Αγκομαχά η εστίαση στη Μεσσηνία να αντεπεξέλθει σε έξοδα ρεύματος και πρώτων υλών

Αγκομαχά η εστίαση στη Μεσσηνία να αντεπεξέλθει σε έξοδα ρεύματος και πρώτων υλών

Σύλλογοι: «Επιχείρηση εστίασης που έχει ασφαλισμένους και πληρώνει τις υποχρεώσεις της, δε βγαίνει»

Οι έμμεσες αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, οι οποίες προέρχονται από την ενεργειακή κρίση, φαίνεται να είναι αυτές που πλέον ταλαιπωρούν σημαντικά τις επιχειρήσεις εστίασης στη Μεσσηνία. Όπως μας είπαν και οι δύο πρόεδροι των Συλλόγων Εστίασης σε Καλαμάτα και Μεσσηνία, Νίκος Μαλαπέτσας και Γιάννης Κολοβός αντίστοιχα, η κατάσταση με το ενεργειακό κόστος έχει βελτιωθεί λίγο φέτος (χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν είναι ακόμα υψηλό), όχι όμως και η μετακύλιση από τους προμηθευτές στις πρώτες ύλες.

Η αύξηση που καταγράφουν σε αυτό το επίπεδο ανεβάζει το συνολικό λειτουργικό κόστος κατά 40%, ενώ στον πελάτη τους έχουν μετακυλήσει μόνο ένα 10% και σε ελάχιστες περιπτώσεις 15%, με αποτέλεσμα το 30% που απομένει να το «απορροφούν» οι ίδιοι οι επιχειρηματίες.

Ωστόσο, ο κ. Κολοβός παρατήρησε ότι από το Μάρτιο ίσως δεν αποφευχθούν κι άλλες αυξήσεις που ετοιμάζονται να γίνουν από εταιρείες και αναγκαστικά θα περάσουν στην εστίαση, «όχι για να έχουμε κέρδος», όπως είπε χαρακτηριστικά, «αλλά για να μπορούμε να πληρώνουμε τους εργαζομένους».

Ενεργειακό κόστος

Εδώ και κάποιο διάστημα, αλλά ειδικά μετά το 2021, η τιμή των καυσίμων έχει σημειώσει μεγάλη αύξηση. Επίσης, διαφορετικές ενεργειακές πηγές επηρεάζουν με διαφορετικό τρόπο το κόστος παραγωγής για τις επιχειρήσεις, ακόμη και πριν από την απότομη άνοδο των τιμών ενέργειας που παρατηρήθηκε από τον Ιούνιο του 2021. Με αυτά τα δεδομένα, το προηγούμενο χρονικό διάστημα το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ προχώρησε στην καταγραφή του φαινομένου και των συνεπειών του, συλλέγοντας ερωτηματολόγια από επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα. Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν και επιχειρήσεις από την Καλαμάτα, όπως αναφέρεται στα στοιχεία της.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας και των στοιχείων που συλλέχθησαν, κατά μέσο όρο μία επιχείρηση του κλάδου πλήρωσε περίπου 9.000 ευρώ για ενέργεια το 2021, 14.000 το 2022 και περίπου 17.500 το 2023. Η αύξηση του 2022, σε σχέση με το 2021, είναι 56% και 25% αυτή του 2023 σε σχέση με το 2022.

Μία από τις ερωτήσεις στους επιχειρηματίες ήταν αν πληρώνουν τακτικά τους λογαριασμούς της ενέργειας/καυσίμων ή έχουν χρέη. Από τις απαντήσεις προκύπτει ότι σημαντικό μέρος των επιχειρήσεων αδυνατεί να πληρώσει τακτικά τους λογαριασμούς ενέργειας: το 22% έχει πολλά χρέη, το 25% δεν πληρώνει τακτικά, το 47% πληρώνει μόνο συχνά τακτικά και μόνο το 21% πληρώνει πάντα τακτικά. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν τη δεινή κατάσταση στην οποία έχουν έρθει οι επαγγελματίες του κλάδου μετά τις συνεχόμενες αυξήσεις της τιμής της ενέργειας.

Σε επόμενη ερώτηση, αν πληρώνουν όλο και λιγότερο τακτικά τους λογαριασμούς ενέργειας, από τις απαντήσεις προκύπτει ότι σημαντικό μέρος των επιχειρήσεων αδυνατεί να πληρώσει τακτικά τους λογαριασμούς ενέργειας, καθώς και ότι αυτό το ποσοστό όλο και μεγαλώνει: μόνο το 17% δηλώνει ότι δεν τους πληρώνει λιγότερο τακτικά, το 59% ότι τους πληρώνει λίγο λιγότερο τακτικά, το 10% πολύ λιγότερο τακτικά και το 14% πάρα πολύ λιγότερο τακτικά.

Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των απαντήσεων (86%) δείχνει ότι οι επαγγελματίες θεωρούν την τιμή της ενέργειας πολύ υψηλή. Το υπόλοιπο 14% τη θεωρεί υψηλή. Η σχετική ερώτηση έδινε, επίσης, τις επιλογές: πολύ χαμηλή, χαμηλή και μέτρια, αλλά αυτές δεν έλαβαν καμία απάντηση.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι απαντήσεις στην ερώτηση: «Θεωρείτε ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας και των καυσίμων είναι αποτρεπτική για την ανάπτυξη της επιχείρησής σας;». Όπως προκύπτει, σημαντικό μέρος των επαγγελματικών θεωρεί την τιμή της ενέργειας αποτρεπτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της επιχείρησής του: 28% πολύ και 72% πάρα πολύ, ενώ δεν επιλέχτηκαν καθόλου οι επιλογές καθόλου, λίγο και μέτρια.

Τέλος, στην ερώτηση «τι προτάσεις έχετε προς την Πολιτεία για τον έλεγχο της τιμής της ενέργειας;», σημαντικό μέρος των ερωτηθέντων δεν απάντησε. Κάποιες είχαν απλώς κάποια τυχαία γράμματα, που σημαίνει ότι οι ερωτηθέντες απλώς πέρασαν την ερώτηση, χωρίς να απαντήσουν, και ορισμένες απαντήσεις ήταν υβριστικές.

Ν. Μαλαπέτσας: «Από το 40% των αυξήσεων στον πελάτη πέρασε το 10%»

Σε σχέση με το ενεργειακό κόστος, ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, Νίκος Μαλαπέτσας, παρατήρησε ότι αυτό έχει βελτιωθεί λίγο το τελευταίο χρονικό διάστημα, με τους επιχειρηματίες να κάνουν τη δική τους έρευνα για τις τιμές. Ωστόσο, την αύξηση του ενεργειακού κόστους έχουν εκμεταλλευτεί οι προμηθευτές, ανεβάζοντας το κόστος των πρώτων υλών.

«Η αύξηση στο ενεργειακό κόστος δεν είναι αυτή που υπήρχε πριν από 1-2 χρόνια. Παραμένει, ωστόσο, υψηλή. Συνολικά, όλα αυτά τα χρόνια έχουμε αύξηση του ενεργειακού κόστους 80-90%. Με αυτό που δεν μπορούμε να προσαρμοσθούμε είναι η μετακύλιση αυτού του κόστους από τους προμηθευτές μας στις πρώτες ύλες. Οι αυξήσεις σε ενεργειακό κόστος και πρώτες ύλες είναι στο 40% κι εμείς αυτό δεν μπορούμε να το μετακυλήσουμε στον πελάτη. Η μετακύλιση στον πελάτη είναι 10%, μάξιμουμ 15%. Έχουμε, λοιπόν, μια επιβάρυνση 30% που δεν έχουμε ισοσταθμίσει ακόμα», σημείωσε ο κ. Μαλαπέτσας.

Μετά τις γιορτές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, πάντα στα καταστήματα εστίασης καταγράφεται μια κάμψη και η προσμονή για ανάκαμψη είναι τώρα στις ημέρες της Αποκριάς, για να ακολουθήσει το Πάσχα και το καλοκαίρι.

Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις του για την τουριστική χρονιά, καθώς πέρυσι τα στοιχεία που καταγράφηκαν δεν ήταν θετικά για την περιοχή μας, ο κ. Μαλαπέτσας εκτίμησε ότι και η φετινή θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τη Μεσσηνία. «Ίσως ελάχιστα καλύτερη από πέρυσι ή σχεδόν στα ίδια. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στον προϋπολογισμό των οικογενειών των Ελλήνων και η Καλαμάτα είναι προορισμός για Έλληνες. Όταν μειώνεται η οικονομική δύναμη της οικογένειας, το πρώτο που περιορίζει ο Έλληνας είναι οι διακοπές. Από την άλλη πλευρά, οι πτήσεις με τουρίστες από το εξωτερικό αυξάνονται, αλλά όχι ιδιαίτερα. Κι αν παρατηρήσουμε τους ξένους επισκέπτες της περσινής χρονιάς με την προπέρσινη, θα δούμε ότι ήταν χαμηλότερου εισοδήματος», υπογράμμισε ο κ. Μαλαπέτσας.

