«ΘΑΡΡΟΣ» 20 Μαρτίου 1931: Η οδοποιία της επαρχίας Καλαμών

«ΘΑΡΡΟΣ» 20 Μαρτίου 1931: Η οδοποιία της επαρχίας Καλαμών

Το «Θάρρος» από της πρώτης στιγμής καθ’ ην εμελετάτο η διαχάραξις οδικής πολιτικής εκηρύχθη υπέρ αυτής και εξεφράσθη ενθουσιωδώς δια την προσπάθειαν.

Η ύπαρξις συγκοινωνίας δεν σημαίνει μόνον πολιτισμόν, αλλά σημαίνει ακόμη και εξυπηρέτησιν της παραγωγής. Δι’ αυτό αι δια την συγκοινωνίαν φορολογικαί επιβαρύνσεις αποτελούν, κατά την κρίσιν μας, επιβαρύνσεις παραγωγικάς.

Δυστυχώς όμως δια την επαρχίαν Καλαμών ελάχιστα ωφελήματα θα προκύψουν εκ της λειτουργίας των επαρχιακών ταμείων οδοποιίας. Διότι ελάχιστοι δρόμοι εν τη επαρχία Καλαμών έχουν χαρακτηρισθή ως επαρχιακοί, έληξε δε η νόμιμος προθεσμία από μακρού, εντός της οποίας θα ηδύνατο μία επιτροπή να προτείνη την διάνοιξιν νέων επαρχιακών οδών.

Ούτω και επί του προκειμένου αδικείται και η πόλις των Καλαμών και αι περί αυτής παραγωγικαί και πλούσιαι κοινότητες, ων τα προϊόντα κατά το πλείστον δεν είναι δυνατόν εγκαίρως να πωληθούν, λόγω της ελλείψεως της δεούσης συγκοινωνίας. Δια να είμεθα σαφέστεροι, η οικεία επιτροπή θα ηδύνατο να προτείνη την δημιουργίαν οδού από Καλαμών εις Θουρίαν μέσω Λεΐκων και τον χαρακτηρισμόν ταύτης ως επαρχιακής, οπότε θα ήτο ευχερέστατον εις το ταμείον οδοποιίας να διανοίξη την οδόν ταύτην με μικράν μάλιστα δαπάνην, διότι ελάχιστη δαπάνη χρειάζεται – ούτως ώστε και τα λατομεία των Λεΐκων να χρησιμοποιηθούν επωφελέστερον και η σχετική βιομηχανία η υπάρχουσα εκεί της ασβέστου να είναι παραγωγική και όχι θνησιμαία, ως είναι σήμερον, καίτοι υπάρχει το τελειότερον εις το είδος του εργοστάσιον, λόγω ελλείψεως συγκοινωνίας.

Ακριβώς επ’ αυτού του σημείου εφιστώμεν την προσοχήν των βουλευτών μας, οι οποίοι θα πρέπει να επιδιώξουν την τροποποίησιν της σχετικής διατάξεως του νόμου περί οδοποιίας.

Επί του προκειμένου και δια την οδόν Καλαμών – Θουρίας μέσω Λεΐκων υπάρχει και ψήφισμα της διοικούσης επιτροπής της επαρχιακής οδοποιίας, το οποίον αναγνωρίζει την ανάγκην της διαχαράξεως της οδού ταύτης.

Οι βουλευταί μας δεν θα πρέπει να αφήσουν να παρέλθη απαρατήρητον το ζήτημα.

_________________________ 

ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΩΝ ΟΔΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΝ
«ΘΑΡΡΟΣ» 5 Νοεμβρίου 1931
Το Διοικητικόν Συμβούλιον του Ειδικού Ταμείου Επαρχιακής Οδοποιίας Νομού Μεσσηνίας, αποτελούμενον, ως γνωστόν, εκ των Νομάρχου, ως προέδρου, Νομομηχανικού Μεσσηνίας, Εφόρου Καλαμών, Διευθυντού Τραπέζης της Ελλάδος και των Πάνου  Κωστοπούλου, Ν. Φλέσσα δικηγόρου,  και Ιωάν. Καλογεροπούλου, ως και των εκπροσώπων των επαρχιών, ήτοι του Δημάρχου Καλαμών και των προέδρων των πρωτευουσών των επαρχιών, κατά τας τελευταίας αυτού μακράς συνεδριάσεις ηξέτασαν λεπτομερώς την κατάστασιν των επαρχιακών οδών του νομού, προέβη εις λίαν ενδιαφερούσας αποφάσεις δια την κατασκευήν και επισκευήν επαρχιακών οδών εν τω Νομώ Μεσσηνίας και ενέκρινε τας αναλόγους πιστώσεις εκ του προϋπολογισμού του Ειδικού Ταμείου κατά το τρέχον οικονομικός έτος 1931 – 32.

