Στο ΣτΕ ο «ποδηλατόδρομος» της σιδηροδρομικής γραμμής με μπροστάρη το μητροπολίτη Μεσσηνίας

Στο ΣτΕ ο «ποδηλατόδρομος» της σιδηροδρομικής  γραμμής με μπροστάρη το μητροπολίτη Μεσσηνίας

Παρά την προσφυγή, το ΤΕΕ προχωρά στην αξιολόγηση των προσφορών

Από «βαριά» ονόματα, με πρώτο στην κορφή της λίστας εκείνο του μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, υπογράφεται η αίτηση ακύρωσης που κατατέθηκε την Τρίτη το μεσημέρι στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά του διαγωνισμού του ΤΕΕ και του υπουργείου Μεταφορών για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στην υφιστάμενη γραμμή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κορίνθου – Καλαμάτας.

Η αίτηση φέρει συνολικά 46 υπογραφές δημάρχων, εκπροσώπων φορέων, συλλόγων κ.λπ.

Ωστόσο, η ηλεκτρονική διαδικασία και για τους δύο διαγωνισμούς (εκτός από τη γραμμή Κορίνθου – Καλαμάτας, τρέχει διαγωνισμός για τη γραμμή Μέγαρα – Κόρινθος) φαίνεται πως συνεχίζεται κανονικά από το ΤΕΕ. Η προθεσμία που είχε τεθεί για την υποβολή προσφορών έχει λήξει, ενώ στο ηλεκτρονικό σύστημα ΕΣΗΔΗΣ αναφέρεται ότι έχει γίνει αποσφράγιση των φακέλων των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων και η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης.

Αυτό, προφανώς, σημαίνει ότι έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρείες και αξιολογείται ο φάκελος που έχουν καταθέσει, ώστε να συνταχθεί το πρακτικό αξιολόγησης για το αν πληρούν τους όρους της διακήρυξης και στη συνέχεια να ανοιχτούν και οι οικονομικές προσφορές.

Να υπενθυμίσουμε ότι τίποτα δεν είχε ανακοινωθεί ή δημοσιευθεί πριν αποκαλυφθούν οι δύο αυτοί διαγωνισμοί με δημοσίευμα του «Θάρρους» στις 26 Σεπτεμβρίου.

«Βαριά» ονόματα

Κι ενώ όλη αυτή η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, χθες έγινε γνωστή και η κατάθεση της προσφυγής στο ΣτΕ.

Την αίτηση ακύρωσης, μεταξύ άλλων, υπογράφουν:

-Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος

-Δήμαρχος Μεγαλόπολης, Κωνσταντίνος Μιχαλόπουλος

-Δήμαρχος Καλαμάτας, Αθανάσιος Βασιλόπουλος

-Δήμαρχος Μεσσήνης, Γεώργιος Αθανασόπουλος

-Δήμαρχος Οιχαλίας, Παναγιώτα Γεωργακοπούλου

-Πρόεδρος Διαβολιτσίου (Δ.Ε. Ανδανίας, Δήμος Οιχαλίας), Όλγα Μπουράνη

-Πρόεδρος Μερόπης (Δ.Ε. Οιχαλίας, Δήμος Οιχαλίας), Λεωνίδας Θεοδωρόπουλος

-Πρόεδρος Χράνων (Δ.Ε. Μεγαλόπολης), Φώτιος Σίκαλης

-Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Χράνων, Γεωργία Βασιάκου

-Αντιπρόεδρος Ζευγολατιού (Δ.Ε. Μελιγαλά, Δήμος Μεσσήνης), Παναγιώτα Καραμπάτου

-Αντιπρόεδρος Ένωσης Κοινοτήτων Μεσσηνίας και πρόεδρος Κατσαρού (Δήμος Οιχαλίας), Περικλής Σταυρόπουλος

-Πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας, Παναγιώτης Λύρας

-Πρόεδρος Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Αρκαδίας, Παναγιώτης Θεοδωρόπουλος

-Πρόεδρος Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Μεσσηνίας, Γεώργιος Καπερώνης

-Πρόεδρος Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Άργους, Θεοδώρα Γαβρίλου

-Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτριος Καραλής

-Α΄ Αντιπρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, Παύλος Κρανιώτης

-Πρόεδρος Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας, Σωτήριος Τσώνης

-Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Γεώργιος Εγγλέζος

-Πρόεδρος Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας Νικόλαος Μαλαπέτσας

-Πρόεδρος Συλλόγου Εστίασης Μεσσηνίας, Ιωάννης Κολοβός

-Εκτελεστικός διευθυντής Πολιτιστικού Οργανισμού «Δρόμοι της Ελιάς» και πρώην πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, Γεώργιος Καραμπάτος

-Πρόεδρος Σωματείου Λιμενεργατών Καλαμάτας, Χρήστος Κουτρής

-Εκπρόσωπος του Κινήματος Διάσωσης – Επαναλειτουργίας Σιδηροδρόμου Πελοποννήσου, Κωνσταντίνος Μπρούσαλης

-Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας Ηλίας Νταίβις

-Ομοσπονδία Επαγγελματικών – Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Καλαμάτας και της ευρύτερης περιοχής Νομού Μεσσηνίας.

