Κέντρο Πιλότων: Τα “μαθηματικά” της Καλαμάτας που δε βγάζουν νόημα και ζητούν απαντήσεις

Κέντρο Πιλότων: Τα “μαθηματικά” της Καλαμάτας που δε βγάζουν νόημα και ζητούν απαντήσεις

Το Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα φαίνεται ότι θα μας απασχολήσει για αρκετό καιρό. Η αξιωματική αντιπολίτευση πιέζει την κυβέρνηση για το θέμα και, όπως προκύπτει από το γεγονότα, δεν το κάνει χωρίς λόγο.

Στις 22/12/2020 η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για το Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτας δημοσιοποιείται.

Σύμφωνα με την απόφαση, το κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε 1,375 δισ. ευρώ για διάστημα 22 ετών, δηλαδή έχει ένα μέσο ετήσιο κόστος 62,5 εκατ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό. Η καναδική προσφορά ανερχόταν σε 1,254 δισ. ευρώ για διάστημα 20 ετών, δηλαδή είχε ένα μέσο ετήσιο κόστος 62,7 εκατομμυρίων ευρώ. Η απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας γνωστοποιήθηκε στα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής εξοπλιστικών προγραμμάτων για να εγκριθεί και από το ΚΥΣΕΑ.

Το θέμα λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερες και περίεργες διαστάσεις λίγες μέρες αργότερα.

Στις 5/1/2021 η επίσημη ανακοίνωση της ELBIT, λέει ότι το πρόγραμμα είναι για 20 έτη κι όχι 22, όπως λέει η ελληνική κυβέρνηση! Κι αυτό δεν είναι τίποτα.

Στις 18/4/2021, αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, η ELBIT έβγαλε επίσημη ανακοίνωση και δηλώνει ότι υπέγραψε συμβόλαιο 1.65 δισ. δολαρίων για σύμβαση 20 χρόνων, ενώ το συμβόλαιο που υπογράφηκε είναι 1,82 δισ. ευρώ. Πέραν της διαφοράς στα νούμερα, η ELBIT λέει 1,65 δολάρια (ή 1,375 ευρώ με το 1,2 ευρώ/δολάριο) και το υπουργείο 1,82 ευρώ. Η διαφορά είναι περίπου 475 εκατομμύρια!

Στη συμφωνία προβλεπόταν δέσμευση της Elbit να αναλάβει για 20 χρόνια τη συντήρηση των μονοκινητήριων εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-6 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, συμβάλλοντας στη βελτίωση της αεροπορικής εκπαίδευσης των Ικάρων και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να γίνει η Καλαμάτα διεθνές κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης.

Τότε γιατί προχθές πέρασαν από τη Βουλή υπό-πρόγραμμα 25 εκατομμυρίων ευρώ για τη συντήρηση Τ-6; Η απάντηση είναι ότι τελικά οι Ισραηλινοί θα αναλάβουν τη συντήρηση μόνο 15 αεροσκαφών! Είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά με τη συμφωνία για την Καλαμάτα και όσο πιο γρήγορα ξεκαθαρίσει τη θέση της η κυβέρνηση, τόσο το καλύτερο.

ΠΗΓΗ: militaire.gr


ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΣΙΠΡΑ: «ΓΙΑΤΙ ΥΠΟΓΡΑΨΑΤΕ ΜΕ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ 120 ΠΕΑ;»

Μια απευθείας ανάθεση, χωρίς διαβούλευση και με υψηλό τίμημα
Ερωτήματα υπάρχουν για τη συμφωνία που υπέγραψε η ελληνική κυβέρνηση με εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων και αφορά στο Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας, εκεί δηλαδή που εξασκούνται οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας. Λόγω της οικονομικής κρίσης και των συνεπειών της το εν λόγω Κέντρο Εκπαίδευσης αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα υποστήριξης, ενώ ζήτημα είχε προκύψει και με τη συντήρηση των αεροσκαφών με τα οποία εκπαιδεύονταν οι πιλότοι.

Για το λόγο αυτό ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, αλλά και το σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος, κατέθεσαν επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, στην οποία επισημαίνουν μεταξύ άλλων:

“Την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021 ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ), Θοδωρής Λάγιος, υπέγραψε έπειτα από δική σας εξουσιοδότηση, τη Διακρατική Συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και του Κράτους του Ισραήλ, για την οργάνωση Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης, στην 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος της Πολεμικής Αεροπορίας, στην Καλαμάτα. Λίγες μέρες μετά αποπέμφθηκε αιφνιδιαστικά από τη θέση ευθύνης του.

Είναι όντως γεγονός ότι εδώ και χρόνια η αναβάθμιση της πτητικής εκπαίδευσης των Ικάρων και των νέων Ανθυποσμηναγών αποτελεί ώριμο στόχο του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξέταζε, αφενός, σχέδιο χαμηλού κόστους το οποίο αξιοποιούσε τον υψηλό βαθμό εκπαίδευσης και την επίσης υψηλή τεχνογνωσία των Ελλήνων πιλότων και του επιτελείου και προέβλεπε τη δική μας ανάπτυξη του Κέντρου, την αγορά σύγχρονων εκπαιδευτικών αεροπλάνων και προσομοιωτών και την επισκευή και αναβάθμιση υφιστάμενων εκπαιδευτικών αεροσκαφών.