Ο σύλλογος, όπως μας είπε ο κ. Μαλαπέτσας, συμμετείχε στη συνάντηση φορέων που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Επιμελητήριο για τον τουρισμό, επισημαίνοντας ότι έπειτα από πολύ καιρό ήταν μια συνάντηση που έδειξε ότι υπάρχει θέληση για κοινή πορεία από όλους.

Ωστόσο, δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι εδώ και 10 – 15 χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα στη Μεσσηνία γι’ αυτό τον τομέα.

«Δυστυχώς, παίρνουμε ό,τι περισσεύει από τους άλλους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας. Πριν από 10 χρόνια έγιναν σημαντικά βήματα, με πολλές εξωστρεφείς δράσεις και προβολή, και τώρα έχουμε κάνει πάλι βήματα προς τα πίσω. Δεν υπάρχουν συντονισμένες προσπάθειες. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να μην υπάρχει ένας φορέας που θα συγκεντρώνει ρεαλιστικά στοιχεία που θα μπορούν να αξιοποιηθούν. Ό,τι στοιχεία έχουμε είναι από τις γενικές αρχές και υπηρεσίες (ΕΛΣΤΑΤ κ.λπ.). Αν έρθει ένας τουριστικός πράκτορας τον Οκτώβριο και μας ρωτήσει πόσα ξενοδοχεία είναι ανοικτά και με πόσες κλίνες, δεν ξέρουμε να του πούμε», κατέληξε ο κ. Μαλαπέτσας, κάνοντας αναφορά και στο CVB που παρουσιάσαμε προχθές, το οποίο είχε δημιουργηθεί από το Επιμελητήριο Μεσσηνίας το 2009, ήταν πολύ σημαντικό και η «μαγιά» του μπορεί να αξιοποιηθεί και τώρα.

Γ. Κολοβός: «Επιχείρηση που έχει ασφαλισμένους και είναι σωστή στις υποχρεώσεις της, δε βγαίνει!»

«Μπορεί το ενεργειακό κόστος να έχει βελτιωθεί λίγο τον τελευταίο καιρό, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι έχει επανέλθει στην προτέρα κατάσταση», τόνισε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, Γιάννης Κολοβός.

Όπως διευκρίνισε, το ενεργειακό κόστος έχει συμπαρασύρει τις τιμές σε όλα τα προϊόντα και με μεγαλύτερο πρόβλημα το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο έχει αυξηθεί 80%.

«Όλες αυτές οι αυξήσεις καταλήγουν στον επιχειρηματία και τον πελάτη. Το κόστος πλέον είναι τεράστιο για τις δεύτερες πρώτες ύλες και τις συσκευασίες. Η ακρίβεια είναι μεγάλη και την υφίστανται από την απλή νοικοκυρά έως την επιχείρηση. Το κόστος αυτό στην εστίαση δεν έχει περάσει στον πελάτη, όμως πλέον είμαστε πάνω από το “κόκκινο”. Κάθε ημέρα παίρνουμε τιμολόγια με άλλες τιμές. Μιλάμε με εταιρείες του εξωτερικού και μας ενημερώνουν ότι από το Μάρτιο θα υπάρξουν κι άλλες αυξήσεις. Θα αναγκασθούμε κι εμείς να προχωρήσουμε πια σε αυξήσεις, όχι για να έχουμε κέρδος, αλλά για να μπορούμε να πληρώνουμε τους εργαζομένους και με ό,τι μένει, τα έξοδα», τόνισε ο κ. Κολοβός, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά: «Επιχείρηση που έχει ασφαλισμένους και είναι σωστή στις υποχρεώσεις της, ΔΕ ΒΓΑΙΝΕΙ!».

Τα μηνύματα για το καλοκαίρι, σχολίασε ακόμη, είναι θετικά, αλλά χωρίς στοιχεία, ενώ από τα μεγαλύτερα προβλήματα χαρακτήρισε εκείνο του αεροδρομίου. «Κι αυτό θα το έχουμε για αρκετά χρόνια ακόμα μπροστά μας, γιατί κι αύριο το πρωί να έρθει ο παραχωρησιούχος, δε θα αλλάξει η κατάσταση σε μια ημέρα. Πρέπει να αλλάξουμε και το στίγμα του τουρισμού μας, δεν μπορούμε να μιλάμε μόνο για ξαπλώστρα, ήλιο και θάλασσα. Χρειάζεται επιμήκυνση περιόδου, διεύρυνση και άλλες μορφές τουρισμού. Να γεμίσουμε τα τριήμερα και να εστιάσουμε στην Αθήνα, που είναι η μισή Ελλάδα», πρόσθεσε.

Τέλος, είδε θετικά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο, τονίζοντας ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα ήταν πάντα ο συντονισμός των φορέων.

Της Βίκυς Βετουλάκη