Ταΰγετος: Άκρως επικίνδυνος ο δρόμος Καλαμάτας – Σπάρτης

Ταΰγετος: Άκρως επικίνδυνος ο δρόμος Καλαμάτας – Σπάρτης

Εγκαταλείπεται στην τύχη του ο Ταΰγετος

Όχι μόνο απαράδεκτη, αλλά και άκρως επικίνδυνη για τα διερχόμενα οχήματα είναι πλέον η κατάσταση στο δρόμο Καλαμάτας – Σπάρτης μέσω Ταϋγέτου. Σε πολλά σημεία υπάρχουν καθιζήσεις και κατολισθήσεις, ενώ τα 10 στρεμμάτων πλέγματα που έχουν τοποθετηθεί για τις πέτρες που πέφτουν στο οδόστρωμα είναι σταγόνα στον ωκεανό, με πολλά σημεία να παραμένουν ακόμα ακάλυπτα.

Την επικινδυνότητα του δρόμου έχει αντιληφθεί η πλειοψηφία των ντόπιων οδηγών, οι οποίοι αποφεύγουν να τον χρησιμοποιούν, ενώ την ημέρα μπορεί να συναντήσεις μόνο κατοίκους της περιοχής που δεν έχουν άλλη επιλογή για πρόσβαση στα χωριά τους ή τουρίστες που θέλουν να θαυμάσουν το βουνό. Όποιοι άλλοι αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν το δρόμο για να πάνε στη Λακωνία, το κάνουν μόνο ημέρα και σε καμία περίπτωση νυχτερινές ώρες. Γι’ αυτό, αν αποφασίσει κάποιος να ταξιδέψει από εκεί, τα οχήματα που θα συναντήσει είναι ελάχιστα.

Οι περισσότεροι πλέον που θέλουν από τη Μεσσηνία να πάνε στη Σπάρτη χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για ασφάλεια, αν και τα χιλιόμετρα είναι πολύ περισσότερα. Σύμφωνα με τις επίσημες αποστάσεις των πόλεων, η πανέμορφη διαδρομή μέσω Ταϋγέτου από Καλαμάτα για Σπάρτη είναι περίπου 57 χλμ. και από το νέο αυτοκινητόδρομο περίπου 97 χλμ.

Σε άσχημη κατάσταση
Από τις πρώτες στροφές του δρόμου, ξεκινώντας από Καλαμάτα, η επικινδυνότητα είναι εμφανής… αρχικά από τις πέτρες και τα βραχάκια που βλέπεις να έχουν καταλήξει στο οδόστρωμα, σε όποια σημεία δεν έχουν τοποθετηθεί πλέγματα.

Τα προηγούμενα χρόνια είχαν σημειωθεί ατυχήματα από τις καταπτώσεις αυτές, είτε υλικές ζημιές σε οχήματα, ακόμα και τραυματισμοί μοτοσικλετιστών.

Ανεβαίνοντας το βουνό, αρχίζεις να συναντάς σημαντικές καθιζήσεις, αλλά και κατολισθήσεις, με αποτέλεσμα σε αρκετά σημεία η μία λωρίδα κυκλοφορίας να είναι εντελώς εξαφανισμένη, ενώ δεν είναι επαρκής ούτε η προειδοποιητική σήμανση για τα επικίνδυνα σημεία. Αλλού έχει στρωθεί πρόχειρα λίγη άσφαλτος κι αλλού έχει απλώς στρωθεί το χώμα και παραμένει απορία το πώς θα διαμορφωθεί το κάθε ένα από αυτά τα κομμάτια, σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης.

Παρεμβάσεις «μπαλώματα»
Η γεωμορφολογία του βουνού δημιουργεί συνεχώς επικίνδυνες καταστάσεις, αυτό όμως δε σημαίνει πως πρέπει να εγκαταλειφθεί η περιοχή, καθώς πρόκειται για περιοχή υψηλού φυσικού κάλλους που όχι μόνο δεν πρέπει να αφεθεί στην τύχη της, αλλά να αναπτυχθεί. Άλλωστε, η όλη κατάσταση με την πρόσβαση στην περιοχή είναι αντικίνητρο για επενδυτές που θέλουν να δείξουν ενδιαφέρον για την περιοχή.

Όταν άλλα βουνά της Ελλάδας γνωρίζουν μεγάλη ανάπτυξη και τα χωριά τους σφύζουν από ζωή, στον Ταΰγετο συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και η όλη περιοχή συνεχώς φθίνει.

Τα έργα που έχουν δρομολογηθεί από την Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι κάποιων εκατομμυρίων ευρώ, όμως είναι «μπαλώματα» σε σχέση με τις ανάγκες που πλέον έχει ο δρόμος, αλλά και η περιοχή γενικότερα.

Από την ενημέρωση που ζητήσαμε από τον αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, Στάθη Αναστασόπουλο, πληροφορηθήκαμε ότι έχουν τοποθετηθεί πάνω από 10 στρέμματα πλεγμάτων στο βουνό για να μην πέφτουν πέτρες και βραχάκια, είναι περισσότερα απ’ όσα προέβλεπε η αρχική μελέτη, ενώ θα συνεχισθεί η τοποθέτηση για να μπουν έως και 18 στρέμματα συνολικά.

Για την εργολαβία που είναι σε εξέλιξη για το δρόμο, συνολικού προϋπολογισμού 3 εκατομμυρίων ευρώ, ο κ. Αναστασόπουλος σημείωσε ότι έχει σταλεί ειδική πρόσκληση στον ανάδοχο για την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, ενώ έχει γίνει όχληση και για βελτιώσεις σε ορισμένα σημεία του οδοστρώματος. Διευκρίνισε, δε, ότι υπάρχει καθυστέρηση από τον εργολάβο κι αν δε συμμορφωθεί με την ειδική πρόσκληση, θα προχωρήσουν διαδικασίες για να κηρυχθεί έκπτωτος.

«Εάν ανταποκριθεί ο ανάδοχος, θα έχουμε αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και όσον αφορά στις καταπτώσεις, γιατί θα γίνουν περισσότερα πλέγματα, αλλά και από τα στηθαία ασφαλείας και ασφαλτοστρώσεις σε 6-7 χλμ. Αυτό σημαίνει μεγάλη αναβάθμιση του δρόμου», συμπλήρωσε ο κ. Αναστασόπουλος.

Για τα σημεία με τις κατολισθήσεις, εξήγησε πως πρόκειται για ξεχωριστή διαδικασία. Όπως είπε, έχουν εγκριθεί οι μελέτες και έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση 1.850.000 ευρώ. Εκτίμησε, δε, πως μέσα στο καλοκαίρι θα αναδειχθεί ανάδοχος εκτέλεσης του έργου.

Της Βίκυς Βετουλάκη