Αφετέρου, είχε λάβει προτάσεις για διακρατικές συμφωνίες και προσφορές εταιρειών για leasing από τον ιδιωτικό τομέα ή διακρατικές. Το 2018 υπήρξαν προσφορές για leasing περί τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για είκοσι χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της συντήρησης του εκπαιδευτικού αεροσκάφους Τ-6.

Όλα αυτά συζητήθηκαν με τους κανόνες της εμπιστευτικότητας όπως προβλέπεται, σε συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων, τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, μέλη της επιτροπής αντέδρασαν, επισημαίνοντας την προχειρότητα της εισήγησης του υπουργού και τα ελλιπή στοιχεία, έθεσαν ερωτήματα τα οποία δεν απαντήθηκαν επί της ουσίας, ζήτησαν αναβολή της συνεδρίασης και σύνταξη νέας αναλυτικής και αξιόπιστης εισήγησης και, βέβαια, διατύπωσαν αρνητική γνώμη, για την εισήγηση εκείνης της συνεδρίασης.

Επιπροσθέτως, μέχρι σήμερα, από την πλευρά της κυβέρνησης δεν έχουν αναφερθεί οικονομικά οφέλη για το Ελληνικό Δημόσιο από τη συμφωνία. Η ανάδοχος εταιρεία καταλαμβάνει τις πάγιες εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος. Ουσιαστικά παραχωρείται η εγκατάσταση και πρόκειται να μεταφερθεί σημαντική τεχνογνωσία από τα στελέχη και το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας. Η δε αμυντική μας βιομηχανία δε διακρίνεται να έχει αναλάβει συγκεκριμένο αμειβόμενο έργο”.


Μ. Μάκαρης: “Αναπάντητα ερωτήματα για το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα”

Φλέγον παραμένει το ζήτημα του -υπό σύσταση- Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων Μαχητικών Αεροσκαφών στην Καλαμάτα. Ως γνωστόν, η δημοτική παράταξη «Ανοιχτός Δήμος- Ενεργοί Πολίτες» είχε τοποθετηθεί αρνητικά προ έτους, εκφράζοντας έντονους προβληματισμούς και παράλληλα θέτοντας μια σειρά ερωτημάτων που δεν έχουν ακόμα απαντηθεί:

1. Ποια θα είναι η επιπλέον περιβαλλοντική επιβάρυνση από την αέρια και ηχητική ρύπανση που θα προκληθεί από την αύξηση των εκπαιδευτικών πτήσεων μαχητικών αεροπλάνων;

2. Δε θα έπρεπε να προβλεφτούν αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία;

3. Ως γνωστόν, η συμβαλλόμενη ιδιωτική εταιρεία θα εξυπηρετήσει πρωτίστως τα δικά της συμφέροντα, εκπαιδεύοντας όσο δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πιλότων άλλων χωρών που αυτονόητα θα χρειάζονται περισσότερες ώρες πτήσεων. Υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες για περιορισμό των πτήσεων ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο, και ποιος ορίζει τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, αν όχι η τοπική κοινωνία;

4. Θα ενεργοποιηθεί εκ νέου το καταργημένο πεδίο βολής της νήσου Σχίζας που είχε προκαλέσει σοβαρή ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον με βαρέα μέταλλα;

5. Η τοπική κοινωνία και οι φορείς της πόλης θα πρέπει ξεκάθαρα να πάρουν θέση εάν θέλουν ή όχι μια τέτοια επένδυση. Συμβαδίζει μια τέτοια επένδυση με την προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης της Μεσσηνίας που στηρίζεται στον τουρισμό και την πρωτογενή παραγωγή;

6. Τι είδους ανάπτυξη επιθυμούμε εφόσον επενδύουμε στη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων Μαχητικών Αεροσκαφών, το οποίο μάλιστα θα το διαχειρίζεται ξένη ιδιωτική εταιρεία;

7. Το διεθνές αεροδρόμιο Καλαμάτας “καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, που παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, με σημαντική αύξηση των διεθνών πτήσεων, έχει εκτιμηθεί κατά πόσο θα επηρεαστεί από την παράλληλη λειτουργία του κέντρου εκπαίδευσης;

8. Επίσης, με τη λειτουργία ΔΚΕΠ το αεροδρόμιο εισέρχεται στη γεωπολιτική σκακιέρα με άγνωστες πιθανές συνέπειες. Δε θα μπορούσε να λειτουργήσει το συγκεκριμένο κέντρο και να ανανεωθεί ο στόλος των εκπαιδευτικών αεροσκαφών από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις χωρίς τη συνδρομή ξένης ιδιωτικής εταιρείας;

Το συγκεκριμένο κρίσιμο θέμα θα πρέπει να επανέλθει προς συζήτηση στα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας και Μεσσήνης και να εκφραστούν ξεκάθαρα όλες οι δημοτικές παρατάξεις.

Μανώλης Μάκαρης
Ιατρός καρδιολόγος, ΜSc Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης “Ανοιχτός Δήμος-Ενεργοί Πολίτες”