Προ των αποφάσεων τούτων του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Νομάρχης Μεσσηνίας Κρεββατάς, όπως καταστή ενήμερος των συγκοινωνιακών αναγκών των διαφόρων επαρχιών, έσχεν επί μακρόν χρόνον επανειλημμένας συνεργασίας μετά του Νομομηχανικού Ζίζηκα και του Μηχανικού του Ειδικού Ταμείου Οδοποιίας Ζούνη, κατά τας οποίας η κατάστασις όλων των επαρχιακών οδών και αι ανάγκαι των επαρχιών ηρευνήθησαν μετά εξαιρετικής προσοχής.

Επί τη βάσει των πορισμάτων της ερεύνης ταύτης και μετά επιτόπιον εξέτασιν οδών τινών, ο πρόεδρος του Ειδικού Ταμείου, Νομάρχης Κρεββατάς κατήρτισε πλήρη πίνακα εμφαίνοντα λεπτομερώς την κατάστασιν όλων των επαρχιακών οδών και εποιήσατο προς το Διοικητικόν Συμβούλιον, εις επανειλημμένας αυτού συνεδριάσεις, εισηγήσεις περί των αναγκών μιας εκάστης των επαρχιών.

Το Διοικητικόν Συμβούλιον εν τη συναισθήσει της μεγάλης αυτού αποστολής συνεζήτησεν επί ώρας μακράς επί των ως άνω εισηγήσεων του Νομάρχου και κατέληξεν εις ωρισμένας αποφάσεις, προωρισμένας να θεραπεύσουν τας μάλλον επειγούσας συγκοινωνιακάς ανάγκας των επαρχιών αναλόγως των πόρων του Ειδικού Ταμείου κατά το τρέχον οικονομικόν έτος 1931 – 32.

Κατά ταύτα το συμβούλιον της Επαρχιακής Οδοποιίας κατά το τρέχον οικονομικόν έτος εψήφισε πιστώσεις προς επισκευήν και κατασκευήν επαρχιακών οδών ως ακολούθως:

Α. Δια τας Επαρχίας Καλαμών και Μεσσήνης
1) Eνέκρινε πίστωσιν συμπληρωματικήν δραχμών 672.000 προς συνέχισιν των εργασιών δια την συντήρησιν των οδών των επαρχιών Καλαμών-Μεσσήνης και καθώρισε ακριβώς δια της αποφάσεώς του εις ποία τμήματα δέον να εκτελεσθώσιν αι εργασίαι αύται.

2) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 300.000 δια την επισκευή την υπ’ αριθμ. 2 επαρχιακής οδού από Θουρίας εις Μεσοποταμίαν.

3) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών  80.000 προς συνέχισιν της επισκευής της υπ’ αριθμ. 3 επαρχιακής οδού από Μεσοποταμίας εις Ανδρούσαν και καθώρισε δια της αποφάσεώς του λεπτομερώς εις ποία σημεία δέον να γίνουν αι προς επισκευήν της οδού ταύτης εργασίαι.

4) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 250.000 προς επισκευή της υπ’ αριθμ. 9 επαρχιακής οδού και δη του τμήματος αυτής Μερόπη – Οιχαλία – Λουτρό.

5) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 600.000 προς κατασκευήν μεγάλου τμήματος της υπ’ αριθμ. 10 επαρχιακής οδού, ήτοι από Μπούγας μέχρι της συναντήσεως της οδού Μελιγαλά – Διαβολιτσίου και κατασκευήν επί του τμήματος τούτου μεγάλης γεφύρας επί του χειμάρρου Αμφίτα. Δια της τελευταίας ταύτης αποφάσεως του Συμβουλίου εξεπληρώθη διακαής πόθος των κατοίκων της περιοχής ταύτης, οίτινες κατά τους χειμερινούς μήνας υποφέρουν τα πάνδεινα από την έλλειψιν έστω και στοιχειώδους συγκοινωνίας.

