Θερινές εκπτώσεις 2025: Πτώση πωλήσεων για 6 στις 10 επιχειρήσεις

Θερινές εκπτώσεις 2025: Πτώση πωλήσεων για 6 στις 10 επιχειρήσεις

 Ανησυχία στον εμπορικό κόσμο -Αύξηση κόστους, χαμηλή αγοραστική δύναμη και μειωμένη επισκεψιμότητα «γονάτισαν» την αγορά

Με απογοήτευση και έντονη ανησυχία υποδέχεται ο εμπορικός κόσμος τα αποτελέσματα της θερινής εκπτωτικής περιόδου του 2025, η οποία ολοκληρώνεται αύριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία πανελλαδικής έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, το 59% των επιχειρήσεων είδε τις πωλήσεις του να πέφτουν σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ μόλις μία στις δέκα σημείωσε αύξηση.

«Χάθηκε και το στοίχημα των θερινών εκπτώσεων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, τονίζοντας πως η αγορά βρίσκεται σε συνεχιζόμενη καθοδική πορεία από την αρχή του έτους. «Τα βασικά ορόσημα της χρονιάς – χειμερινές εκπτώσεις, Πάσχα και καλοκαίρι – δεν απέφεραν τα προσδοκώμενα. Το αποτέλεσμα είναι χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ατενίζουν με αβεβαιότητα το μέλλον», υπογράμμισε.

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας

Η έρευνα κατέδειξε πως: 6 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι. Μόλις το 10% των επιχειρήσεων, κυρίως μεγάλες αλυσίδες, είδαν θετικό πρόσημο. 47% των επιχειρήσεων δηλώνουν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις. 51% ανέφεραν χαμηλότερη επισκεψιμότητα στα καταστήματα. Μόνο το 21% των επιχειρηματιών δηλώνει ικανοποιημένο από την κίνηση στα καταστήματα.

Παρά τη χαμηλή κατανάλωση, 6 στις 10 επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις άνω του 30%, ενώ 2 στις 3 διατήρησαν τα ίδια ποσοστά εκπτώσεων με το καλοκαίρι του 2024.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου θεωρήθηκε η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση για το 38% των επιχειρήσεων, γεγονός που αποδίδεται εν μέρει στην καταβολή του επιδόματος άδειας.

Το ψηφιακό εμπόριο και τα κόστη

Παρά την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών, το 45% των επιχειρήσεων δήλωσε πως οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος ήταν υψηλότερες από τις ηλεκτρονικές, υποδεικνύοντας ότι η ψηφιακή ωρίμανση του εμπορίου παραμένει ζητούμενο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι: 74% των επιχειρήσεων ανέφεραν αύξηση του λειτουργικού κόστους άνω του 10%. Το 67% δηλώνει ανικανοποίητο από τα μέτρα στήριξης έναντι της ακρίβειας και του ενεργειακού κόστους.

Κύρια προβλήματα: ακρίβεια, αυξημένο κόστος λειτουργίας, μειωμένο εισόδημα καταναλωτών και αυξήσεις από προμηθευτές.

Ένα κουρασμένο μοντέλο που χρειάζεται ανανέωση

Η φετινή εικόνα της αγοράς επιβεβαιώνει αυτό που εδώ και καιρό συζητείται στους εμπορικούς κύκλους: το μοντέλο των εκπτώσεων, όπως εφαρμόζεται σήμερα, έχει φτάσει στα όριά του. Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο συγκρατημένοι, η ρευστότητα περιορισμένη, και οι εποχικές εκπτώσεις δεν αρκούν για να στηρίξουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Ο Σταύρος Καφούνης προειδοποιεί ότι, χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις και επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου των εκπτώσεων, ο εμπορικός κόσμος κινδυνεύει να χάσει και τα τελευταία «στηρίγματα» ανάκαμψης. Πέραν της ανάγκης άμεσης οικονομικής στήριξης, είναι πλέον επιτακτικό να διαμορφωθεί μια νέα στρατηγική, με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, την ενίσχυση της ζήτησης και την προστασία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Συμπέρασμα: Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων δεν κατόρθωσε να «τονώσει» την αγορά. Το εμπόριο χρειάζεται άμεσα μέτρα, ρεαλιστική αναδιάρθρωση του πλαισίου εκπτώσεων και πολιτικές που θα ενισχύσουν τη ζήτηση. Σε διαφορετική περίπτωση, το φθινόπωρο μπορεί να αποδειχθεί ακόμα πιο δύσκολο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Α.Π.