«Αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του βαλκανικού άξονα Τεργέστη – Καλαμάτα»

«Αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του βαλκανικού άξονα Τεργέστη – Καλαμάτα»

«Πανηγυρίζουν» Αχαΐα – Ηλεία, «σιγή ιχθύος» η Μεσσηνία…

-Ο δήμαρχος Πύργου αναφέρεται στην πλήρη ολοκλήρωση του οδικού άξονα, αλλά και στην ολοκλήρωση του Δυτικού Βαλκανικού Άξονα “Τεργέστη- Καλαμάτα”

Οπωσδήποτε η έναρξη των εργασιών σε έναν οδικό άξονα καρμανιόλα είναι θετική. Η ικανοποίηση μετριάζεται, όμως, από το γεγονός ότι το έργο αφορούσε και στη Μεσσηνία, αλλά θα φτάσει μέχρι την Αρχαία Ολυμπία.

Ο λόγος για την… περίφημη “Ολυμπία Οδό”, η οποία πριν περάσει από… σαράντα κύματα περιελάμβανε την κατασκευή οδικού άξονα που θα άρχιζε από την Πάτρα, θα διέτρεχε τον Πύργο και θα κατέληγε μέσω Καλού Νερού στην Τσακώνα.

Πάντως, η μόνη συμπαράσταση  που βρήκε η Μεσσηνία είναι από το δήμαρχο Πύργου, Παναγιώτη Αντωνακόπουλο, ο οποίος σε συνάντηση που είχε με τους παρευρισκόμενους στα εγκαίνια τόνισε ότι «συνεχίζουμε να διεκδικούμε και να αγωνιζόμαστε για όλο το δρόμο (σ.σ. μέχρι την Τσακώνα)».

Ο ίδιος υπογράμμισε την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης και του οδικού Δυτικού Βαλκανικού άξονα «Τεργέστη – Καλαμάτα», ο οποίος υπολείπεται μόνο στην Πελοπόννησο, καθώς απομένει το τμήμα «Πάτρα-Καλαμάτα» διερχόμενο από τον Πύργο.

Έναρξη εργασιών
Την επίσημη έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος κήρυξε χθες, από το εργοτάξιο της Αμαλιάδας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που μίλησε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε. Ομιλίες έγιναν και από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη και το διευθύνοντα σύμβουλο της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτη Παπανικόλα.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ιστοσελίδας NEWS 247, πρόκειται για την τρίτη φορά που ξεκινά το έργο της Πατρών-Πύργου και ο στόχος είναι να γίνουν οι πρώτες παραδόσεις στην κυκλοφορία το 2024 και η ολοκλήρωση του δρόμου το 2025.

Η πρώτη φορά ήταν η περίοδος 2008-2011 με την πρώτη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Στη συνέχεια και για δύο χρόνια οι εργασίες σταματούν λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα. Το 2013 γίνεται το περίφημο reset, τα έργα επανεκκινούν, όμως το δρόμο της κατασκευής παίρνει το τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα. Η Ολυμπία Οδός θα “χάσει” όλο το δυτικό της τμήμα από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα.

Εκεί ξεκινά η προσπάθεια το τμήμα Πάτρα-Πύργος να υλοποιηθεί εκτός σύμβασης παραχώρησης ως δημόσιο έργο. Το 2014 ανακοινώνεται η δημοπράτηση του δρόμου από τον τότε υπουργό Υποδομών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Ο διαγωνισμός προγραμματίζεται για τις 27 Ιανουαρίου 2015, αλλά δε γίνεται λόγω των εθνικών εκλογών.

