Το 2026 ξεκινά η προσπάθεια χρηματοδότησης για το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα

Το 2026 ξεκινά η προσπάθεια χρηματοδότησης  για το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα

Οριστικές μελέτες σε όλα τα υποτμήματα, πλην του Καϊάφα

Αισιόδοξα νέα για την τύχη του πολυπόθητου αυτοκινητόδρομου Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα δημοσιεύει σε ρεπορτάζ του το ypodomes.com, επισημαίνοντας ότι μέσα στο 2026 θα ξεκινήσει η προσπάθεια για τη χρηματοδότηση του τελευταίου τμήματος της Ολυμπίας Οδού.

Μετά την ολοκλήρωση του τμήματος Πάτρα-Πύργος το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται στην υλοποίηση του τμήματος που ολοκληρώνει όχι μόνο την Ολυμπία Οδό, αλλά και όλο το οδικό κύκλωμα της Πελοποννήσου.

Χάραξη Καϊάφα

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα έχουμε τρία σενάρια με κόστος από 700 εκατ. ευρώ μέχρι και 1 δισ. ευρώ, πράγμα που δημιουργεί μεγάλες προκλήσεις για τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί αυτό το πολύ σημαντικό έργο.

Και συνεχίζει: «Όλα κρίνονται από τις αποφάσεις που θα ληφθούν για τη χάραξη στον Καϊάφα, που άλλωστε αποτέλεσε το σημείο καμπής για το πάγωμα των έργων το 2010 στο τμήμα αυτό. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που πιθανότητα θα επιδιωχθεί είναι να παραμείνει η χάραξη στην περιοχή, αλλά με τέτοιον τρόπο που να μη δημιουργεί προβλήματα με το χαρακτηρισμό του Καϊάφα ως Natura.

Αυτό που φαίνεται πως θα γίνει είναι να ξεκινήσει η διαδικασία έγκρισης από την Κομισιόν μέσα στο 2026. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχουμε φτάσει σε επίπεδο οριστικών μελετών σε όλα τα υποτμήματα με εξαίρεση τη διάβαση από την περιοχή του Καϊάφα.

Το συνολικό μήκος του έργου είναι 90 χλμ., εκ των οποίων το “Πύργος – Αλφειός”, μήκους 13 χλμ. και το “Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα”, μήκους 76,2 χλμ. Η απόφαση του ΣτΕ ήταν σημείο καμπής για το έργο, καθώς στη συνέχεια λόγω της κρίσης απεντάχθηκε το 2013 όλο το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα».

«Μηδενική» λύση

Για το επίμαχο κομμάτι, εξετάζεται, από τη μία, η λύση της ανατολικής χάραξης μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα, με σήραγγα μήκους ως και 10 χλμ., που θα παρακάμπτει τη Ζαχάρω. Από την άλλη, βρίσκεται η «μηδενική» λύση, στην οποία προβλέπεται βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης, με διαφοροποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών όπου απαιτείται, ώστε να ανταποκρίνεται στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Η περίπτωση άλλης χάραξης συνεπάγεται την κατασκευή σήραγγας έως και 10 χιλιομέτρων, πράγμα που καθιστά παντελώς απαγορευτική τη χρηματοδότηση του έργου. Για αυτό και παραμένουν υπό εξέταση τα επιμέρους χαρακτηριστικά του άξονα “Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα”, δηλαδή αν θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος ή θα περιοριστεί σε δύο λωρίδες (χωρίς ΛΕΑ) με διαχωριστικό στηθαίο, διατηρώντας χαμηλότερα το κόστος, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το ίδιο έγινε και στην περίπτωση του άξονα “Ιωάννινα – Κακαβιά”. Προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το καταληκτικό κομμάτι από το Καλπάκι, οι Jaspers μείωσαν τη διατομή του άξονα, διότι δεν «έβγαινε» βάσει της μελέτης κόστους-οφέλους. Σε κάθε περίπτωση, για την επιλεγείσα λύση θα πρέπει να υπάρξει νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Το προηγούμενο της Πατρών-Πύργου δημιουργεί αισιοδοξία ότι μπορεί να λειτουργήσει σαν πιλότος για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Θυμίζεται ότι η επανένταξη του άξονα στην Ολυμπία Οδό χρειάστηκε το ΟΚ τριών επιτροπών, DG Grow, DG Comp και DG Move, έπειτα από διαπραγματεύσεις που κράτησαν περί τα δύο χρόνια.

