Τρένο: «Με το Σιδηρόδρομο του Τρικούπη στους Ιστορικούς Τόπους του 1821»

Τρένο:  «Με το Σιδηρόδρομο του Τρικούπη στους Ιστορικούς Τόπους του 1821»

Την απόφαση για αναβίωση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου χαιρετίζει ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου.

Όπως δηλώνει σε ανακοίνωσή του, που δημοσιεύεται στο ypodomes.com, με τις γνώσεις και τις δυνατότητές του θα στηρίξει αυτή τη σπουδαία προσπάθεια, ενώ ζητά να ληφθούν υπ’ όψιν οι προτάσεις του Πολυτεχνείου ETH της Ζυρίχης, για σταδιακή επαναλειτουργία του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου σε μικτή τουριστική και επιβατική, χρήση, στα πρότυπα των επιτυχημένων ελβετικών παραδειγμάτων Albula και Bernina Express, και της «Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού», υπό τον τίτλο «Με το Σιδηρόδρομο του Τρικούπη στους Ιστορικούς Τόπους του 1821».

Ανακοίνωση
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου αναφέρει:

«Με αφορμή τη σύσκεψη που έγινε την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022 στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο “Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου” αισθάνεται την ανάγκη να συγχαρεί τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, το γενικό γραμματέα του υπουργείου αυτού Γιάννη Ξιφαρά, τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Σπυρίδωνα – Κλέαρχο Πατέρα, για την απόφασή τους να προωθήσουν την αναβίωση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου, και ιδιαίτερα το δύσκολο και προβληματικό τμήμα του, από τον Πύργο μέχρι την Καλαμάτα και από το Ζευγολατιό μέχρι το Άργος, καθ’ όσον τα τμήματα Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο και Κάτω Αχαγιά – Πύργος, όπως πληροφορούμαστε, βρίσκονται υπό δημοπράτηση, με σκοπό τη θέση τους υπό εκμετάλλευση μετά την ολοκλήρωση των έργων.

Γνωρίζουμε τις δυσκολίες που ενέχει μία τέτοια ολιστική απόφαση, αποβλέπουσα στην ανάταξη και τη σταδιακή λειτουργία του συνόλου του απαξιωθέντος μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου, καθώς και το χρόνο που θα απαιτήσει, γι’ αυτό και συγχαίρουμε τους εν συσκέψει αποφασίσαντες αρμόδιους παράγοντες, καθ’ όσον, από μελέτη των αποφασισθέντων, καταδεικνύεται ότι έχουν επίγνωση αυτών των δυσκολιών, γι’ αυτό και δεν ανακοίνωσαν μια σύντομη και απλή “λύση”, αλλά μια μακροπρόθεσμη και σταδιακή παρέμβαση βάσει μελετών.

Μας βρίσκει δε σύμφωνους και το ότι αυτή η σταδιακή παρέμβαση θα πρέπει να προκύπτει από μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, αλλά και το ότι τα διάφορα τμήματα του δικτύου θα δίνονται αρχικά για τουριστική εκμετάλλευση, παράλληλα με τη δρομολόγηση τοπικών, ή και προαστιακών, συρμών, όπου η αδυναμία ανταγωνιστικότητας προς την οδική μεταφορά θα καθιστά αδύνατη ή προβληματική την κυκλοφορία αρτηριακών συρμών. Προσεγγίζουμε δε θετικά και την προσπάθεια κυκλοφορίας εμπορευματικών συρμών, αν και όπου υπάρξει ζήτηση εμπορευματικού έργου. Και όλα αυτά, διότι γνωρίζουμε ότι τυχόν νέα αποτυχία του εγχειρήματος επανεκμετάλλευσης του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου, λόγω μαξιμαλιστικών στόχων και βεβιασμένων αποφάσεων, για λόγους εντυπωσιασμού, χωρίς ενδελεχείς μελέτες, θα σημάνει την τελική και οριστική απαξίωση του συνόλου αυτού του μετρικού δικτύου.

Όπως είναι γνωστό, το 2016 ο καθηγητής του Πολυτεχνείου ETH της Ζυρίχης, Bernd Scholl, πρότεινε στο συμπόσιο που διοργάνωσε στη Ζυρίχη με την ονομασία “Code Peloponnese”, τη σταδιακή επαναλειτουργία του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου, σε μικτή τουριστική και επιβατική, χρήση, στα πρότυπα των επιτυχημένων ελβετικών παραδειγμάτων Albula και Bernina Express.

Το ΕΤΗ, με δική του πρωτοβουλία και αποκλειστικά δικά του έξοδα, είχε καλέσει στη Ζυρίχη εκπροσώπους των αρμόδιων φορέων (ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΠΠ, ΕΜΠ, Π, Πατρών, Rhαtische Bahn).

Ακολούθως, επ’ ευκαιρία του εορτασμού των 200 ετών από το 1821, η “Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού” (ΕΛΛΕΤ), συνεχίζοντας την πρωτοβουλία του ΕΤΗ, υπέβαλε στους αρμόδιους φορείς μία πρόταση με την ονομασία “Με το Σιδηρόδρομο του Τρικούπη στους Ιστορικούς Τόπους του 1821”, για τη δημιουργία μικρών μουσείων της τοπικής Ιστορίας του Αγώνα στα κτήρια των σιδηροδρομικών σταθμών, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός νέου brand Σιδηροδρομικού Τουρισμού στην Πελοπόννησο.

Ο σπουδαίος φιλέλληνας κύριος Scholl, σε στενή συνεργασία με την ΕΛΛΕΤ και την κa Ειρήνη Φρεζάδου, αρχιτέκτονα- πολεοδόμο, η οποία συντονίζει το έργο, προσφέρει αδιάλειπτα την επιστημονική στήριξή του στο εγχείρημα, το οποίο ελπίζουμε αυτή τη φορά να υλοποιηθεί. Ευελπιστούμε ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου θα αξιοποιήσει τη σπουδαία επιστημονική προσφορά του Πολυτεχνείου ΕΤΗ και της ΕΛΛΕΤ, η οποία δε θα αγνοηθεί για ακόμα μία φορά, όπως έγινε προ 5ετίας. Βέβαια, τα δείγματα γραφής που μας έδωσε μέχρι τώρα ο περιφερειάρχης κ. Νίκας μάς επιτρέπουν να αισιοδοξούμε επ’ αυτού.

Ο σύλλογός μας, πάντως, δηλώνει ότι, με τις γνώσεις και τις δυνατότητές του, θα στηρίξει αυτή τη σπουδαία προσπάθεια, αξιοποίησης αυτής της μοναδικής ιστορικής υποδομής, όποτε και αν του ζητηθεί».