Πιστοποίηση ανελκυστήρων: Νέοι καυγάδες και οικονομικές τριβές στις πολυκατοικίες

Πιστοποίηση ανελκυστήρων: Νέοι καυγάδες και οικονομικές τριβές στις πολυκατοικίες

Η νέα υποχρέωση για την καταγραφή και πιστοποίηση όλων των ανελκυστήρων –  παλιών και νέων, σε χρήση ή όχι – έχει ήδη αρχίσει να «ταράζει τα νερά» των πολυκατοικιών. Όχι μόνο επειδή απαιτείται η ηλεκτρονική απογραφή στο επίσημο μητρώο, αλλά και γιατί η όλη διαδικασία έρχεται με οικονομικό «επίχρισμα» που πυροδοτεί εντάσεις ανάμεσα σε ιδιοκτήτες και ενοικιαστές.

Ένα αναγκαίο μέτρο που… καθυστερούσε 20 χρόνια
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε θέσει το πλαίσιο από τη δεκαετία του 2010, όμως στην Ελλάδα η καταγραφή των περίπου 500.000 ανελκυστήρων στα κτήρια ιδιωτικής χρήσης “πήγαινε πίσω”. Η Πολιτεία αποφάσισε να τρέξει το μητρώο, υποχρεώνοντας όλους τους ιδιοκτήτες να δηλώσουν ηλεκτρονικά τους ανελκυστήρες τους έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.

Η διαδικασία απογραφής περιλαμβάνει λεπτομερή στοιχεία για κάθε ασανσέρ – από τη διεύθυνση και το έτος εγκατάστασης μέχρι τον αριθμό των στάσεων και αν υπάρχει πιστοποίηση ή σήμανση CE.

Κόστη που προκαλούν “ρήξεις”
Η πιστοποίηση δεν είναι φθηνή υπόθεση. Για σύγχρονους ανελκυστήρες, το κόστος μπορεί να περιορίζεται σε μερικές εκατοντάδες ευρώ, όμως για παλαιότερα ή πιο προβληματικά μηχανήματα, οι δαπάνες εκτοξεύονται σε χιλιάδες ευρώ, λόγω απαραίτητων εργασιών και αναβαθμίσεων.

Αυτές οι οικονομικές απαιτήσεις έχουν ήδη προκαλέσει “εμφυλίους” στις πολυκατοικίες. Ποιος πρέπει να πληρώσει; Οι ιδιοκτήτες ή οι ενοικιαστές; Ο νόμος δεν ξεκαθαρίζει επακριβώς τον επιμερισμό, κι αυτό φέρνει διαφωνίες, ακόμα και εντάσεις.

Συνήθως, όπως υποστηρίζουν ειδικοί, η δαπάνη βαρύνει τους ιδιοκτήτες, καθώς αυτοί είναι οι νόμιμοι κάτοχοι και επωφελούνται από την υπεραξία που προσφέρει η πλήρης συμμόρφωση του κτηρίου. Ωστόσο, πολλές φορές ζητούν από τους ενοικιαστές να συμμετάσχουν μέσω κοινοχρήστων, κάτι που προκαλεί ενστάσεις.

Η Πολιτεία προειδοποιεί και παρατείνει την προθεσμία
Το υπουργείο Ανάπτυξης υπενθυμίζει ότι η διαδικασία είναι υποχρεωτική και γίνεται εύκολα μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα (https://elevator.mindev.gov.gr) με χρήση κωδικών Taxisnet. Η παράταση της προθεσμίας μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025 δίνει “τελευταία ευκαιρία” στους ιδιοκτήτες να δηλώσουν χωρίς επιπλέον κυρώσεις.

Όπως επισημαίνει το ΥΠΑΝ, η ασφάλεια των ανελκυστήρων αποτελεί θέμα ζωτικής σημασίας, ειδικά σε μια σεισμογενή χώρα όπως η Ελλάδα, όπου οι τεχνικές προδιαγραφές και η σωστή συντήρηση σώζουν ζωές.

Τι θα ακολουθήσει;
Μετά την απογραφή αναμένεται να ξεκινήσει η φάση της πιστοποίησης, που περιλαμβάνει επιτόπιους ελέγχους, εργασίες αναβάθμισης όπου απαιτούνται και τελική καταχώρηση σε μητρώο. Κάθε ανελκυστήρας αποκτά μοναδικό κωδικό, που θα τον συνοδεύει σε κάθε μελλοντική συναλλαγή ή έλεγχο.

Η επιτυχία του εγχειρήματος εξαρτάται από τη συνεργασία πολιτείας, ιδιοκτητών, διαχειριστών, συντηρητών και φυσικά των ίδιων των ενοίκων, καθώς το ζήτημα αφορά στην καθημερινή ασφάλεια και ποιότητα ζωής χιλιάδων πολιτών.