Δέσμευση της Δημοτικής Αρχής για διαγωνισμό μιας συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης
Το έργο των αστικών αναπλάσεων στον κεντρικό ιστό της Καλαμάτας αποτελεί ένα από τα μεγάλα «πρέπει» επιτυχίας της Δημοτικής Αρχής. Ήδη το έργο υλοποιείται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς και η μία μετά την άλλη οδό παραδίδονται προς χρήση.
Ωστόσο, παράδοση με ανάμικτα συναισθήματα έχουμε και για την οδό Αριστοδήμου, καθώς το έργο ανάπλασης ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες μέρες, αλλά η μείωση των θέσεων στάθμευσης φέρνει ήδη ανησυχία σε κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής για το τι θα συμβεί, όταν η παρέμβαση προχωρήσει και στο υπόλοιπο σχεδιασμένο κομμάτι.
Η αισθητική αναβάθμιση είναι αδιαμφισβήτητη: νέα πλακόστρωση, πεζοδρόμια διευρυμένα, φωτισμός LED και φύτευση δέντρων έχουν μεταμορφώσει την κεντρική αρτηρία της πόλης.
Η Δημοτική Αρχή σημειώνει σε όλους τους τόνους ότι “πρόκειται για ένα έργο που βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών και αναδεικνύει το κέντρο της Καλαμάτας”.
Όμως, η “ομορφιά” της ανάπλασης συνοδεύεται από μια αμφιλεγόμενη αλλαγή: Μείωση των θέσεων στάθμευσης που, όπως σημειώνει ο Δήμος, κρίθηκε απαραίτητη για τη διεύρυνση των πεζοδρομίων, τη δημιουργία ποδηλατόδρομων και την ασφάλεια των πεζών.
Οι περισσότεροι επαγγελματίες δεν κρύβουν την ανησυχία τους. “Καταλαβαίνουμε την ανάγκη για αισθητική αναβάθμιση, αλλά η έλλειψη χώρων στάθμευσης μπορεί να πλήξει σοβαρά την κίνηση και τον τζίρο των καταστημάτων. Οι πελάτες μας χρειάζονται πρόσβαση, αλλιώς κινδυνεύουμε να δούμε μείωση επισκεψιμότητας”, επισημαίνουν.
Οι κάτοικοι, από την πλευρά τους, εκφράζουν και αυτοί δυσαρέσκεια για τη δυσκολία στάθμευσης στην περιοχή, ενώ ορισμένοι προβλέπουν κυκλοφοριακή συμφόρηση στις παρακείμενες οδούς. Η τοπική κοινωνία περιμένει άμεσα μέτρα αντιστάθμισης, όπως δημιουργία νέων οργανωμένων χώρων στάθμευσης και ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.
Παρά τις αντιδράσεις, ο Δήμος δεσμεύεται ότι η Αριστοδήμου θα παραμείνει ζωντανός και λειτουργικός χώρος, συνδυάζοντας την αισθητική αναβάθμιση με τη βελτίωση της προσβασιμότητας. Το στοίχημα πλέον είναι να ισορροπήσει η ομορφιά με την πρακτικότητα, ώστε η καρδιά του κέντρου να συνεχίσει να χτυπά δυνατά για κατοίκους και επισκέπτες.
Σίγουρα, το πρόβλημα της στάθμευσης στα αστικά κέντρα είναι διαχρονικό και πολυδιάστατο: η αύξηση του πληθυσμού, η πυκνότητα των οχημάτων και η έλλειψη κατάλληλων χώρων οδηγούν σε συμφόρηση, άγχος για τους οδηγούς και αρνητικές περιβαλλοντικές συνέπειες.
Η Δημοτική Αρχή σημειώνει από την πλευρά της πως διαθέτει “πυλώνες” που θα βοηθήσουν την κατάσταση, ενώ δεσμεύεται και για διαγωνισμό μιας συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης, που θα δώσει απαντήσεις στο πρόβλημα.
Από την άλλη, αναφέρεται στο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (Σ.Ε.Σ.) που θα “τρέξει”, με τους έξυπνους αισθητήρες στάθμευσης. Αυτοί θα τοποθετηθούν σε θέσεις στάθμευσης και θα ενημερώνουν σε πραγματικό χρόνο για διαθεσιμότητα μέσω εφαρμογών κινητού.
Επίσης, θα υπάρχουν συστήματα πλοήγησης προς ελεύθερες θέσεις. Αυτά θα οδηγούν τους ενδιαφερόμενους απευθείας σε διαθέσιμες θέσεις, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν ηλεκτρονικά πάρκινγκ και πληρωμή μέσω app, επιτρέποντας έτσι την αποφυγή αναμονών σε ταμεία, ελέγχοντας πιο εύκολα τη διαθεσιμότητα, ενώ θα υπάρξουν ελεύθεροι χώροι στάθμευσης για τους κατοίκους.
Επιπρόσθετα, με το διαγωνισμό που ολοκληρώνεται θα έχουμε τη δημιουργία μικρών χώρων στάθμευσης σε κενά οικόπεδα. Είναι μια λύση που προσαρμόζεται στην πυκνότητα της περιοχής.
Επιπλέον, υπάρχει σκέψη για δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης. Όσο πιο ψηλή η ζήτηση για συγκεκριμένη περιοχή, τόσο υψηλότερη η τιμή. Αυτό θα ενθαρρύνει τους οδηγούς να αναζητήσουν άλλες επιλογές.
Φυσικά, στη… φαρέτρα υπάρχουν κι άλλες λύσεις για μείωση του προβλήματος.
Το βασικό ερώτημα
Σε κάθε περίπτωση, όμως, στο σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής θα πρέπει να υπάρξει απάντηση και στο ερώτημα: Πόλη για τους κατοίκους ή για τους επισκέπτες; Να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται έργα και παρεμβάσεις που εντυπωσιάζουν τον τουρίστα ή να επενδύσουμε σε μια πόλη που να λειτουργεί καθημερινά για τον κάτοικο;
Στη θεωρία, οι δύο στόχοι δεν είναι ασύμβατοι. Στην πράξη, όμως, η ζυγαριά γέρνει επικίνδυνα προς τη «βιτρίνα». Κεντρικοί δρόμοι που φτιάχνονται για να φωτογραφηθούν, υποδομές που λες και σχεδιάστηκαν για να χαροποιήσουν τον περαστικό κι όχι τον μόνιμο.
Το παράδοξο είναι πως όταν μια πόλη επενδύει στους κατοίκους της – στις συγκοινωνίες, στην καθαριότητα, στο πράσινο, στην ασφάλεια, στην ποιότητα ζωής – αυτόματα γίνεται ελκυστική και για τον επισκέπτη.
Ο τουρίστας δε θέλει ψεύτικες βιτρίνες, θέλει να νιώσει την αυθεντικότητα και την άνεση μιας πόλης που “αναπνέει”.
Η αλήθεια είναι σκληρή: Η πόλη χτίζεται για να ζεις μέσα της. Αν είναι καλή για τους ανθρώπους της, θα είναι καλή για όλους. Το αντίθετο… ποτέ. Η παγκόσμια τάση για επαναφορά της φύσης στις πόλεις έχει πολλαπλά οφέλη στην οικονομία, στο κλίμα και στην ψυχική υγεία. Eίναι ένα θέμα που αφορά στους πάντες, τους αγγίζει όλους στην καθημερινότητά τους.
Α.Π.