Η αίτηση στρέφεται κατά του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Πράσινο Ταμείο», του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Δυσμενής εξέλιξη

Όπως σημειώνεται στην αίτηση ακύρωσης, στο διαγωνισμό αναθέτουσα αρχή είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και κύριος του έργου το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το έργο, δε, αφορά στην εκπόνηση προμελετών και τευχών δημοπράτησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής, Κόρινθος – Καλαμάτας, στην υφιστάμενη γραμμή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κορίνθου – Καλαμάτας.

Ιδιαίτερα σημειώνεται ότι για την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της μελέτης αναφέρεται στη διακήρυξη ότι η γραμμική περιοχή είναι αναξιοποίητη, ότι παρουσιάζει σημάδια εγκατάλειψης και παρακμής και ότι αυτή η κατάσταση συντελεί στην υποβάθμιση του αστικού και αγροτικού περιβάλλοντος.

Αναφέρεται, επίσης, ότι η προτεινόμενη χάραξη του ποδηλατόδρομου θα μπορούσε να αποτελέσει μια πρόταση αξιοποίησης των υπαρχουσών δομών, η οποία θα υποστηρίζει εναλλακτικές μορφές μετακίνησης.

Οι προσφεύγοντες υπογραμμίζουν, ωστόσο, ότι η μελέτη αυτή κατατείνει στην οριστική αδρανοποίηση, αν όχι αχρήστευση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής της μετρικής γραμμής της Πελοποννήσου, διότι, εφόσον τυχόν υλοποιηθεί η ανάπτυξη ποδηλατόδρομου, κατά μήκος της γραμμής, θα είναι αδύνατη η παράλληλη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

«Η άνω εξέλιξη είναι λίαν δυσμενής για τις αναπτυξιακές προοπτικές που εμπεριέχει η αξιοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής. Οι προοπτικές αυτές αφορούν τόσο στην καθ’ αυτό μεταφορική – εμπορική λειτουργία της γραμμής, αυτοτελώς ή σε συνδυασμό με άλλες μεταφορικές υποδομές, στο πλαίσιο συνδυασμένων μεταφορών, όσο και στη δρομολόγηση τουριστικού ενδιαφέροντος τρένων, καθώς η γραμμή διασχίζει αξιόλογα τοπία και μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης ειδικού τουρισμού», επισημαίνεται στην αίτηση.

Δε στέκουν τα περί απαλλοτριώσεων…

Κατά την αιτιολόγηση της αίτησης σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη πράξη είναι παράνομη, διότι αντίκειται στον Εθνικό και Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό, που προβλέπει την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και ιδίως της μετρικής γραμμής Κόρινθος – Καλαμάτα, καθώς η δημιουργία ποδηλατόδρομου είναι αδύνατη, ει μη μόνον με την καταστροφή της γραμμής αυτής

Σε άλλο δε σημείο αναφέρεται χαρακτηριστικά για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου: «Η ποδηλατική διαδρομή μήκους 244 χλμ. δεν μπορεί να αφορά στην ενεργή μετακίνηση πεζή και με ποδήλατο στον αστικό ιστό, όπως ανακριβώς αναφέρεται στα έγγραφα. Δε συνάδει με κανένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, δεδομένου άλλωστε ότι τέτοια Σχέδια αφορούν Δήμους και θεσπίζονται από τους Δήμους και αφορούν στον αστικό ιστό των Δήμων, ενώ η επίδικη γραμμή και ο επίδικος ποδηλατόδρομος θα διασχίζουν την ύπαιθρο χώρα ως επί το πλείστον. Ούτε βεβαίως είναι δυνατή η ανάπτυξη ποδηλατικού τουρισμού στην επίδικη γραμμή. Η ζώνη απαλλοτρίωσης κατά μήκος της διαδρομής της ελεύθερης γραμμής (εκτός σταθμών) έχει πλάτος μόλις γύρω στα 4,5 με 5 μέτρα. Επιπλέον, σε όλο το ορεινό τμήμα περνάει μέσα από στενά ορύγματα, σήραγγες και περάσματα, όπου ίσα ίσα χωράει το τρένο (με κινηματικό περιτύπωμα πλάτους 4,2 μ.), συμπεριλαμβανομένου του οριακού χώρου διαφυγής πεζού, καθώς και πάνω από πολύ υψηλές μεταλλικές, τσιμεντένιες και πέτρινες κοιλαδογέφυρες σε απόκρημνα σημεία, που στη στέψη τους έχουν χώρο μόνο για τη γραμμή και δεν περισσεύει χώρος για κάτι άλλο. Το μεγαλύτερο τμήμα της γραμμής διέρχεται από τέτοια σημεία, σε ερημικές τοποθεσίες, με μηκοτομικές κλίσεις μέχρι 3%, που αντενδείκνυνται για ποδηλασία και, μάλιστα, κάποιες από τις γέφυρες της γραμμής, που βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο, δέχονται ανεμορριπές πολλών μποφόρ, πράγμα ιδιαιτέρως επικίνδυνο για ποδηλασία».

Οι υπογράφοντες την αίτηση επικαλούνται το έννομο συμφέρον που έχουν λόγω της ιδιότητάς τους, αλλά και ως μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, διότι, όπως σημειώνεται, επιθυμούν την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και την επαναλειτουργία της γραμμής, όπως προβλέπεται στον εγκεκριμένο χωροταξικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό ζητούν να ακυρωθούν, ανακληθούν και εξαφανιστούν οι προσβαλλόμενες πράξεις και κάθε άλλη συναφής πράξη και να καταδικαστούν οι αντίδικοι στη δικαστική τους δαπάνη.

Της Βίκυς Βετουλάκη