζητημάτων σχετικά με τα άτομα με αναπηρία και τους Ρομά, γ) το επίπεδο των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών στην Περιφέρεια και τις ανάγκες που προέκυψαν λόγω και της πανδημίας του κορονοϊού, δ)  τη μη καλή κατάσταση του οδικού δικτύου σε πολλές περιοχές και την ανάγκη για βελτιώσεις των υποδομών, ε) το μεγάλο ζήτημα της διάβρωσης των ακτών και την ανάγκη για συνολική αντιμετώπιση, στ) τα ζητήματα ενίσχυσης των γεωργικών περιοχών και ζ) την ανάγκη για προστασία και ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Αναφερόμενος ο περιφερειάρχης ειδικότερα -μετά την παρέμβαση του κάθε βουλευτή- στα έργα που ήδη δρομολογούνται ανά Περιφερειακή Ενότητα, επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

α) ανάδειξη του Ισθμού της Κορίνθου, τόσο όσον αφορά στην άρση επικινδυνότητας εκατέρωθεν της διώρυγας όσο και σχετικά με την προοπτική της ουσιαστικής τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής

β) δημιουργία περιβαλλοντικού πάρκου μέσα από την αξιοποίηση της παραχωρηθείσας από τον ΟΣΕ έκτασης εκατέρωθεν της ανενεργού μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής από Κόρινθο έως Δερβένι

γ) συνολική διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια και αποκατάσταση των χωματερών,

δ) εκμετάλλευση και σχεδιασμός για την μαρίνα Ναυπλίου

ε) αναβάθμιση και αξιοποίηση του Αστεροσκοπείου Κρυονερίου στην Κορινθία

στ) δρόμος Γκούρα – Δερβένι στην Κορινθία

ζ) επεξεργασία σχεδίων φωτισμού των κάστρων της Μονεμβάσιας στη Λακωνία και Ακροκορίνθου στην Κορινθία

η) σχεδιασμός για νέες ΟΧΕ

θ) γέφυρα της Σκάλας στη Λακωνία

ι) νέα Νοσοκομειακή Μονάδα Σπάρτης στη Λακωνία (χορηγία από το Ίδρυμα Νιάρχου)

ια) δρόμος Σπάρτη – Γύθειο

ιβ) παρακάμψεις της Γιάλοβας και του Χαροκοπιού στη Μεσσηνία, της Σκάλας και του Βλαχιώτη στη Λακωνία

ιγ) δρόμος Μεσσήνη – Λάμπαινα στη Μεσσηνία

ιδ) αναβάθμιση και κτηριακή επέκταση του Νοσοκομείου Καλαμάτας

ιε) μελέτες για την νέα γέφυρα του Παμίσου και της Μαυροζούμαινας στη Μεσσηνία

ιστ) αξιοποίηση των ΚΕΚ, ιζ) στήριξη των κοινωνικών ιδρυμάτων της Εκκλησίας.

Στην προχθεσινή διαδικασία συμμετείχαν οι αντιπεριφερειάρχες Αρκαδίας Χρήστος Λαμπρόπουλος, Λακωνίας Θεόδωρος Βερούτης, Πολιτισμού και Εκπαίδευσης Αθηνά Κόρκα, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Μανώλης Σκαντζός και οι βουλευτές Αργολίδας Γιάννης Ανδριανός, Κορινθίας Μαριλένα Σούκουλη – Βιλιάλη και Γιώργος Ψυχογιός, Λακωνίας Θανάσης Δαβάκης και Νεοκλής Κρητικός και Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς. Συμμετείχαν, επίσης, ο διευθυντής της ΕΥΔΕΠ Αντώνης Ψαράκης με στελέχη της υπηρεσίας, ειδικοί σύμβουλοι διαχείρισης του προγράμματος ΕΣΠΑ 2021 – 2027, καθώς και σύμβουλοι της Περιφέρειας.

Παρέμβαση Π. Μαντά
Ο βουλευτής Π. Μαντάς ανάδειξε ως βασικές συνιστώσες ανάπτυξης: α) την ανάπτυξη της καινοτομίας και αξιοποίησης της έρευνας από τα Πανεπιστήμια για το σχεδιασμό προγραμμάτων αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της Περιφέρειας Πελοποννήσου

β) την πολυεπίπεδη μελέτη των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής

γ) το μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για τα κοινωνικά και εκπαιδευτικά ζητήματα και η δημιουργία δομών υποστήριξης των ατόμων με αναπηρίες και κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων και

δ) την προώθηση της διαδημοτικής συνεργασίας για τον ορθολογικό σχεδιασμό των ΟΧΕ.