Β. Δια την Επαρχίαν Πυλίας
1) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 300.000 δια την επισκευήν της υπ’ αριθμ. 47 επαρχιακής οδού Πύλου – Μεθώνης.

2) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 50.000 δια την προμήθειαν εργαλείων και εκρηκτικών υλών προς χρησιμοποίησιν αυτών εις την δια προσωπικής εργασίας διανοιγομένην επαρχιακήν οδόν  υπ’ αριθμ. 14 Πύλου – Λογγάς και εις το τμήμα αυτής Μεσοχωρίου – Μεμεριζίου κ.λπ.

3) Ενέκρινε συμπληρωματικήν πίστωσιν δραχμών 5.355 προς συμπλήρωσιν επισκευής της υπ’ αριθμ. 47 οδού Πύλου – Μεθώνης.

4) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 600.000 δια την κατασκευήν της υπ’ αριθμ. 44 επαρχιακής οδού Πύλου – Λογγάς δια Μεσοχωρίου – Μεμεριζίου κ.λπ. Δια την κατασκευήν της οδού ταύτης προσέφερον προθύμως και οι ενδιαφερόμενοι πληθυσμοί σημαντικήν συμβολήν δια προσωπικής εργασίας.

Γ. Δια την Επαρχίαν Τριφυλίας
1) Ενέκρινε συμπληρωματικήν πίστωσιν δραχμών 56.755 δια συνέχισιν κατασκευής της επαρχιακής οδού υπ’ αριθμ. 27 από Πλατείας Άνω Κυπαρισσίας μέχρι συναντήσεως της Εθνικής οδού Πύλου – Γεφύρας Περιστεράς.

2) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 286.000 προς συνέχισιν των εργασιών επί της επαρχιακής οδού υπ’ αριθμ. 27 από Πλατείας Άνω Κυπαρισσίας μέχρι συναντήσεως της εθνικής οδού Πύλου – Γεφύρας Περιστεράς. Σημειωτέον ότι η οδός αύτη κατασκευάζεται δια ασφάλτου.

3) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 172.800 προς συνέχισιν εργασιών συντηρήσεως επαρχιακών οδών Τριφυλίας και ώρισε δια της αποφάσεώς του όπως προτιμηθή η επισκευή του τμήματος του διερχομένου δι’ Αρμενιών και Σπηλιάς και του τμήματος Αγρίλου – Φιλιατρών του κειμένου πλησίον του ποταμού Φιλιατρών.

4) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 3.168 δια την συμπλήρωσιν της επισκευής της επαρχιακής οδού υπ’ αριθμ. 24 Σιδηροδρομικού Σταθμού Σιδηροκάστρου.

5) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 250.000 προς επισκευήν τμήματος της υπ’ αριθμ. 48 επαρχιακής οδού Κοπανακίου εις τον Άγιον Γεώργιον, μήκους δύο περίπου χιλιομέτρων.

6) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 100.000 προς επισκευήν της υπ’ αριθμόν 31 επαρχιακής οδού και δή εις το τμήμα αυτής από εθνικής οδού υπ’ αριθμ. 126 μέχρι του χωρίου Κατσίμπαλη.

7) Ενέκρινε πίστωσιν δραχμών 300.000 προς επισκευήν της υπ’ αριθμ. 33 επαρχιακής οδού από Φιλιατρών μέχρι της θέσεως Μώραινα.

Σημειωτέον ότι πολλαί των ως άνω αναφερομένων εργασιών είναι ήδη υπό εκτέλεσιν, των δε υπολοίπων θα γίνη έναρξις μετ’ ολίγον καταρτιζομένων ήδη επειγόντως των σχετικών μελετών υπό των αρμοδίων υπηρεσιών.

Σημειωτέον επίσης ότι αι εγκριθείσαι πιστώσεις δια το τρέχον οικονομικόν έτος είναι απολύτως εξησφαλισμέναι, το πλείστον μάλιστα εξ αυτών έχει ήδη εισπραχθή και είναι κατατεθειμένον εις την Τράπεζαν, εις την διάθεσιν του Ειδικού Ταμείου Οδοποιίας.

Το Διοικητικόν Συμβούλιον κατά την λήψιν των αποφάσεων αυτού εβασίσθη επί των πραγματικών πόρων του Ειδικού Ταμείου, κατένειμε δε τας πιστώσεις αναλόγως των επειγουσών συγκοινωνιακών αναγκών των διαφόρων επαρχιών του νομού.