Περιβάλλον: Γνωριμία με τα οφέλη της Κυκλικής Οικονομίας από το… Νηπιαγωγείο!

Περιβάλλον: Γνωριμία με τα οφέλη της Κυκλικής Οικονομίας από το… Νηπιαγωγείο!

Παρότι ολοένα και περισσότερο απασχολούν τη δημόσια συζήτηση ζητήματα που σχετίζονται με την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος, προκειμένου να είναι βιώσιμο για τις επόμενες γενιές, η καθημερινότητα αποδεικνύει ότι οι πρακτικές που ακολουθούμε δεν είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε τοπικό επίπεδο, με αφορμή ότι η Καλαμάτα από τον περασμένο Απρίλιο αποτελεί μία από τις εκατό κλιματικά ουδέτερες πόλεις της Ευρώπης, όπερ πρακτικά σημαίνει ότι έχει την ευκαιρία να διαμορφώσει ουσιαστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών της, μέχρι στιγμής αυτές οι πρακτικές φαίνεται να βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.

Ιδιωτική εθελοντική πρωτοβουλία

Σε αυτό το πλαίσιο, αξιοσημείωτη είναι η πρωτοβουλία που «τρέχει» αυτό το διάστημα στην πόλη από τον Καλαματιανό φυσικό Νάσο Μάκιο, ο οποίος, σε συνεργασία με τη Δημόσια Βιβλιοθήκη Καλαμάτας, αφιερώνει χρόνο για να μεταφέρει τα οφέλη της Κυκλικής Οικονομίας σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού.

Στην ουσία, μαθητές Λυκείου, Γυμνασίου και Δημοτικού, ακόμα και Νηπιαγωγείου, έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν το ρόλο της Κυκλικής Οικονομίας ως προς τη μεγαλύτερη δυνατή μείωση αποβλήτων προς όφελος του περιβάλλοντος.

Ένα καινούργιο μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης

Μιλώντας στο «Θ» για το συγκεκριμένο πεδίο ο Νάσος Μάκιος, με μεταπτυχιακό τίτλο σε «Βιοικονομία και Κυκλική Οικονομία», αλλά και με την ιδιότητα του πρεσβευτή του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για το Κλίμα, εξηγεί: «Ουσιαστικά είναι ένα καινούργιο μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης, όπου προωθείται η επισκευή, η ανακατασκευή ενός προϊόντος, με σκοπό να κρατήσουμε το καθένα προϊόν όσο το δυνατόν περισσότερο “στη ζωή”. Μαθαίνουμε, λοιπόν, πως όταν φτάσει στο τέλος “ζωής του” αυτό το προϊόν, θα πρέπει να καταλήξει στην ανακύκλωση, προκειμένου να πάρουμε τα πολύτιμα υλικά για να φτιάξουμε ένα καινούργιο προϊόν».

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε για να φτιάξουμε ένα οποιοδήποτε προϊόν δεν είναι απεριόριστες και σταδιακά μειώνονται, με αποτέλεσμα οι επόμενες γενιές να μην έχουν για να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες.

Εβδομαδιαία μαθήματα στη Δημόσια Βιβλιοθήκη

Αναφερόμενος στην παρουσίαση που κάνει, ο κ. Μάκιος εξηγεί: «Αυτή τη στιγμή σχολεία του νομού που εκδηλώνουν το ενδιαφέρον, έρχονται στο χώρο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης και παρακολουθούν μια παρουσίαση για το πώς είναι αυτή τη στιγμή ο πλανήτης μας, τι και πώς το έχουμε προκαλέσει, πού βαδίζουμε αν συνεχίσουμε με αυτό το ρυθμό.

Τα παιδιά μαθαίνουν τι είναι η Κυκλική Οικονομία, τι προσφέρει και ποια είναι τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα της που μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο του υπάρχοντος γραμμικού μοντέλου».

Ανάγκη εξοικείωσης (και) από τους εκπαιδευτικούς

Κάνοντας μια συνολική αποτίμηση, ο κ. Μάκιος επισημαίνει την ανάγκη γνωριμίας με τη συγκεκριμένη πρακτική και από τους εκπαιδευτικούς, αφού είναι αυτοί που –κατά κύριο λόγο- είναι σε θέση να συνεχίσουν να καλλιεργούν την ιδέα της Κυκλικής Οικονομίας στις νεότερες γενιές: «Τα παιδιά εδώ έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν αυτές τις πρακτικές, όμως στη συνέχεια είναι ανάγκη να καλλιεργηθεί αυτή η γνώση από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Γι’ αυτό θεωρώ ότι προέχει να εκπαιδευτούν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές: να μάθουν τι είναι η Κυκλική Οικονομία, τι είναι Βιοοικονομία, ώστε να μπορέσουν να το διδάξουν μετέπειτα στα παιδιά».

Κλείνοντας, σχολιάζει: «Μακάρι αυτό να κερδίσει περισσότερο έδαφος, αφού τα σημερινά παιδιά, θεωρητικά, θα βγουν σε 8-10 χρόνια στην αγορά εργασίας. Τότε η έννοια της Κυκλικής Οικονομίας θα είναι πράξη! Οπότε πρέπει από τώρα να μπουν στη σκέψη για το τι συμβαίνει στο περιβάλλον, ώστε να μπορέσουμε σταδιακά να αντιστρέψουμε αυτή την κατάσταση».

Της Χριστίνας Μανδρώνη