«Ώριμο» το αίτημα για επαναλειτουργία της γραμμής
Συνάντηση με τον πρέσβη της Ελβετίας, Stefan Estermann, και μέλη της ελληνοελβετικής πρωτοβουλίας για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο είχε χθες ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος.
Η συζήτηση, στην οποία συμμετείχαν στελέχη της ΕΛΛΕΤ, εκπρόσωποι του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας και υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου, ανέδειξε για ακόμη μία φορά το διαρκώς επιστρέφον -αλλά ποτέ λυμένο – ζήτημα της αναβίωσης του πελοποννησιακού σιδηροδρομικού δικτύου.
Ειδικότερα, στη συνάντηση συμμετείχαν: η Λυδία Καρρά, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), η Ειρήνη Φρεζάδου, αρχιτέκτων-πολεοδόμος, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΛΕΤ και συντονίστρια της Ελληνοελβετικής Πρωτοβουλίας, η δημοσιογράφος του καναλιού της Βουλής Ματρώνη Δικαιάκου, καθώς και ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας, Ηλίας Νταίβις. Ακολούθησε γόνιμη και παραγωγική συζήτηση παρουσία του προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας, Παναγιώτη Λύρα και της γενικής διευθύντριας του Δήμου, Παναγιώτας Κουράκλη.
Η αντιπροσωπεία παρουσίασε μια σαφώς πιο ώριμη και δομημένη πρόταση, που ξεκινά από την επαναλειτουργία των γραμμών Κόρινθος–Ναύπλιο και Καλαμάτα–Διαβολίτσι, τόσο με επιβατικό όσο και με τουριστικό χαρακτήρα. Όπως τονίστηκε, η ελβετική πλευρά έχει ήδη συγκεντρώσει σημαντικά δεδομένα και προμελέτες, ενώ προσφέρεται να συμβάλει ουσιαστικά στη σύνταξη μελέτης βιωσιμότητας και business plan από κορυφαία στελέχη του ETH Ζυρίχης και του ΕΜΠ.
Προϋπόθεση, φυσικά, η εξασφάλιση χρηματοδότησης από το υπουργείο Μεταφορών ή την Περιφέρεια.
Ο δήμαρχος Καλαμάτας επανέλαβε ότι υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική βούληση – υπενθυμίζοντας και την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου – και συνέδεσε την επαναλειτουργία της γραμμής με το Κλιματικό Συμβόλαιο της πόλης, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος για τις 100 Κλιματικά Ουδέτερες και Έξυπνες Πόλεις.
Από την πλευρά του, ο πρέσβης της Ελβετίας χαρακτήρισε τη γραμμή της Πελοποννήσου «εμβληματική», υπογραμμίζοντας ότι η χώρα του διαθέτει τεχνογνωσία, παρόμοιες γεωμορφολογικές συνθήκες και μια σιδηροδρομική κουλτούρα που ενσωματώνει το τρένο στην καθημερινότητα και τον ορεινό τουρισμό. Η εμπειρία αυτή, σημείωσε, μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός για μια ουσιαστική επανεκκίνηση.
Η πρωτοβουλία εστίασε ιδιαίτερα στη χαμένη – ή καλύτερα αδρανοποιημένη – αξία των 5,5 δισ. ευρώ που αντιπροσωπεύει το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου. «Αυτή η αξία δε γίνεται να αγνοείται», τόνισαν τα μέλη της, επισημαίνοντας ότι η μετρική γραμμή είναι απολύτως λειτουργική και μπορεί να επανέλθει με στοχευμένες παρεμβάσεις.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις για νέα ηλεκτρικά τρένα μηδενικού αποτυπώματος – με μπαταρίες ή μελλοντικά με υδρογόνο -— με ορισμένα προγράμματα να φτάνουν ακόμη και στο 100% επιχορήγησης. Στη μετρική γραμμή, όπως σημειώθηκε, μπορούν να κινηθούν τόσο χαμηλής ταχύτητας τουριστικά δρομολόγια όσο και πιο σύγχρονα, ταχύτερα τρένα.
Η συζήτηση έκλεισε με τη διαπίστωση ότι το εγχείρημα βρίσκεται πλέον σε μια καμπή όπου απαιτούνται λιγότερο οι διακηρύξεις και περισσότερο οι θεσμικές δεσμεύσεις και η εξασφάλιση χρηματοδότησης. Το αν η Πελοπόννησος θα ξαναδεί τρένο -και υπό ποιούς όρους- μένει να αποδειχθεί στην πράξη.
Α.Π.