Με την αλλαγή κυβέρνησης αλλάζει η ρότα κατασκευής του Πάτρα-Πύργος. Ακυρώνεται ο διαγωνισμός και αποφασίζεται να σπάσει σε 8 τμήματα. Το 2016 ξεκινούν οι διαγωνισμοί που θα διαρκέσουν περίπου 18 μήνες. Από τη μακρά διαδικασία θα φτάσουμε στην υπογραφή 3 από τις 8 συμβάσεις, ενώ υπάρχουν προβλήματα στους υπόλοιπους διαγωνισμούς. Παράλληλα, θα χρειαστεί επίπονη διαπραγμάτευση για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Είναι η δεύτερη φορά που επιχειρείται να ξεκινήσει η κατασκευή του Πάτρα-Πύργος.

Σε αυτό το σημείο φτάνουμε στις εκλογές του Ιουλίου του 2019 και λίγο αργότερα αποφασίζεται και πάλι η αλλαγή πλάνου για τον αυτοκινητόδρομο. Ακυρώνονται οι διαγωνισμοί και παράλληλα ξεκινά διαδικασία διάλυσης των συμβάσεων.

Αποφασίζεται η επανασυγκόλληση του Πάτρα-Πύργος με την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού. Ξεκινά νέος γύρος διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν για τη χρηματοδότηση, αλλά και με την εταιρεία παραχώρησης για την προσχώρηση του τμήματος.

Η διαδικασία είναι και πάλι επίπονη και τελικά προς τα τέλη του 2021 εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση και η ένταξη παράλληλα και στο επόμενο ΕΣΠΑ και ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις με την παραχώρηση.

Στα τέλη του έτους ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία, κυρώνεται η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης και το Πάτρα-Πύργος περνά και πάλι στην Ολυμπία Οδό. Μαζί περνά και το τμήμα Πύργος-Τσάκωνα. Πριν από μερικές εβδομάδες ο αυτοκινητόδρομος εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και δεσμεύεται η πρώτη δόση της δημόσιας συμβολής του αυτοκινητόδρομου.

Να θυμίσουμε πως έχουν ξεκινήσει ήδη τα έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας της υφιστάμενης εθνικής οδού Πατρών-Πύργου.

Δηλώσεις
Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως έγινε σκληρή δουλειά για να φτάσουμε στη χθεσινή μέρα. “Ανέλαβα προσωπική δέσμευση πως το έργο αυτό θα πραγματοποιηθεί και θα ολοκληρωθεί” είπε χαρακτηριστικά. Τοποθέτησε δε την πλήρη ολοκλήρωση του έργου μέχρι τα μέσα του 2025, ενώ τόνισε πως ο δρόμος θα φτάσει μέχρι την Αρχαία Ολυμπία.

Με τη σειρά του, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, είπε πως υπήρξε το δυσκολότερο πρόβλημα που έπρεπε να λύσει η κυβέρνηση. Σημείωσε πως το έργο σώθηκε και ο νέος αυτοκινητόδρομος γίνεται πραγματικότητα. Το χαρακτήρισε άλμα ανάπτυξης και καλύτερη ποιότητα ζωής. Τόνισε πως τα έργα δεν ανήκουν σε καμιά κυβέρνηση και ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό για τη συμβολή του. Τέλος, προανήγγειλε πως το τμήμα Κάτω Αχαγιά-Πύργος θα παραδοθεί στο τέλος του 2024.

Μίλησε ακόμη για τα έργα στη Δυτική Ελλάδα, όπως το Άκτιο-Αμβρακία και τα σιδηροδρομικά έργα Κιάτο-Αίγιο, Αίγιο-Ρίο και Ρίο-Λιμένας Πάτρα, και το έργο Πύργος-Αρχαία Ολυμπία.

Ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης σημείωσε πως δικαιώνεται η επιλογή της κυβέρνησης να επαναφέρει το έργο στην Ολυμπία Οδό. Μίλησε για τις δύσκολες διαπραγματεύσεις και το πώς τελικά συνέβαλε αποφασιστικά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Τέλος, είπε πως θα υπάρξουν 3.000 νέες θέσεις εργασίας και πως θα γίνουν έργα βελτίωσης στο δρόμο της Αρχαίας Ολυμπίας.