Ασανσέρ η εικόνα της τοπικής αγοράς, αλλά μπορεί να σταθεροποιηθεί

Ασανσέρ η εικόνα της τοπικής  αγοράς, αλλά μπορεί να σταθεροποιηθεί

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Γ. Εγγλέζος, μιλά στο “Θ” για το παρόν και το μέλλον της τοπικής αγοράς

Με τις χειμερινές εκπτώσεις να αναμένεται να ξεκινήσουν την ερχόμενη Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου, ο εμπορικός κόσμος της Καλαμάτας, αλλά και των υπόλοιπων πόλεων του νομού, ελπίζει να συνεχιστεί η καλοκαιρία και μαζί το αγοραστικό ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Βέβαια, το ταμείο για την παραπάνω περίοδο θα γίνει αργότερα. Όμως, για να έχουμε μια εικόνα, θα πρέπει να δούμε πώς κινήθηκε η τοπική αγορά στο διάστημα των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Για το λόγο αυτό ζητήσαμε την άποψη του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Γιώργου Εγγλέζου. «Όταν βρίσκεσαι στο… μάτι του κυκλώνα (σ.σ. ενεργειακό κόστος, πληθωρισμός) δεν μπορείς να βάζεις και τον πήχη ικανοποίησης πολύ ψηλά. Στο όριο που μπήκε, θα έλεγα ότι τον περάσαμε. Υπήρξε κίνηση στους περισσότερους κλάδους του λιανικού εμπορίου, έχοντας υπόψη πάντα τις δεδομένες συνθήκες, οι οποίες εντείνουν την αβεβαιότητα και επηρεάζουν την καταναλωτική και επιχειρηματική εμπιστοσύνη”, τόνισε.

Συνεχίζοντας, σχολίασε ότι κάπως έτσι κινήθηκε και ολόκληρο το 2022: “Οι τζίροι στα καταστήματα είχαν αυξομειώσεις. Υπήρχαν μήνες κακοί και άλλοι καλοί. Έμοιαζε κάτι σαν ασανσέρ. Θέλω να ελπίζω ότι την περίοδο των εκπτώσεων τα πράγματα θα είναι καλύτερα.

Για να βγούμε, όμως, οριστικά από το τούνελ, πέρα από την αισιοδοξία που πρέπει να υπάρχει, κυρίως στους καταναλωτές για το μέλλον τους, θα πρέπει και η τοπική αγορά και οι επαγγελματίες να πιάσουμε το πρόβλημα από τα… μαλλιά και να προχωρήσουμε σε αλλαγή νοοτροπίας.

Θα πρέπει να μάθουμε να μην κοιτάμε κοντά, αλλά σε βάθος 5ετίας ή και 10ετίας θα έλεγα. Διαφορετικά, δε θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις πολυεθνικές, που όλο και πληθαίνουν στην Καλαμάτα, αλλά και σε άλλες περιοχές της Μεσσηνίας.

Η αλήθεια είναι πικρή, αλλά συνάμα θεωρώ και παραγωγική. Γιατί δε μας αφήνει να εφησυχάζουμε.

Το 2003 ανέτειλε δύσκολο, αλλά δεν πρέπει να το βάζουμε κάτω. Μαζί με εμάς θα πρέπει- και το λέω για πολλοστή φορά- να καταλάβουν και οι τοπικοί καταναλωτές ότι θα πρέπει να στηριχτεί και η αγορά. Όχι μόνο γιατί η ευημερία της θα… γεμίσει τις τσέπες των εμπόρων, αλλά γιατί, παράλληλα, θα στηριχτεί και η αγορά εργασίας, αλλά και οι υπόλοιποι κλάδοι της οικονομίας. Όλα είναι μια αλυσίδα.

Σε ό,τι αφορά εμάς, οι εμπορικές επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που κληροδοτούν οι πολλαπλές κρίσεις που αντιμετώπισε (και συνεχίζει να αντιμετωπίζει) η ελληνική οικονομία.

Θεωρώ ότι οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις εντός του 2023 αναπτύσσονται σε τρία (ευρύτερα) επίπεδα, τα οποία αφορούν τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική οικονομία: τη συρρίκνωση της ρευστότητας λόγω της μείωσης κατανάλωσης, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την πράσινη μετάβαση. Όπως είναι γνωστό, η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε την αναγκαιότητα της ψηφιακής μετάβασης, ενώ η ενσκήψασα ενεργειακή κρίση αναδεικνύει τη σημασία του πράσινου μετασχηματισμού.

Για το λόγο αυτό, εκτιμώ ότι οι προκλήσεις που θα συνοδεύσουν το λιανικό εμπόριο το 2023 σχετίζονται με την εξεύρεση των αναγκαίων πόρων που θα χρηματοδοτήσουν τη μετάβαση των πολύ μικρών και μικρών εμπορικών επιχειρήσεων.

Η λογική της μετάβασης σε ένα υπόδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης προϋποθέτει και την απαραίτητη στήριξη και χρηματοδότηση. Για αυτό, το λιανικό εμπόριο ελπίζει ότι το 2023 θα είναι ένα έτος το οποίο θα συνδεθεί με μια πιο στοχευμένη και δικαιότερη κατανομή των ευρωπαϊκών (κυρίως) και μη πόρων, προκειμένου να αρχίσει να υλοποιείται ο πολυθρύλητος ψηφιακός και πράσινος μετασχηματισμός, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί».

Α.Π.