Ελαιόλαδο: Στην Ελλάδα το πιο ακριβό της Ευρώπης, μεγάλη αύξηση μέσα σε 10 μέρες

Ελαιόλαδο: Στην Ελλάδα το πιο ακριβό της Ευρώπης, μεγάλη αύξηση μέσα σε 10 μέρες

Ένα από τα βασικότερα αγαθά που καταναλώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά σύντομα θα θεωρείται είδος πολυτελείας

Σε είδος πολυτελείας αναμένεται να εξελιχθεί το ελαιόλαδο, καθώς η τιμή του ανεβαίνει κατακόρυφα και οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για 15 ευρώ το λίτρο, όταν το λάδι θα βρεθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα, σε ένα δεκαήμερο και συγκεκριμένα από 1η μέχρι και 11 Σεπτεμβρίου, το λάδι ακρίβυνε στο ράφι κατά 8,7% σύμφωνα με το μέσο όρο.

Την ίδια ώρα, συγκριτικά στοιχεία από Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Γαλλία, καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα έχει την υψηλότερη τιμή στο λάδι και, βέβαια, τον υψηλότερο ΦΠΑ.

Σε έρευνα που διεξήγαγε η Ισπανική Ένωση Καταναλωτών και παρουσιάστηκε από το olivenews.gr, γίνεται σύγκριση των τιμών των ελαιολάδων σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τεσσάρων χωρών και συγκεκριμένα Ισπανίας, Πορτογαλίας, Γαλλίας και Ιταλίας. Ως βάση πήρε την τιμή του εξαιρετικά παρθένου σε ιδιωτικές ετικέτες (private label), που έχουν και τη μεγαλύτερη κατανάλωση. Όπως προκύπτει, ο μέσος όρος των τεσσάρων χωρών είναι 7,96 ευρώ το λίτρο, με ακριβότερη την Ισπανία κατά 26% από τη φτηνότερη Πορτογαλία.

Το παρατηρητήριο τιμών ελαιολάδου επισημαίνει ότι είναι, επίσης, πολύ ενδιαφέρουσα η διακύμανση των διαφορετικών συντελεστών ΦΠΑ κάθε χώρας, οι οποίοι, όμως, δεν αρκούν για να εξηγήσουν τις διαφορές τιμών. Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία έχουν μικρό ΦΠΑ, ενώ η Πορτογαλία έχει μηδενικό.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Το παρατηρητήριο έκανε αντίστοιχη τιμοληψία στις τιμές του εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου ιδιωτικής ετικέτας σε τέσσερις αλυσίδες λιανικής στη χώρα μας για το δεκαήμερο 1/9-11/9 του 2023.

Όπως προκύπτει, ο μέσος όρος της τιμής του λίτρου στο λάδι έχει φτάσει τα 10,205 ευρώ, δηλαδή αύξηση της τάξης του 8,7% μέσα σε δέκα ημέρες.

Να σημειωθεί ότι στην τιμή του λαδιού ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση προκύπτει από το ΦΠΑ, που στη χώρα μας είναι στο 13%.

Παράλληλα, μιλώντας στην ΕΡΤ ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, είπε: «Δυστυχώς, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά, στην οποία το ελαιόλαδο είναι ένα προϊόν που παράγεται μόνο σε μεσογειακές χώρες και χώρες που βρίσκονται στο αντίστοιχο γεωγραφικό πλάτος με την Ελλάδα.

Είναι η Ισπανία, είναι η Ιταλία, είναι η Ελλάδα, μερικώς η Τουρκία και έχει κάποιες σημαντικές ποσότητες το Μαρόκο. Κι έτσι σε όλες αυτές τις χώρες που προανέφερα, εκτός από την Ελλάδα που είχε τις μικρότερες απώλειες, η παραγωγή έπεσε πάρα πολύ τα προηγούμενα δύο χρόνια.

Αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό ελαιόλαδο έγινε στόχος εισαγωγών για τις άλλες χώρες που δεν είχαν μεγάλες ποσότητες. Άρα, είχαμε πολλές εξαγωγές από τη χώρα μας σε ελαιόλαδο, με αποτέλεσμα ουσιαστικά να αυξηθεί η τιμή του, όχι μόνο για εμάς, αλλά και για όλους τους υπόλοιπους. Επειδή παρήχθη, λοιπόν, λιγότερο ελαιόλαδο συνολικά στη Μεσόγειο, αλλά η ζήτηση δεν έπεσε, οι τιμές αναγκαστικά αυξήθηκαν.

Αυτό, δυστυχώς, είναι ένα ζήτημα το οποίο θα μας συνοδεύσει τα επόμενα χρόνια, ακριβώς επειδή η κλιματική αλλαγή έχει σημαντική επίδραση στις θερμοκρασίες στο γεωγραφικό πλάτος των χωρών που προανέφερα. Αυτό σημαίνει ότι αλλάζει ο τρόπος καλλιέργειας. Αλλάζει, επίσης, ο τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να ποτίζονται τα συγκεκριμένα δέντρα.

Δυστυχώς, έχουμε μεγάλες ποσότητες νερού που θα είναι απαραίτητες για αυτές τις περιπτώσεις. Άρα αν έχουμε ανομβρία, θα έχουμε μικρότερη παραγωγή. Αυτό είναι κάτι που φοβάμαι. Η προσαρμογή μας στην κλιματική αλλαγή είναι κάτι το οποίο θα μας απασχολήσει όλους στα επόμενα χρόνια. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι αλλαγές σε επίπεδο πλανητικό, δηλαδή σε επίπεδο γεωφυσικής και φυσικής ατμόσφαιρας, θα είναι κάτι το οποίο θα μας συντροφεύει για πάρα πολλά χρόνια, για γενιές.

Δεν είναι κάτι το οποίο είναι αντιμετωπίσιμο με κανενός είδους μέτρα, εκτός από το να προσέχουμε να μη χειροτερέψει η κατάσταση.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, προφανώς, είναι να δώσουμε έμφαση στην καινοτομία, σε νέες καλλιέργειες και στον τρόπο καλλιέργειας, έτσι ώστε να αυξηθεί η παραγωγή με άλλους τρόπους εκτός από τους παραδοσιακούς τρόπους παραγωγής που αυτή τη στιγμή που χρησιμοποιούνται.

Όπως, επίσης, θα πρέπει να δώσουμε πολύ μεγάλη έμφαση, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την αγορά, στο να μην χρησιμοποιείται αυτή η πραγματικότητα και αυτή η σταδιακή αύξηση των τιμών ως αφορμή για κάποιους να κερδοσκοπούν εις βάρος του καταναλωτικού κοινού. Σίγουρα θα πληρώσουμε περισσότερο το ελαιόλαδο, αλλά ας μην το πληρώσουμε παραπάνω χωρίς λόγο».