Καταστροφή σιδηροδρόμου: «Ψελλίζουν» δικαιολογίες που φανερώνουν πανικό, αλλά επιμένουν

Καταστροφή σιδηροδρόμου: «Ψελλίζουν»  δικαιολογίες που φανερώνουν πανικό, αλλά επιμένουν

Πανελλαδικές διαστάσεις παίρνει πλέον το θέμα που αποκάλυψε το «Θάρρος» την προηγούμενη Παρασκευή για την καταστροφή της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου – Καλαμάτας και τη μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο. Οι αντιδράσεις καθημερινά πληθαίνουν, ενώ χθες η εφημερίδα «Έθνος» παρουσίασε πολύ μεγάλο ρεπορτάζ για το θέμα.

Το περίεργο στην όλη ιστορία είναι πως, όπως θα διαπιστώσετε και στα υπόλοιπα κείμενα, από την αποκάλυψη του θέματος έχει δημιουργηθεί τέτοιος πανικός στους αρμοδίους, που άλλοι λένε πως δε θα καταστραφεί η σιδηροδρομική γραμμή και άλλοι ότι ο ποδηλατόδρομος θα γίνει δίπλα (!) στη σιδηροδρομική γραμμή.

Φυσικά, όποιος απλά ανοίξει τη διακήρυξη για τις προμελέτες, η οποία έχει αναρτηθεί επισήμως, θα διαπιστώσει ότι ξεκάθαρα και επί λέξει γίνεται λόγος για «μετατροπή της σιδηροδρομικής γραμμής σε ποδηλατοδρόμο».

Στη δε αναφορά ότι θα γίνει δίπλα από τη σιδηροδρομική γραμμή, πρέπει να απαντήσουν οι αρμόδιοι πώς ένα ποδήλατο θα κινείται όταν περνάει από δίπλα του το τρένο (αν λειτουργήσει η γραμμή) ή ακόμα περισσότερο, από πού θα περνάει το ποδήλατο στα τούνελ από τα οποία περνάει η σιδηροδρομική γραμμή ή από τη σιδηροδρομική γέφυρα Μάναρη…

Αντιδράσεις
Το δημοσίευμα του «Έθνους» που περιλαμβάνει και απόψεις στελεχών του υπουργείου, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Την ώρα που ολόκληρη η Ευρώπη στρέφει το βλέμμα της στις βιώσιμες μετακινήσεις έχοντας προτάξει την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών, και ενώ η ελληνική κυβέρνηση διακηρύσσει ότι εργάζεται πάνω σε ένα ολιστικό σχέδιο για τις ελληνικές ράγες, ταυτόχρονα εξετάζει σχέδια μετατροπής μεγάλου τμήματος του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου σε… ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο, με συνολικό μήκος που προσεγγίζει τα 300 χλμ.!

Αν και οι αρμόδιοι διαβεβαιώνουν ότι αυτό θα γίνει με διατήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, η είδηση έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στους τοπικούς φορείς, αλλά και στο σιδηροδρομικό κόσμο, καθώς χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, το ΤΕΕ για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε στην ανάρτηση διπλής προκήρυξης για την εκπόνηση προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο τμήμα του δικτύου από τα Μέγαρα έως την Καλαμάτα.

Να σημειωθεί ότι το υπό μελέτη τμήμα του δικτύου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα όχι μόνο δεν έχει χαρακτηριστεί ως καταργημένο, αλλά σταμάτησε να λειτουργεί το 2011 εξαιτίας των περικοπών που επιβλήθηκαν για δημοσιονομικούς λόγους τα μνημονιακά χρόνια, με την προοπτική ωστόσο της πιθανής επαναχρησιμοποίησής του να παραμένει ζωντανή, καθώς βρίσκεται σε προσωρινή αναστολή.

Επιπροσθέτως, στο εν λόγω δίκτυο έχουν δαπανηθεί δεκάδες εκατομμύρια ευρώ εθνικών και κοινοτικών πόρων τα προηγούμενα χρόνια, τα οποία κινδυνεύουν να εκμηδενιστούν εφόσον προχωρήσουν μη αναστρέψιμες παρεμβάσεις, καθιστώντας πιθανότατα τη χώρα υπόλογη στα ευρωπαϊκά όργανα για ακόμα μία φορά.

