Το μεγάλο έργο της αντιδιαβρωτικής προστασίας της Μικράς Μαντίνειας μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης, μετά τη χθεσινή υπογραφή από τον περιφερειάρχη Δημ. Πτωχό ένταξης του έργου στο περιφερειακό πρόγραμμα Πελοποννήσου, με το ποσό των 6.165.000 ευρώ.
Το έργο αφορά την προστασία της παράκτιας ζώνης, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα διάβρωσης εξαιτίας της έντονης κυματικής δράσης, αλλά και του οικισμού. Θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο «Μελέτη – Κατασκευή» και προβλέπει σειρά τεχνικών έργων, που θα θωρακίσουν την ακτή και θα αποτρέψουν περαιτέρω απώλειες εδάφους και υποδομών.
Τα βασικά στοιχεία του έργου
Σύμφωνα με την ακτομηχανική μελέτη, το φυσικό αντικείμενο της πράξης περιλαμβάνει:
– Εκπόνηση οριστικών μελετών γεωτεχνικής φύσης και έργων παράκτιας προστασίας.
– Κατασκευή συστήματος δέκα αποσπασμένων κυματοθραυστών, παράλληλα και σε κατάλληλη απόσταση από την ακτή.
– Εμπλουτισμό και τεχνητή τροφοδοσία της υφιστάμενης ακτής με δάνειο ίζημα.
– Κατασκευή δύο εγκάρσιων μώλων για τον εγκιβωτισμό του δανεικού υλικού.
– Τοπικές εργασίες αποκατάστασης ζημιών, όπως επισκευή υποσκαφών, σπηλαιώσεων, τοποθέτηση σακκολίθων και χυτού ύφαλου σκυροδέματος, καθώς και άρσεις ογκολίθων.
Το έργο θα εκτελεστεί σε δύο διακριτές φάσεις:
– Α’ Φάση: Μελέτη και κατασκευή εννέα κυματοθραυστών, τεχνητή τροφοδοσία της ακτής και παρακολούθηση της απόκρισης της παράκτιας ζώνης.
– Β’ Φάση: Εφόσον κριθεί απαραίτητο από τα αποτελέσματα της παρακολούθησης, θα κατασκευαστεί ένας επιπλέον κυματοθραύστης και δύο εγκάρσιοι μώλοι.
Η ημερομηνία έναρξης της πράξης ορίστηκε για την 30η Ιανουαρίου 2026, ενώ η ολοκλήρωσή της αναμένεται έως 31 Δεκεμβρίου του 2029.
Δεν αντιμετωπίζονται οι καταπτώσεις
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι ο περιφερειάρχης σε δηλώσεις του είχε επισημάνει ότι η συγκεκριμένη μελέτη δεν λύνει το πρόβλημα της πτώσης βράχων και πως απαιτείται ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η περιοχή επέμβασης από το έργο που χρηματοδοτείται τώρα ορίζεται σε μία ζώνη της τάξης των 1000 μ. περίπου, μεταξύ του Akti Taygetos προς νότο και του Messinian Bay προς βορρά. Τα έργα αντιμετώπισης της διάβρωσης εστιάζουν στο τμήμα αυτό, ενώ σημειακές παρεμβάσεις θα προβλεφθούν, όπου απαιτείται, νοτίως του τμήματος αυτού για την αποκατάσταση τοπικών ζημιών / αστοχιών (υποσκαφές, σπηλαιώσεις, κ.λπ.).
Ως η πλέον ενδεδειγμένη ακτομηχανικά και περιβαλλοντικά λύση, επιλέχθηκε η κατασκευή συστοιχίας αποσπασμένων κυματοθραυστών χαμηλής στέψης και η τροφοδοσία της ακτής με δάνειο υλικό. Οι προτεινόμενοι αποσπασμένοι κυματοθραύστες χαμηλής στέψης σχεδιάστηκαν ώστε να φέρουν τις μικρότερες δυνατές διαστάσεις, επιτυγχάνοντας την αναγκαία προστασία, όντας οριακά ορατοί από την ακτή.
Πάντως, είναι χαρακτηριστικό ότι και στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αναφέρεται ότι μετά από αυτοψία που έγινε τα προηγούμενα χρόνια κατά μήκος της ακτογραμμής της περιοχής μελέτης, στο πλαίσιο εκπόνησης της Ακτομηχανικής Μελέτης του έργου, κατά μήκος του παράκτιου μετώπου, παρατηρήθηκαν εκτεταμένες ζώνες διάβρωσης και καταγράφηκαν καταπτώσεις εδαφικών μαζών και βραχωδών τεμαχίων.
Επίσης, επισημαίνεται ότι είναι εμφανείς έντονες σπηλαιώσεις, εξαιτίας της ανεμπόδιστης δράσης των κυματισμών σε διάφορες θέσεις κατά μήκος της περιοχής, ενώ εντοπίσθηκαν και περιοχές έντονης διάβρωσης του πρανούς, πάνω από το οποίο, σε διάφορες θέσεις, περνάει η παραλιακή οδός, ενώ υπάρχουν και κτίσματα.
Η διάβρωση αυτή οφείλεται στις κατολισθήσεις/καταπτώσεις που έχει υποστεί το πρανές εξαιτίας της δράσης των κυμάτων.
Οι λύσεις, ωστόσο, που εξετάσθηκαν αποβλέπουν στην απομείωση της κυματικής ενέργειας, επιτρέποντας ταυτόχρονα την ανεμπόδιστη κυκλοφορία των αιωρούμενων ιζημάτων κατά μήκος της ακτής και όχι την αντιμετώπιση των κατολισθήσεων.
Ο σχεδιασμός του έργου που εγκρίθηκε προσβλέπει στη διατήρηση της απρόσκοπτης ανανέωσης των θαλασσίων υδάτων, καθώς και στην ελάχιστη δυνατή διατάραξη του θαλάσσιου περιβάλλοντος, στην αποκατάσταση της εικόνας και της αισθητικής της ακτογραμμής.
Της Βίκυς Βετουλάκη










