“Πτήση” ελπίδας ή άλλο ένα πυροτέχνημα;
Χθες, 15 Σεπτεμβρίου, το πρώτο υδροπλάνο της Hellenic Seaplanes προσθαλασσώθηκε στο λιμάνι της Καλαμάτας, σηματοδοτώντας —τουλάχιστον συμβολικά— την έναρξη μιας νέας εποχής για την τοπική μετακίνηση και τουριστική ανάπτυξη. Η εικόνα του υδροπλάνου να αγγίζει το υδάτινο πεδίο της πόλης γέννησε ενθουσιασμό, ελπίδα, αλλά και εύλογα ερωτήματα για το μέλλον ενός φιλόδοξου σχεδίου που για πάνω από μια δεκαετία παρέμενε στα χαρτιά.
Χρόνια προσμονής και… καθυστερήσεων
Η δημιουργία υδατοδρομίου στην Καλαμάτα είχε προαναγγελθεί εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια. Μέσα σε αυτό το διάστημα, αλλεπάλληλες εξαγγελίες, φωτογραφίες, συνεργασίες, αλλά και διοικητικά εμπόδια έθεσαν σε αμφισβήτηση την υλοποίηση του έργου. Το γεγονός ότι σήμερα πραγματοποιήθηκε επιτέλους η πρώτη επιχειρησιακή δοκιμή είναι αναμφίβολα ένα θετικό βήμα. Όμως, η προσθαλάσσωση αυτή, από μόνη της, δεν αποτελεί εγγύηση βιωσιμότητας ή επιτυχίας.

Ένα ακόμα μέσο ή ουσιαστική αναβάθμιση;
Ο δήμαρχος Καλαμάτας, κ. Θανάσης Βασιλόπουλος, δήλωσε πως πρόκειται για μια νέα εποχή στην τοπική μετακίνηση, εστιάζοντας κυρίως στη μελλοντική τουριστική αξιοποίηση του υδροπλάνου. Η αισιοδοξία του αντικατοπτρίζει τη διάθεση πολλών τοπικών παραγόντων να δουν την Καλαμάτα να αποκτά πρόσθετους συγκοινωνιακούς κόμβους. Την ικανοποίησή τους εξέφρασαν, επίσης, τόσο ο Κεντρικός Λιμενάρχης Καλαμάτας Δημήτρης Νέζης, όσο και η πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας Λυδία Εξηνταβελώνη.
Εκ μέρους της Hellenic Seaplanes, ο διευθύνων σύμβουλος Νικόλας Χαραλάμπους σημείωσε πως η χθεσινή ημέρα αποτελεί «την υλοποίηση της πρώτης φάσης» μετά από χρόνια προσπαθειών και συνεργασιών με τον Δήμο, το Λιμεναρχείο και το Λιμενικό Ταμείο.
«Σύντομα θα μπούμε σε εμπορική λειτουργία. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ξεκινήσουμε με μισθωμένες πτήσεις και μέχρι τον Μάρτιο-Απρίλιο θα ενταχθούν οι πρώτες καθημερινές, προγραμματισμένες πτήσεις από και προς την Καλαμάτα», ανέφερε.
Όμως το ερώτημα παραμένει: σε ποιο βαθμό το υδροπλάνο θα καλύψει πραγματικές ανάγκες της περιοχής και όχι μόνο «κοσμοπολίτικες» προσδοκίες;
Με τιμή εισιτηρίου που εκτιμάται γύρω στα 80-85 ευρώ για την πτήση Αθήνα – Καλαμάτα, το συγκεκριμένο μέσο απευθύνεται, τουλάχιστον προς το παρόν, κυρίως σε τουρίστες ή σε επαγγελματίες υψηλότερου εισοδήματος. Αυτό το γεγονός περιορίζει την ευρύτερη χρήση του από τους ντόπιους, αφήνοντας ανοιχτό το ερώτημα της κοινωνικής του αποδοχής.
Δυνατότητες και σκιές
Η Hellenic Seaplanes δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει μισθωμένες πτήσεις και εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 να λανσάρει τακτικά δρομολόγια. Αν αυτό όντως συμβεί, και μάλιστα σε ευρύτερο δίκτυο, η Καλαμάτα ενδέχεται να βρεθεί σε ένα χάρτη εναλλακτικών, ταχύτερων συνδέσεων —όχι μόνο με την Αθήνα, αλλά και με νησιωτικούς προορισμούς ή άλλες παραθαλάσσιες πόλεις.
Όμως, όπως έδειξε το παρελθόν, η βιωσιμότητα τέτοιων εγχειρημάτων δεν εξαρτάται μόνο από τις προθέσεις των εταιρειών ή των δημοτικών αρχών. Ζητήματα όπως το υψηλό λειτουργικό κόστος, η εποχικότητα του τουρισμού, οι άδειες και οι γραφειοκρατικές δυσκολίες, μπορούν εύκολα να μετατρέψουν μια πολλά υποσχόμενη ιδέα σε ακόμη μια εγκαταλελειμμένη υποδομή.
Η χθεσινή προσθαλάσσωση είναι σίγουρα ένα θετικό βήμα. Μια εικόνα που στέλνει το μήνυμα ότι η καινοτομία μπορεί να φτάσει και σε περιφερειακές πόλεις. Όμως χρειάζεται προσοχή: η καινοτομία χωρίς στρατηγική, χωρίς κοινωνική αποδοχή και χωρίς μακροχρόνιο σχεδιασμό, καταλήγει εύκολα στο συρτάρι.
Η Καλαμάτα έχει τη δυναμική, τον τουρισμό και τη γεωγραφική θέση να ενισχύσει ένα δίκτυο υδροπλάνων. Όμως, δεν αρκεί μια εντυπωσιακή προσθαλάσσωση και μερικές δηλώσεις για να θεωρηθεί η πόλη έτοιμη για “νέα εποχή”. Το στοίχημα θα παιχτεί τους επόμενους μήνες —στην πράξη, στην αποδοχή, στις υποδομές και στην συνέπεια.
Συμπερασματικά, η άφιξη του πρώτου υδροπλάνου στην Καλαμάτα δεν είναι απλώς μια τεχνική ή συμβολική επιτυχία. Είναι μια ευκαιρία. Το αν θα μετουσιωθεί σε πραγματικό πλεονέκτημα για την τοπική κοινωνία, ή αν θα προστεθεί στη μακρά λίστα των “χαμένων ευκαιριών”, εξαρτάται από τη συνέχεια. Και σε αυτό, η πόλη δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να αποτύχει.
Α.Π.