Γ. Κολοβός: Στόχος η ανάδειξη της Μεσσηνίας ως προορισμού για όλο το χρόνο

Γ. Κολοβός: Στόχος η ανάδειξη της Μεσσηνίας ως προορισμού για όλο το χρόνο

Έναρξη σήμερα του 2ου Messinia Forum στο Μέγαρο Χορού

Επιστρέφει σήμερα στην Καλαμάτα και συγκεκριμένα στο Μέγαρο Χορού το Messinia Forum, ένα χρόνο αφότου συστήθηκε στην πόλη και το νομό ευρύτερα, μέσω του Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, του οποίου αποτελεί έμπνευση στην κατεύθυνση της περαιτέρω ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος.

Με επτά θεματικούς κύκλους, σαράντα ομιλητές, είκοσι πέντε επιχειρήσεις εναλλακτικού τουρισμού και πενήντα επιχειρήσεις πρωτογενούς τομέα, το 2ο Messinia Forum επιχειρεί με εφαλτήριο την Καλαμάτα να αναδείξει τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που μπορεί να υποστηρίξει ο νομός.

Για το λόγο αυτό το «Θ» συνομιλεί σήμερα με τον πρόεδρο του ΣΕΜ, Γιάννη Κολοβό, ο οποίος αναφέρεται στο εν λόγω φιλόδοξο εγχείρημα που προσδοκά να καταστήσει τη Μεσσηνία τουριστικό προορισμό 365 ημέρες το χρόνο.

-Ποια συμπεράσματα προέκυψαν από την περσινή διοργάνωση του Messinia Forum και πόσο κοντά βρίσκεται η Μεσσηνία στην υλοποίησή τους;

Η μαζική προσέλευση, συμμετοχή και παρακολούθηση των εργασιών του διήμερου φόρουμ από περισσότερους από 4.000 επισκέπτες και 440 επιχειρήσεις ανέδειξε πρώτα και κύρια το σημαντικό έλλειμμα, αλλά και την ανάγκη πρόσβασης σε έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης σε μια σειρά εξειδικευμένων θεμάτων. Αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επίκαιρα ζητήματα, όπως οι πρόσφατες νομοθετικές/ κανονιστικές εξελίξεις και πώς αυτές επηρεάζουν τον κλάδο της εστίασης, θέματα προσανατολισμού του κλάδου, όπως η ανάδειξη της γαστρονομικής ταυτότητας του νομού, αλλά και ζητήματα που αφορούν νέες τάσεις, προοπτικές και ευκαιρίες που προσφέρονται στον κλάδο, όπως για παράδειγμα μέσω των χρηματοδοτικών εργαλείων για την ανάπτυξη  επιχειρήσεων.

Παράλληλα, όμως, ανέδειξε και την ανάγκη των παραγωγικών επιχειρήσεων του νομού μας να έρθουν σε επαφή με τις επιχειρήσεις του κλάδου μας, να μας συστήσουν τα προϊόντα τους, αλλά και να μας δώσουν την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να γευτούμε την τεράστια γκάμα των αγροδιατροφικών και οινικών προϊόντων που προσφέρει η περιοχή. Η θετική ανατροφοδότηση που είχαμε από όλους τους επαγγελματίες, όχι μόνο του κλάδου της εστίασης και φιλοξενίας, αλλά και από τις παραγωγικές/ μεταποιητικές επιχειρήσεις (να σημειωθεί πως πολλές από αυτές ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή μεταξύ τους και, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν συνεργασίες), μας έδωσε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ότι πρωτοβουλίες όπως αυτή του Messinia Forum είναι απόλυτα απαραίτητες και αναγκαίες για τους επαγγελματίες του κλάδου, καθώς αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο για την ενημέρωση, δικτύωση και αναβάθμιση των επιχειρήσεων, αλλά και του συνολικού τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η περιοχή.

Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι στο ΣΕΜ για την ουσιαστική συνεισφορά που είχε το Messinia Forum στην ικανοποίηση αυτών των αναγκών. Το πρώτο και σημαντικό βήμα έγινε πέρυσι. Σκοπός μας πλέον είναι αυτή η διοργάνωση να έχει μέλλον, προκειμένου να αποτελέσει ένα ορόσημο για το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης και του τουρισμού, και μέσα από τις ευκαιρίες που μας παρέχονται και τις συνεργασίες που μπορούμε να αναπτύξουμε, να βοηθήσουμε όλοι μαζί τον τόπο μας να κάνει ένα βήμα πιο πέρα. Αυτή η προσπάθεια για να επιτύχει το στόχο της πρέπει να είναι συλλογική και διαρκής.

