Διοικητής Τροχαίας Καλαμάτας: “Προτεραιότητα η ανθρώπινη ζωή”
Ριζικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά των πολιτών αναμένεται να φέρει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος τέθηκε σε πλήρη ισχύ από τις 13 Σεπτεμβρίου και προβλέπει αυστηρότερες ποινές.
Ο νέος διοικητής της Τροχαίας Καλαμάτας, αστυνομικός υποδιευθυντής Νίκος Αντωνόπουλος, μιλά στην εφημερίδα μας για τα βασικά σημεία του ανανεωμένου ΚΟΚ, τις αυστηρότερες ποινές, αλλά και για τα μέτρα που ήδη εφαρμόζονται στην πόλη με θετικά αποτελέσματα.
Έχοντας ως στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής, τονίζει ότι οι έλεγχοι δεν έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, ενώ εστιάζει στη συμμόρφωση των οδηγών με πατίνια και στους… θορυβώδεις οδηγούς, προαναγγέλλοντας αυστηρούς ελέγχους, οι οποίοι ξεκινούν σύντομα.
ΚΟΚ έπειτα από 26 χρόνια
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνόπουλο, ο νέος ΚΟΚ αντικαθιστά αυτόν του 1999 και είναι πλήρως προσαρμοσμένος στις ανάγκες της εποχής: «Είναι πολύ πιο αυστηρός, με χρηματικές ποινές, αλλά και αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας και διπλώματος. Εισάγει την έννοια της υποτροπής, όπου σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης παράβασης οι κυρώσεις πολλαπλασιάζονται. Ο κόσμος ακόμη δεν είναι πλήρως ενημερωμένος για τις νέες διατάξεις και γι’ αυτό θα οργανωθούν δράσεις και ημερίδες ενημέρωσης».
Από τις πρώτες παραβάσεις που τέθηκαν στην κορυφή των προτεραιοτήτων ήταν η χρήση κράνους. «Το πρόστιμο για μη χρήση κράνους είναι 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Βλέπουμε ήδη μεγάλη αύξηση στους πολίτες που φορούν κράνος, ειδικά στην Καλαμάτα. Άρα το μέτρο αποδίδει θετικά. Θα ήθελα, όμως, να το φορούν από επιλογή για την ασφάλειά τους, όχι μόνο για να αποφύγουν το πρόστιμο. Η ανθρώπινη ζωή δε συγκρίνεται με κανένα χρηματικό ποσό», υπογράμμισε.
Για το ίδιο θέμα ξεκαθάρισε, επίσης, πως ενστάσεις για παραβάσεις, όπως η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας, σπάνια γίνονται δεκτές, καθώς το σύστημα πλέον καταχωρεί αυτόματα τις αφαιρέσεις αδειών μέσω gov.gr.

Στο στόχαστρο πατίνια και ηχορρύπανση
Σημαντικό μέρος της συνέντευξης αφορούσε στα ηλεκτρικά πατίνια και γενικότερα τα «Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα» (ΕΠΗΟ), καθώς πλέον τα γνωστά πατίνια τηρούν τους λιγότερους ή κανέναν κανόνα του ΚΟΚ. Τα έχουμε δει να παραβιάζουν φωτεινούς σηματοδότες και στοπ, να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα ανάμεσα σε πεζούς, να κινούνται ανάποδα σε δρόμους και, φυσικά, τους οδηγούς χωρίς κράνος.
Ο νέος διοικητής εξήγησε πως υπάρχουν δύο κατηγορίες: Τα πατίνια που μπορούν να έχουν ταχύτητα έως 6 χλμ./ώρα και θεωρούνται «πεζοί», και τα πατίνια που πηγαίνουν έως 25 χλμ./ώρα που θεωρούνται ποδήλατα και οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι για πλήρη τήρηση του ΚΟΚ.
«Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα μεγαλύτερα των 12 ετών και οφείλουν να γνωρίζουν πως, όπου επιτρέπεται να κυκλοφορούν μαζί με πεζούς, προτεραιότητα έχουν οι πεζοί. Άρα, οι οδηγοί των πατινιών δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς και κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών. Δεν μπορούν να υπερβαίνουν την ταχύτητα των πεζών και, φυσικά, απαγορεύεται να τους παρενοχλούν.
