Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας: Υποτονική η αγοραστική κίνηση στις εορτές, απαισιοδοξία για εκπτώσεις

Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας: Υποτονική η αγοραστική κίνηση στις εορτές, απαισιοδοξία για εκπτώσεις

Η αγοραστική κίνηση την περίοδο των εορτών, αλλά και τον Ιανουάριο, πρώτο μήνα των εκπτώσεων, χαρακτηρίζεται ως υποτονική, καθώς η αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με τον περιορισμό του διαθέσιμου προς κατανάλωση εισοδήματος για την πλειονότητα των νοικοκυριών στην Καλαμάτα.

Μπορεί οι έμποροι να ξεκίνησαν την εκπτωτική περίοδο με μεγάλες προσφορές στα προϊόντα τους, ωστόσο το καταναλωτικό κοινό πραγματοποίησε μικρότερης αξίας αγορές, καθώς τα βασικά είδη «τραβούν» το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός του.

Όπως αναφέρει έκθεση του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, το βλέμμα των καταναλωτών είναι στραμμένο, κυρίως, στην ακρίβεια των τροφίμων και με την αγοραστική κίνηση στο υπόλοιπο λιανικό εμπόριο να κινείται τον Ιανουάριο με μια πληθωριστική άνοδο του τζίρου.

Και όπως διαπιστώνεται, δεν είναι ψυχολογικός ο παράγοντας που φρενάρει τις πωλήσεις, αλλά έχει να κάνει ξεκάθαρα με το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, το οποίο κατευθύνεται κυρίως στην αγορά βασικών αγαθών.

Στο ερωτηματολόγιο του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας απάντησαν 112 επιχειρήσεις και από τις απαντήσεις προκύπτει ότι η κίνηση την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όπως και ο κύκλος εργασιών, ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

“Σύμφωνα με τις απαντήσεις, βλέπουμε ότι χρόνο με το χρόνο το αγοραστικό διαθέσιμο των καταναλωτών μειώνεται αισθητά λόγω του πληθωρισμού, του ενεργειακού κόστους και άλλων ανελαστικών υποχρεώσεων των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα τη μείωση των τζίρων αλλά και της επισκεψιμότητας στα τοπικά καταστήματα” σημειώνει στα συμπεράσματά του, αξιολογώντας τις απαντήσεις των επιχειρήσεων, ο Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας.

Η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας
«Ο Εμπορικός Σύλλογος Καλαμάτας διενήργησε έρευνα στα μέλη του, με ίδια μέσα, με σκοπό την αποτίμηση της αγοραστικής κίνησης στα καταστήματα, αλλά και της κίνησης στην πόλη της Καλαμάτας, για την περίοδο Δεκεμβρίου 2023 σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2022.

Η έρευνα έγινε μέσω ηλεκτρονικής φόρμας με ανώνυμες απαντήσεις, από 7 έως 31 Ιανουαρίου και απάντησαν συνολικά 112 επιχειρήσεις. Από τις απαντήσεις των καταστημάτων που συμμετείχαν προέκυψαν τα ακόλουθα αποτελέσματα, τα οποία αντικατοπτρίζουν την εικόνα της αγοράς για το Δεκέμβριο και την περίοδο των εορτών στην πόλη.

Στο ερώτημα πώς παρουσιάστηκε ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων για το μήνα Δεκέμβριο του 2023 σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2022 το 24,4% (31,91% το 2022) των ερωτηθέντων υποστήριξε ότι είδε αύξηση του κύκλου εργασιών του, ενώ το 21,95% (19,15% το 2022) είδε μείωση. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων, 53,65% (48,94% το 2022), υποστηρίζει ότι ο κύκλος εργασιών του παρέμεινε περίπου ίδιος για το Δεκέμβριο του 2023 σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2022.

Στο δεύτερο ερώτημα, για το πώς οι συνάδελφοι αποτίμησαν την κίνηση στο κατάστημά τους για το μήνα Δεκέμβριο του 2023, το 24,39% (36,17% το 2022) είδε αύξηση κίνησης. Αντίθετα, το 26,82% (25,53% το 2022) των ερωτηθέντων παρατήρησε μείωση στην επισκεψιμότητα εντός του καταστήματος του, ενώ, τέλος, το 48,78% (38,30% το 2022) υποστηρίζει ότι η κίνηση ήταν ίδια με τα περσινά επίπεδα.

Στο ερώτημα, πώς θεωρούν οι επαγγελματίες ότι ήταν η επισκεψιμότητα στην πόλη της Καλαμάτας από κατοίκους άλλων πόλεων την περίοδο των Χριστουγέννων, το 24,39% (40,43% το 2022) υποστηρίζει ότι ήταν αυξημένη, σε σχέση με 26,82% (27,66% το 2022) που είδε μειωμένη κίνηση επισκεπτών από άλλες πόλεις. Τέλος, το 48,78% (31,91% το 2022) υποστηρίζει ότι δεν υπήρξε μεταβολή στην επισκεψιμότητα της πόλης της Καλαμάτας.