-Κατά τη γνώμη σας, ποιες νέες εναλλακτικές μορφές τουρισμού μπορεί να υποστηρίξει η Μεσσηνία, δεδομένων των γεωγραφικών-μορφολογικών και λοιπών χαρακτηριστικών της;

Θα μπορούσε η απάντησή μου να ακουστεί ως υπερβολή, αλλά οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού για την περιοχή της Μεσσηνίας είναι κυριολεκτικά ανεξάντλητες. Το 2ο Messinia Forum #Kalamata365, προκειμένου να αναδείξει τις ευκαιρίες που προσφέρει ο τόπος μας, έχει αφιερώσει μια ειδική ενότητα στις εναλλακτικές και θεματικές μορφές του τουρισμού, ώστε οι ειδικοί στον κλάδο αυτό να μας μεταφέρουν τη γνώση, την εμπειρία, αλλά και τις προοπτικές τούτης της ισχυρά ανερχόμενης τάσης στην τουριστική βιομηχανία, η οποία μπορεί να αποτελέσει μια ιδανική ευκαιρία για τη διαφοροποίηση και τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής μας και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Στόχευσή μας αποτελεί η ανάδειξη της Μεσσηνίας σε προορισμό εναλλακτικού και θεματικού τουρισμού για όλο το χρόνο, πρωτοβουλία την οποία υποστηρίζουμε και γι’ αυτό αποτελεί το κεντρικό σύνθημα του δεύτερου Messinia Forum, που είναι το «Καλαμάτα 365».

-Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, γίνεται αντιληπτό ότι η χώρα πάσχει στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και τη στρατηγική γύρω από τον Τουρισμό. Μιας και αυτή η εικόνα αντικατοπτρίζει εν μέρει και τη Μεσσηνία, θεωρείτε ότι σταδιακά λαμβάνονται επαρκείς πρωτοβουλίες για να αντιστραφεί η όλη εικόνα;

Είναι εξαιρετικά σημαντικό στο σημείο αυτό να αναγνωρίσουμε το σημαντικό ρόλο και την ευθύνη που έχουμε εμείς οι ίδιοι ως επαγγελματίες στον τομέα του τουρισμού και της εστίασης για τη διαμόρφωση και ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος μιας περιοχής. Η ανάγκη αυτή μας ώθησε πρώτα απ’ όλα στο να ενώσουμε τις δυνάμεις και να δημιουργήσουμε μια γέφυρα συνεργασίας, η οποία μας οδήγησε στην ίδρυση του ΣΕΜ. Ένα από τα πρώτα και απτά αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας ήταν η διοργάνωση του Messinia Forum, που αποτελεί μια πρωτοβουλία των επαγγελματιών του κλάδου που έχουν όραμα, αγάπη και διάθεση προσφοράς στον τόπο αυτό.

Θα ήμασταν ιδιαίτερα ευτυχείς αν η πρωτοβουλία μας αποτελέσει το ερέθισμα για την εκδήλωση και άλλων πρωτοβουλιών στην περιοχή μας. Αν πραγματικά θέλουμε να αλλάξει κάτι, θα πρέπει να αλλάξουμε πρώτα εμείς.

-Συμπληρώνοντας τον πρώτο χρόνο από την ίδρυσή του ο Σύλλογος Εστίασης Μεσσηνίας, πού θα λέγατε ότι θέτει τον πήχη όσον αφορά στον τουρισμό της περιοχής, μιας και συμβάλλει ενεργά στη διαμόρφωσή του;

Ο Σύλλογος Εστίασης Μεσσηνίας αποτελεί μια ενωτική πρωτοβουλία εξήντα δύο ιδρυτικών μελών από όλη τη Μεσσηνία με κοινό στόχο και όραμα, όπως αυτή αποτυπώνεται στο καταστατικό ίδρυσης, ενώ εκπροσωπεί όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης του Νομού Μεσσηνίας, που αποτελείται από έξι Δήμους.

Η ίδρυσή του αποτελούσε μια επιτακτική ανάγκη, αλλά και απαίτηση των επιχειρήσεων εστίασης του Νομού Μεσσηνίας, ώστε να έχουν εκπροσώπηση και ενώνοντας τις δυνάμεις τους να είναι σε θέση να αναλάβουν δράση για να αντιμετωπίσουν τα κοινά προβλήματα του κλάδου.