Επίσης, πρέπει να φορούν υποχρεωτικά κράνος, να έχει το όχημα ανακλαστήρες και φώτα. Απαγορεύονται οι συνεπιβάτες, η παράλληλη κίνηση και η χρήση κινητού ή άλλων συσκευών συνδεδεμένες για μουσική. Όπου υπάρχει ποδηλατόδρομος, η χρήση είναι υποχρεωτική. Ακόμα, απαγορεύεται η κυκλοφορία σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα και οι οδηγοί τους είναι υποχρεωμένοι να έχουν ταυτοποιητικά έγγραφα μαζί τους. Οι παραβάσεις επιφέρουν διοικητικά πρόστιμα από 30 ευρώ και πάνω», επισήμανε ο κ. Αντωνόπουλος, υπογραμμίζοντας αμέσως μετά: «Οι έλεγχοι θα ενταθούν άμεσα και θα είναι στοχευμένοι. Όχι για να τιμωρήσουμε, αλλά για να προστατεύσουμε τα παιδιά και τη νεολαία. Οι γονείς πρέπει να το καταλάβουν αυτό και να σταθούν αρωγοί. Οι έλεγχοι αυτοί γίνονται για τη σωματική υγεία και ακεραιότητα των παιδιών τους και όχι για να τα τιμωρήσουμε».
Ο κ. Αντωνόπουλος στάθηκε ιδιαίτερα και στο φαινόμενο της ηχορρύπανσης από μηχανές και αυτοκίνητα με πειραγμένες εξατμίσεις ή δυνατή μουσική: «Θα είμαστε αμείλικτοι. Προβλέπονται πρόστιμα, αλλά και αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας και θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι και γι’ αυτό».
Ο διοικητής της Τροχαίας διευκρίνισε κι ένα άλλο ζήτημα που αφορά στις περιπτώσεις οδήγησης με κατώτερης κατηγορίας δίπλωμα. Όπως δήλωσε ο κ. Αντωνόπουλος:
«Αν οδηγεί κάποιος μεγαλύτερη μηχανή με δίπλωμα 50 κυβικών, ή έχει δίπλωμα αυτοκινήτου και κυκλοφορεί με μοτοσικλέτα χωρίς σχετική άδεια, το δίπλωμα αφαιρείται για έναν χρόνο. Και η αφαίρεση ισχύει για όλα τα οχήματα».
Για δε τους αυτοσχέδιους αγώνες ταχύτητας, το πρόστιμο αγγίζει τα 2.000 ευρώ, ενώ για τις παραβάσεις που ευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό για τροχαία δυστυχήματα – μέθη, παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού – οι έλεγχοι θα είναι διαρκείς και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση από την Τροχαία Καλαμάτας.
Προτεραιότητα η ανθρώπινη ζωή
Επίσης, οι οδηγοί πλέον πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι όλες οι παραβάσεις για μέθη προβλέπουν και αφαίρεση διπλώματος. Οι κατηγορίες, όταν η μέθη μετριέται με τη συσκευή αλκοομέτρησης, είναι:
-Από 0,25 έως 0,40 mg/L: 350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
-Από 0,40 έως 0,60 mg/L: 700 ευρώ και αφαίρεση για 90 ημέρες
-Από 0,60 και πάνω: 1.200 ευρώ πρόστιμο, αφαίρεση για 6 μήνες, ποινικό αδίκημα και αυτόφωρη διαδικασία.
Σε περίπτωση υποτροπής, οι ποινές πολλαπλασιάζονται:
«Αυτά για όλες τις παραβάσεις αν δεν προκληθεί τροχαίο ατύχημα. Αν από την παράβαση προκληθεί τροχαίο ατύχημα, εκεί ενεργοποιείται άλλο άρθρο του ποινικού κώδικα, το 290α, για επικίνδυνη οδήγηση που έχει επιβαρυντικές ποινές, ακόμα και φυλάκιση, σε συνδυασμό με την παράβαση».
Ο κ. Αντωνόπουλος κατέληξε με ένα σαφές μήνυμα προς τους πολίτες: «Η Τροχαία Καλαμάτας δίνει προτεραιότητα στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με πρόστιμα, αλλά με συνεργασία όλων των φορέων και των πολιτών. Ήδη βλέπουμε αλλαγή νοοτροπίας, κυρίως στη χρήση κράνους και ζώνης. Ελπίζουμε σύντομα τα αποτελέσματα να είναι ορατά και στη μείωση των δυστυχημάτων».
Της Βίκυς Βετουλάκη