Τέλος, στο ερώτημα, κατά πόσο συνέβαλε η προωθητική καμπάνια του Δήμου Καλαμάτας και οι εκδηλώσεις που πραγματοποίησε κατά τη γιορτινή περίοδο στην αύξηση της κατανάλωσης και της επισκεψιμότητας στην πόλη, το 39,02% (53,19% το 2022) υποστηρίζει ότι δεν έπαιξε κανέναν ρόλο. Μόλις το 19,51% (17,02% το 2022) υποστηρίζει πως συνέβαλε αρκετά και, τέλος, το 41,46% (29,79% το 2022) υποστηρίζει ότι συνέβαλε ελάχιστα.

Στο ερώτημα πώς βλέπουν οι επαγγελματίες την αγοραστική κίνηση για τους επόμενους μήνες, μόλις το 9,75% βλέπει αύξηση λόγω εκπτώσεων, ενώ το 39,02% μείωση λόγω ακρίβειας. Το 29,26% θεωρεί ότι θα είναι μειωμένη λόγω εποχής και, τέλος, το 21,95 ότι δε θα υπάρξει σημαντική μεταβολή.

Στο ερώτημα, κατά πόσο οι συνάδελφοι έχουν ενημερωθεί σχετικά με το σημαντικό έργο αντιπλημμυρικής θωράκισης και προστασίας που θα υλοποιηθεί στην πόλη, καθώς και για τις αλλαγές και τις ανακατατάξεις που αυτό θα επιφέρει, το 51,21% απάντησε ότι δεν έχει καμία ενημέρωση, το 9,75% ότι έχει ενημερωθεί πλήρως και το 39,02% ότι έχει ακούσει κάποια πράγματα σχετικά με το έργο.

Στο ερώτημα, αν έχετε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες σχετικά με τη διαβίβαση των παραστατικών πώλησης της επιχείρησης στο mydata και τη σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, το 12,19% απάντησε ότι δεν έχει κάνει ακόμα καμία ενέργεια, το 36,58% ότι είναι πλήρως προετοιμασμένο και το 51,21% ότι έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες.

Στο επόμενο ερώτημα, για το ποια είναι η άποψή των επαγγελματιών σχετικά με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο στον κλάδο του εμπορίου, το 58,53% θεωρεί ότι το νομοσχέδιο είναι αναχρονιστικό, οριζόντιο και έχει στόχο τους πολύ μικρούς επιχειρηματίες. Το 26,82% απάντησε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά θέλει τροποποιήσεις, ενώ το 2,43% θεωρεί ότι είναι δίκαιο και θα βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Τέλος, το 12,19% απάντησε ότι δεν έχει καμία ενημέρωση, άρα δεν μπορεί να το κρίνει.

Στο τελευταίο ερώτημα, για το πώς κρίνουν τις ενέργειες και τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν από τον Εμπορικό Σύλλογο Καλαμάτας (όπως διαγωνισμός βιτρίνας, app κλήρωσης αποδείξεων, επισκέψεις Αγ. Βασίλη κ.τ.λ.), το 56,09% θεωρεί ότι συνέβαλαν στη δημιουργία γιορτινού κλίματος αλλά δε μεταφράστηκε σε κατανάλωση, το 24,39% απάντησε ότι συνέβαλε στην αύξηση επισκεψιμότητας στην αγορά και στην αύξηση της κατανάλωσης, ενώ το 19,51% θεωρεί ότι δε συνέβαλαν ούτε στη δημιουργία γιορτινού κλίματος ούτε στην αύξηση της κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις, βλέπουμε ότι χρόνο με το χρόνο το αγοραστικό διαθέσιμο των καταναλωτών μειώνεται αισθητά λόγω του πληθωρισμού, του ενεργειακού κόστους και άλλων ανελαστικών υποχρεώσεων των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα τη μείωση των τζίρων, αλλά και της επισκεψιμότητας στα τοπικά καταστήματα. Είναι πλέον περισσότερο από ποτέ αναγκαία η στήριξη των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων της πόλης μας από το καταναλωτικό κοινό για να μην εκλείψουν, με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται για την πόλη.

Σχετικά με τις απαντήσεις στο τελευταίο ερώτημα, θεωρούμε ότι ο εμπορικός κόσμος της Καλαμάτας αντιλαμβάνεται ότι οι δράσεις του Εμπορικού Συλλόγου βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση για την τόνωση της αγοραστικής κίνησης, αν και θα χρειαστούν σίγουρα βελτιώσεις, ώστε να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα».
Α.Π.