Μέσα από το πρώτο Messinia Forum, την προβολή και απήχηση που η εκδήλωση αυτή είχε σε εθνικό επίπεδο, εκτιμούμε ότι ο ΣΕΜ, όχι μόνο συστήθηκε στους επαγγελματίες της περιοχής μας, όπως και στο ευρύ κοινό, αλλά έδωσε ένα περίτρανο παράδειγμα ότι όλοι μαζί ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε πολλά, τόσο για τον κλάδο όσο και για τον τόπο μας. 

Οι δράσεις του ΣΕΜ, όμως, δε σταματούν εδώ. Ο ΣΕΜ έχει εκδηλώσει πρωτοβουλίες και σε άλλα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν το σύνολο του επισιτιστικού και του τουριστικού κλάδου, όπως η εύρεση προσωπικού (των συνεργατών μας, γιατί έτσι τους βλέπουμε εμείς) και, μάλιστα, καταρτισμένου, καθώς αυτοί αποτελούν τον καθρέφτη όχι μόνο των επιχειρήσεών μας αλλά και του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει ο τόπος μας.

Από τις πρώτες μας ενέργειες ως ΣΕΜ ήταν να συμβάλλουμε να δημιουργηθούν στην περιοχή μας τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης που μπορούν να υποστηρίξουν τις επισιτιστικές και τουριστικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται. Ήδη προσανατολιζόμαστε σε δράσεις που θα ενισχύσουν την επιμόρφωση και κατάρτιση τόσο των συνεργατών μας όσο και των επαγγελματιών του κλάδου, κάτι το οποίο αποτελούσε ένα ακόμα σημαντικό κενό για τον κλάδο μας.

Σκοπός μας είναι ο ΣΕΜ να αποτελεί ένα ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας, που θα προσφέρει τόσο στον επαγγελματία όσο και στην κοινωνία με τις δράσεις και τις συνεργασίες του, προκειμένου  από κοινού να επιτύχουμε αυτό που ανέφερα και νωρίτερα, δηλαδή να πάμε όλοι μαζί τη Μεσσηνία ένα βήμα πιο μπροστά. 

-Εκτιμάτε ότι θα ήταν ωφέλιμη για ένα νομό, όπως η Μεσσηνία, η λογική του «λίγοι και καλοί» ή η λογική «πολλοί και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες»;

Το 2o Messinia Forum έχει θέσει ως στόχο του, μέσα από τις θεματικές ενότητες που θα παρουσιαστούν, και την ευκαιρία της  διαφοροποίησης και του εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος που μας προσφέρει ο εναλλακτικός και ο θεματικός τουρισμός, διότι η Μεσσηνία ως προορισμός μπορεί να υποστηρίξει τα πάντα, και αυτή τη δυνατότητα θέλουμε να αναδείξουμε.

Σκοπός μας είναι για τον κάθε επισκέπτη η Μεσσηνία να αντιπροσωπεύει κάτι μοναδικό ως εμπειρία, και για να το επιτύχουμε αυτό, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε και να αναδείξουμε όλα μας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, ώστε να καταστήσουμε τη Μεσσηνία έναν τουριστικό προορισμό για όλο το χρόνο, προσέγγιση η οποία είναι η πλέον ωφέλιμη για τον κλάδο και την περιοχή μας.

-Δεδομένων των συνθηκών, θα λέγατε ότι η Μεσσηνία είναι σε θέση να υποστηρίξει ένα νέο και αρκετά αυξημένο κύμα τουριστών μέσα στα επόμενα χρόνια;

Οι ενδείξεις που διαθέτουμε είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Αποτελεί αναμφίβολα σημαντικό γεγονός ότι στην πόλη μας και στην ευρύτερη περιοχή υλοποιούνται επενδύσεις που αυξάνουν τις υποδομές φιλοξενίας. Ευελπιστούμε ότι μέσω της διαφοροποίησης και του εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος, και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του αερολιμένα της πόλης, η Μεσσηνία θα εισέλθει σε μια νέα εποχή, που θα την καταστήσει ένα δημοφιλή προορισμό για όλο το χρόνο. Εμείς, ως επαγγελματίες του χώρου, παρακολουθούμε τις εξελίξεις, ενημερωνόμαστε, εξελισσόμαστε και προετοιμαζόμαστε για να υποδεχτούμε κάθε επισκέπτη που θα επιλέξει να επισκεφτεί τον τόπο μας, για να του προσφέρουμε την εμπειρία της Μεσσηνιακής Φιλοξενίας.

Της Χριστίνας Μανδρώνη