Την κίνηση αυτή κατήγγειλε με ερώτησή του προς τα συναρμόδια υπουργεία και ο βουλευτής Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας, Περικλής Μαντάς, προειδοποιώντας ότι “η αλλαγή χρήσης γίνεται χωρίς διαφάνεια και χωρίς συμμετοχή των τοπικών φορέων στη διαδικασία λήψης απόφασης”.

Χωρίς ξήλωμα, αλλά…
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι και η διακήρυξη του ΤΕΕ παραδέχεται ότι το μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου χαρακτηρίζεται επισήμως ενεργό σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας, περιλαμβανομένων και των τμημάτων Μέγαρα – Κόρινθος, Κιάτο – Διακοπτό και Αίγιο – Ρίο, “παρά το γεγονός ότι πολλά μικρά τμήματα αυτών έχουν αποξηλωθεί και καταστραφεί από κατά τόπους οδικά, σιδηροδρομικά και άλλα σύγχρονα έργα υποδομής, διακόπτοντας τη συνέχεια του παλαιού σιδηροδρομικού άξονα”.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της προκήρυξης, “θα μπορούσε να αποτελέσει έναν κοινόχρηστο υπαίθριο θύλακα με διάφορες λειτουργίες, για την εκτόνωση των κατοίκων των περιοχών τις οποίες διατρέχει”, ώστε να μη διαιρείται η Περιφέρεια σε δύο τμήματα και να προκαλούνται εμπόδια στη μετακίνηση των πεζών, όπως αναφέρεται.

Ύστερα από την τεράστια αναστάτωση που προκάλεσε η είδηση στην τοπική κοινωνία, πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωναν στο “ethnos.gr” πως πρόκειται για προμελέτες, οι οποίες θα εξετάσουν τη χρήση της γραμμής χωρίς ωστόσο ο σχεδιασμός να προβλέπει αποξήλωση του δικτύου ή απομάκρυνση της υποδομής. Προσέθεταν ότι θα εξεταστούν υποδομές για ποδήλατο και περπάτημα που θα βασίζονται σε καλές πρακτικές του εξωτερικού με ποδηλατοδρεζίνες ή άλλα εργαλεία για χρήση της τροχαίας υποδομής στο πλαίσιο του ποδηλατικού τουρισμού, υπό το πρίσμα των διαδρομών eurovelo, με την προϋπόθεση της σύμφωνης γνώμης του ΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στη μελέτη αυτής της εναλλακτικής είχε συμφωνήσει, πάντως, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου με τη διαδικασία πιστώσεων και προγραμματικής συμφωνίας να έχει εκκινήσει το 2023.

“Αυτό δεν ανατρέπει σε τίποτα τον προγραμματισμό της πιθανής επιστροφής του τρένου”, τόνιζαν οι ίδιες πηγές. Στην ερώτηση εάν θα απαιτηθεί κάλυψη των γραμμών για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, επισήμαναν ότι υπάρχουν πολλές τεχνικές λύσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση όλα αυτά θα προσδιοριστούν από τις προμελέτες που θα διερευνήσουν τις εναλλακτικές σε πραγματικό υπόβαθρο, προκειμένου να καταλήξουν στο κόστος υλοποίησης, τις συνέργειες, αλλά και ενδεχόμενα ζητήματα ασφαλείας.

Η προμελέτη θα παραδοθεί προς εξέταση στον ΟΣΕ, επισημαίνουν και πηγές του υπουργείου Μεταφορών. Διευκρινίζουν ότι “αφορά στην πιθανή δημιουργία ποδηλατόδρομου χωρίς ξήλωμα της σιδηροτροχιάς”, συμπληρώνοντας ότι θα εξεταστούν και άλλες προτάσεις.

Τσουχτερό, πάντως, είναι και το κόστος των προμελετών που φτάνει τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί από πόρους του Πράσινου Ταμείου, με πηγές κοντά στην υπόθεση να αναφέρουν ότι πρόκειται για μελέτη σε ένα μεγάλο μήκος δικτύου, ενώ σε αυτό περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ και οι απρόβλεπτες δαπάνες, ύψους 15%, και αναμένεται να υποβληθούν προσφορές με εκπτώσεις».

Της Βίκυς Βετουλάκη