Η VINCI για το Πύργος-Τσακώνα

To ypodomes.com κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του Πάτρα-Πύργος είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την επικεφαλής των οδικών παραχωρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο της Vinci, κυρία Cortes Marcos.

Η κυρία Μάρκος, μιλώντας για τη στρατηγική της Ελλάδας για την ανάπτυξη αυτοκινητόδρομων, σημείωσε: «Η Ελλάδα είναι από τις πιο φιλόδοξες και προοδευτικές χώρες όσον αφορά στη χρήση παραχωρήσεων με διόδια για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του εθνικού δικτύου αυτοκινητόδρομων.

Αυτό επιτρέπει την έγκαιρη παράδοση μεγάλων κατασκευαστικών έργων και εγγυάται τη λειτουργική συνέπεια σε ολόκληρο το δίκτυο. Εάν ο αυτοκινητόδρομος δεν αποδώσει σωστά, οι οδηγοί απομακρύνονται. Αυτή η ευθυγράμμιση φυσικά ωθεί τους παραχωρησιούχους να παρέχουν υψηλής ποιότητας λειτουργίες κάθε μέρα».

Για την Πατρών-Πύργου, όπως είπε, αποτέλεσε μια καλή απόδειξη καθώς το έργο ενσωματώθηκε στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και η VINCI Highways & οι συνεργάτες ήταν υπεύθυνοι για το σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση και την κατασκευή. Παράλληλα, όπως είπε, η VINCI Highways παραμένει πλήρως αφοσιωμένη στην υποστήριξη της προσπάθειας της κυβέρνησης που αξιολογεί την επόμενη φάση ανάπτυξης, με πιθανή επέκταση από τον Πύργο στην Τσακώνα.

Για την παρουσία της VINCI στην Ελλάδα, η κα Μάρκος σημείωσε η σχέση αυτή χρονολογείται αρκετές δεκαετίες και έχει αναπτυχθεί στην ιστορία με εκκίνηση το Μετρό της Αθήνας και μετά με τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατόπιν στα μεγάλα έργα αυτοκινητόδρομων,

«Αυτή η μακρά ιστορία εξηγεί γιατί η VINCI Highways είναι πλέον ο κορυφαίος διεθνής φορέας εκμετάλλευσης αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα με 3 παραχωρήσεις και περισσότερα από 500 χλμ. Η θέση μας αντικατοπτρίζει τη σταθερή, αξιόπιστη συνεργασία μας μεταξύ Ελλάδας και VINCI» τόνισε η κα Μάρκος.

Τέλος, αναφορικά με το τι πρέπει να περιμένουν οι οδηγοί από το νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρας-Πύργου όσον αφορά στην ποιότητα των υπηρεσιών, η κα Μάρκος ανέφερε ως παράδειγμα το τμήμα Κόρινθος-Πάτρα που άνοιξε το 2017, όπου μειώθηκαν τα ατυχήματα κατά περισσότερο από 90%.

«Οι οδηγοί θα επωφεληθούν από την 24ωρη επιτήρηση και την οδική βοήθεια από την Ολυμπία Οδό, 7 ημέρες την εβδομάδα και θα απολαύσουν επίσης υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών: πλήρεις ψηφιακές υπηρεσίες διοδίων – για πρώτη φορά στην Ελλάδα- και νέες περιοχές εξυπηρέτησης.

Η περιβαλλοντική καινοτομία είναι ένα άλλο σημαντικό όφελος που θα προκύψει στο τμήμα: πρόσφατα αναπτύξαμε στην Ολυμπία Οδό ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα ηλιακής ενέργειας σε αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης, το τμήμα Πάτρας-Πύργου θα ακολουθήσει την ίδια πορεία» είπε ολοκληρώνοντας το υψηλόβαθμο στέλεχος της VINCI.