Τσιμεντώνεται το παραλιακό μέτωπο της Καλαμάτας για τα mega yachts

Τσιμεντώνεται  το παραλιακό μέτωπο της Καλαμάτας  για τα mega yachts

Στο επίκεντρο και πάλι η χρήση του προλιμένα και η… καραμέλα των mega yachts

Η δημόσια διαβούλευση για το master plan του λιμανιού της Καλαμάτας μπορεί να ολοκληρώνεται στις 4 Φεβρουαρίου, αλλά από σήμερα ξεκινά η συζήτηση του θέματος στα όργανα του Δήμου Καλαμάτας. Η αρχή γίνεται από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, η οποία συνεδριάζει σήμερα το μεσημέρι και η συζήτηση θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου οι δημοτικές παρατάξεις θα καταθέσουν τις απόψεις τους.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η κοινωνία της Καλαμάτας, πολίτες και επιχειρηματίες της παραλίας, φαίνεται να μην έχουν καταλάβει τι προβλέπει ουσιαστικά ο σχεδιασμός.

Αυτό που ακούμε όλοι είναι ότι από το λιμένα Καλαμάτας με την υλοποίηση των έργων θα υπάρξουν σημαντικές άμεσες και έμμεσες θετικές ωφέλειες στο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον της πόλης, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή.

Δε γίνεται λόγος για όλα αυτά που προτείνονται στον προλιμένα, με τη δημιουργία 2 κτηρίων 750 τετραγωνικών μέτρων έκαστο, από την περιοχή του Πανελληνίου και ανατολικά (σ.σ. έως του Ταμπάκη), όπου προβλέπεται και ελλιμενισμός 25 mega yacths (!), τσιμεντοποίηση του προσήνεμου μόλου προς το “χιλιόμετρο” και άλλα “φαραωνικά έργα”.

Η Δημοτική Αρχή και οι δημοτικές παρατάξεις θα πρέπει να καταλάβουν ότι ο χώρος που προβλέπονται οι παρεμβάσεις, δεν πρόκειται να προσφέρει ανάπτυξη στην πόλη. Το αντίθετο θα γίνει. Θα υπάρξει υποβάθμιση ενός τοπόσημου της Καλαμάτας.

Κι όλα αυτά γιατί θα αυξηθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος για την εξυπηρέτηση των mega yacths, αλλά της λειτουργίας των δύο κτηρίων. Κι ας σκεφθούμε ότι στο λιμάνι της Καλαμάτας δε χωράνε υδατοδρόμιο, νέα μαρίνα και όλα τα μεγαλεπήβολα που σκέφτονται ορισμένοι. Γιατί το μόνο που θα καταφέρουν είναι να περνά ο κόσμος από τη Ναυαρίνου και να μην μπορεί να κάνει μπάνιο. Δηλαδή, η Καλαμάτα θα χάσει την προστιθέμενη αξία που έχει.

Καταλαβαίνουμε την ανάγκη λειτουργίας υδατοδρομίου, με τις όποιες περιβαλλοντικές οχλήσεις, αλλά αν κάποιοι θέλουν να βλέπουν σκάφη να… κουνιούνται, ας επεκτείνουμε την ήδη υπάρχουσα μαρίνα.  

Επιπλέον, υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας από το 2009, που αναφέρει χαρακτηριστικά:  «στο χώρο του προλιμένα να μην αλλοιωθεί από εκτέλεση έργων η μοναδική αυτή εικόνα του θαλάσσιου μετώπου που πρέπει να παραδώσουμε και στις επόμενες γενιές Καλαματιανών».

Άλλη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, προγενέστερη, μιλά για αναμόρφωση του χώρου του προλιμένα σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί από το Δήμο Καλαμάτας (μελέτη ομάδας κ. Κυριακόπουλου, που αφορά αποκλειστικά στο χερσαίο τμήμα).

Σημειωτέον ότι η εγκατάσταση πλωτών εξεδρών που αναφέρεται στην απόφαση αυτή αφορά στο χώρο δυτικά του μόλου του Πανελληνίου (Λιμάνι) και αποβλέπει στην εξυπηρέτηση των αλιευτικών σκαφών και, βεβαίως, δεν έχει καμία σχέση με τον προλιμένα.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλιστεί ο χαρακτήρας του προλιμένα, που αποτελεί στοιχείο της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης, και της εξασφαλίζει παράλληλα πραγματική αναπτυξιακή προοπτική.

Όπως σημειώνει και σε πρόσφατη δημόσια παρέμβασή του ο δημοτικός σύμβουλος Σταμάτης Μπεχράκης, “σε συνθήκες κλιματικής κρίσης, αντί ο σημαντικός αυτός  υπερτοπικής σημασίας προνομιούχος χώρος, ο οποίος έχει σημαντική συμβολή στο παραλιακό μέτωπο της πόλης μας, ως χώρος δροσισμού και αναψυχής στα θερμά καλοκαίρια, να ενισχυθεί περιβαλλοντικά, τον μετατρέπουν σε μια αμήχανη τσιμεντοανάπλαση. Καταστρέφουν αυτό που όλες οι πόλεις θα κυνηγούσαν να έχουν προίκα πράσινης και υπερτοπικής ανάπτυξης”.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη