Πρόταση για το χαρακτηρισμό της Μάνης ως Πολιτιστικού Τοπίου της UNESCO

Πρόταση για το χαρακτηρισμό της Μάνης  ως Πολιτιστικού Τοπίου της UNESCO

Προβλέπει το τουριστικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου για το 2024 – Λίγο πριν από την αλλαγή της Περιφερειακής Αρχής

Μόλις είκοσι μέρες πριν από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Περιφερειακής Αρχής εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου κατά πλειοψηφία (και μάλιστα με τη βοήθεια της ψήφου του προέδρου του Σώματος) το πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Περιφέρειας για το 2024 με τον τίτλο “Peloponnese: Greece Beyond the Obvious”.

Το πρόγραμμα, εκτός από τη συμμετοχή σε εκθέσεις και δράσεις, περιλαμβάνει τη σύνταξη μελετών, μία εκ των οποίων είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς προβλέπει την υποβολή πρότασης για το χαρακτηρισμό της Μάνης ως Πολιτιστικού Τοπίου της UNESCO.

Το πρόγραμμα εγκρίθηκε «ως εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, καθώς ο Τουρισμός και ο Πρωτογενής Τομέας αποτελούν σημαντικούς πυλώνες στήριξης της τοπικής οικονομίας». Κι αυτό, γιατί εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει ότι «από τις 8 Σεπτεμβρίου και μέχρι την εγκατάσταση των νέων Περιφερειακών Αρχών το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφασίζει μόνο για θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις, εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, καθώς και για θέματα που αφορούν στην υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων».

Κατά την ψηφοφορία για το πρόγραμμα τουριστικής προβολής υπήρξαν 16 ψήφοι υπέρ και 16 κατά, ενώ λόγω της ισοψηφίας υπερίσχυσε η ψήφος του προέδρου.

Δράσεις για το 2024

Το πολυσέλιδο πρόγραμμα που εγκρίθηκε προβλέπει τις εξής δράσεις για το 2024:

-Εκθέσεις Τουρισμού: Συμμετοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου ως συνεκθέτη του ΕΟΤ στις εξής εκθέσεις:

•Salon Des Vacances, Βρυξέλλες, 1 – 4 Φεβρουαρίου 2024

•ITB, Βερολίνο, 5 – 7 Μαρτίου 2024

•Ferien – Messe Wien, Βιέννη, 14 – 17 Μαρτίου 2024

•Randonneur, Λυών, 22 – 24 Μαρτίου 2024

•Arabian Travel Μarket, Ντουμπάι, 6 – 9 Μαΐου 2024

•SITIF, Σεούλ, 9 – 12 Ιουνίου 2024

•TourNatur, Ντίσελντροφ, 31 Αυγούστου – 8 Σεπτεμβρίου 2024

•Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), Θεσσαλονίκη, 7 – 15 Σεπτεμβρίου 2024

•IFTM – TOP RESA, Παρίσι Γαλλία, 17 – 19 Σεπτεμβρίου 2024

•TTG Travel Experience, Ρίμινι, 12 – 14 Οκτωβρίου 2024

•Philoxenia, Θεσσαλονίκη, 14 – 16 Νοεμβρίου 2024

•WTM, Λονδίνο, 5 – 7 Νοεμβρίου 2024

-Εκθέσεις Αγροδιατροφής:

Συνδυασμένη παρουσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου και των οικείων Επιμελητηρίων στις εκθέσεις αγροδιατροφικού περιεχομένου, για την προβολή, προώθηση και εμπορική διασύνδεση των πελοποννησιακών προϊόντων.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τις εξής εκθέσεις:

•10η ΕΞΠΟΤΡΟΦ, Αθήνα, 3 – 5 Φεβρουαρίου 2024

•FruitLogistica 2024, Βερολίνο 7 – 9 Φεβρουαρίου 2024

•FOOD Expo, Αθήνα, 9 – 11 Μαρτίου 2024

•Prowein, Ντίσελντορφ, 10 – 12 Μαρτίου 2024

•ALIMENTARIA, Βαρκελώνη, 18 – 21 Μαρτίου 2024

•FRESΚON, Θεσσαλονίκη, 11-13 Απριλίου 2024

•World of Private Label International Trade Show, Άμστερνταμ, 28-29 Μαΐου 2024

•SIAL, Παρίσι, 19 – 23 Οκτωβρίου 2024

Η συνολική εκτιμώμενη δαπάνη για τη συμμετοχή στις παραπάνω εκθέσεις είναι 300.000 ευρώ.

Διαφήμιση και εκδηλώσεις

Η δεύτερη δράση του προγράμματος περιλαμβάνει διαφήμιση με ψηφιακά και παραδοσιακά μέσα.

Η δράση αυτή περιλαμβάνει τις δαπάνες για διαφήμιση τόσο σε ψηφιακά όσο και σε παραδοσιακά μέσα. Στο πρόγραμμα τονίζεται ότι στόχος αποτελεί η ενίσχυση της ψηφιακής προβολής του προορισμού, καθώς τα ψηφιακά κανάλια προβολής είναι πιο αποτελεσματικά εν γένει, αλλά και ειδικότερα στις αγορές στόχευσης της Πελοποννήσου (freelancers κ.λπ.).

Σημειώνεται, μάλιστα, ότι ο προορισμός της Πελοποννήσου υπολείπεται σε μείζονα βαθμό, αναφορικά με την ψηφιακή προβολή, σε σχέση τόσο με τους μέσους δείκτες της παγκόσμιας αγοράς όσο και με την παρουσία των ανταγωνιστικών προορισμών.

Ειδικότερα, περιλαμβάνονται οι εξής διαφημιστικές δαπάνες: Ενίσχυση των οργανικών αναρτήσεων σε λογαριασμούς Social Media της Διεύθυνσης Τουρισμού. Ψηφιακή (Programmatic), τηλεοπτική και ραδιοφωνική διαφήμιση για τις καμπάνιες. Native δημοσιεύσεις σε έντυπα και ψηφιακά μέσα (περιοδικά, εφημερίδες, portals κ.ά.). Προώθηση και προβολή του προορισμού μέσω των καναλιών επικοινωνίας των αεροπορικών εταιρειών. Η συνολική εκτιμώμενη δαπάνη για αυτή τη δράση είναι 140.000 ευρώ.

Η τρίτη δράση αφορά στις ενέργειες για την αναβάθμιση και διαχείριση των ψηφιακών καναλιών τουριστικής επικοινωνίας ιδιοκτησίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Διεύθυνσης Τουρισμού.

Οι σχεδιαζόμενες ενέργειες είναι οι εξής: Λειτουργία του νέου portal (DMS) της Περιφέρειας Πελοποννήσου, τόσο ως εργαλείου συλλογής, επεξεργασίας και διαμοιρασμού δεδομένων, όσο και ως διαδικτυακής πύλης προβολής. Αναβάθμιση και διαχείριση των λογαριασμών Social Media (Facebook, Instagram και Youtube) και δημιουργία νέων (TikTok, Pinterest, LinkedIn, Viber). Περιλαμβάνεται και η σύνθεση και διαχείριση αναρτήσεων (και σχολίων), ενταγμένες σε πυλώνες περιεχομένου, όπως ήδη ισχύει, καθώς και η συνδρομή στις επιμέρους καμπάνιες και η παρακολούθηση και αξιολόγηση των σχετικών KPI’s. Καμπάνια Newsletter, η οποία θα έχει διττό χαρακτήρα απευθυνόμενη με παράλληλες ενέργειες σε B2B και σε B2C κοινό (συμπεριλαμβάνοντας διαχείριση της δευτερογενούς επικοινωνίας), θα διαρκέσει καθ’ όλο το έτος και στο πλαίσιο της οποίας θα παρακολουθούνται και αξιολογούνται όλοι οι σχετικοί KPI’s. Αναβάθμιση και διαχείριση του Dedicated Travel Blog, το οποίο θα λειτουργήσει στο πλαίσιο του DMS και θα αφορά στη σύνταξη και δημοσίευση αρθρογραφίας ταξιδιωτικού περιεχομένου. Αναβάθμιση και διαχείριση του Loyalty Program του DMS. Συνολική εκτιμώμενη δαπάνη για τη δράση αυτή 100.000 ευρώ.

Η τέταρτη δράση περιλαμβάνει τις εκδηλώσεις, τις διοργανώσεις και τα φεστιβάλ.

Ειδικότερα, περιλαμβάνεται: Υλοποίηση του Φεστιβάλ Γαστρονομίας Πελοποννήσου «Peloponnese Food Stories» σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Υλοποίηση του Φεστιβάλ στο πρότυπο της υλοποίησης για τα έτη 2022 και 2023 και πιλοτική εφαρμογή δημιουργίας Cluster γαστρονομίας για την ανάπτυξη διαδρομής γαστρονομικού περιεχομένου.

Συνδιοργάνωση λοιπών εκδηλώσεων. Συνολική εκτιμώμενη δαπάνη 120.000 ευρώ.

Η πέμπτη περιλαμβάνει την παραγωγή υλικού και αφορά σε όλες τις ενέργειες για κάθε είδους περιεχόμενο που θα παραχθεί, όπως οπτικοακουστικό υλικό, φωτογραφίες, κείμενα και λοιπά επικοινωνιακά υλικά.

Συνολική εκτιμώμενη δαπάνη για τη συγκεκριμένη δράση 140.000 ευρώ.

Πρόταση στην Unesco για τη Μάνη

Στην έβδομη και τελευταία δράση προβλέπεται η εκπόνηση μελετών για την υλοποίηση του προγράμματος. Προβλέπεται η σύνταξη των εξής μελετών με συνολική εκτιμώμενη δαπάνη 180.000 ευρώ:

•Μελέτη για την υποβολή πρότασης για το χαρακτηρισμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου ως «Γαστρονομικής Περιφέρειας της Ευρώπης»

•Συμβουλευτικές Μελέτες σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία Αναπτυξιακού Οργανισμού ως Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού της Πελοποννήσου

•Μελέτη για την υποβολή πρότασης για τη φιλοξενία της διοργάνωσης “Adventure Week”

•Μελέτη για την υποβολή πρότασης για το χαρακτηρισμό της Μάνης ως Πολιτιστικού Τοπίου της Unesco.

Η Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Οργάνωσης του ΟΗΕ για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (UNESCO) ορίζει τα πολιτιστικά τοπία ως γεωγραφικές περιοχές οι οποίες αντιπροσωπεύουν το συνδυασμένο έργο της φύσης και του ανθρώπου. Απεικονίζουν την εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας κατά την πάροδο του χρόνου, υπό την επίδραση των φυσικών περιορισμών και/ή δυνατοτήτων που παρουσιάζει το φυσικό τους περιβάλλον, αλλά και διαδοχικών κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών δυνάμεων, τόσο εξωτερικών όσο και εσωτερικών.

Όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα, η Μάνη συγκεντρώνει τους 95 από τους 149 παραδοσιακούς οικισμούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου και ως συνδυασμός φυσικού περιβάλλοντος και ανθρώπινων έργων, άυλης ιστορικής κληρονομιάς και μοναδικών χαρακτηριστικών μπορεί να πιστοποιηθεί ως Πολιτιστικό Τοπίο της Unesco με άμεση σύνδεση με το άυλο πολιτιστικό αγαθό της τέχνης της ξερολιθιάς στην περιοχή.

Τονίζεται, μάλιστα, ότι η δράση θα συμβάλλει στη δημιουργία proof points για την τεκμηρίωση του αφηγήματος βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου με στοιχεία αυθεντικότητας και εντοπιότητας, που είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για τον ταξιδιώτη της νέας εποχής.

Της Βίκυς Βετουλάκη