Παρατηρήσεις αναγράφονται στην Έκθεση Ελέγχου επί των Οικονομικών Καταστάσεων Δήμου Τριφυλίας έτους 2024, του ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή λογιστή, προς το Δημοτικό Συμβούλιο Τριφυλίας, που συζητήθηκαν στην 23η τακτική συνεδρίαση.
Μάλιστα, αυτές οι παρατηρήσεις είχαν ως συνέπεια την καταψήφιση του μοναδικού θέματος της ως άνω συνεδρίασης «Έγκριση οικονομικών καταστάσεων (Ισολογισμός – αποτελέσματα χρήσης – Προσάρτημα ισολογισμού) Δήμου Τριφυλίας έτους 2024 (ΣΧ 419/2025 ΑΔΕ)» από σύσσωμη την αντιπολίτευση.
Στην παράγραφο της έκθεσης “Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη” αναγράφεται: «Από τον έλεγχό μας προέκυψαν τα εξής: 1. Στο πλαίσιο του ελέγχου μας, κατά τη διαδικασία επιβεβαίωσης των λογαριασμών “Έξοδα Εγκαταστάσεως” και “Πάγιο Ενεργητικό” διαπιστώσαμε: α) Δεν έχουν συνταχθεί πλήρως, μέχρι τη χορήγηση της παρούσας έκθεσης ελέγχου, τα φύλλα προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, στα προβλεπόμενα έντυπα και οι υπολογισμοί παραμένουν σε μη ευχερώς ελέγξιμες καταστάσεις. Επιπρόσθετα δεν έχει γίνει έλεγχος μεταγραφής των ακινήτων στο Κτηματολόγιο (Ν.4623/2019, ΦΕΚ 134/Α/09.08.2019) και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η δημιουργία ενός επαρκούς περιουσιολογίου με συγκέντρωση των τίτλων κτήσης, αδειών οικοδομής και άλλων εγγραφών που επιβεβαιώνουν την κυριότητα και τα ενδεχόμενα βάρη επί των ακινήτων.
Κατά συνέπεια, δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε τις επιδράσεις στην αξία των περιουσιακών στοιχείων στα ίδια κεφάλαια, για την περίπτωση που θα είχε ολοκληρωθεί ο επανέλεγχος της ακίνητης περιουσίας. β) Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 153/2015 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, συντάχθηκε το από 02.06.2015 πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής για τη μεταφορά παγίων στοιχείων ύδρευσης και αποχέτευσης στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Τριφυλίας (Δ.Ε.Υ.Α.Τ.), συνολικής αναπόσβεστης αξίας ποσού 1.134.904,57 ευρώ, όπως προκύπτει από το Μητρώο Παγίων του Δήμου.
Σχετικά με τα πάγια αυτά, σημειώνεται ότι, όπως προκύπτει από την επιστολή-γνωστοποίηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου προς την αρμόδια επιτροπή, η οποία συνέταξε πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής, υπάρχουν διαφορές τόσο στην αξία των παγίων όσο και στην ακριβή ονομασία τους και, κατά συνέπεια, διατηρούμε επιφύλαξη ως προς τα πάγια που μεταφέρθηκαν στη ΔΕΥΑΤ, καθώς και ως προς την αξία αυτών. γ) Από τον έλεγχό μας προέκυψε ότι στο κονδύλι του Ισολογισμού “Γήπεδα-Οικόπεδα”, “Αγροί” και “Κτήρια και τεχνικά έργα” περιλαμβάνονται περιουσιακά στοιχεία κυριότητας του Δήμου, που κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ΠΔ 315/1999, αναγνωρίστηκαν με αξία 0,01 ευρώ ή 0,00 ευρώ ή 1,00 ευρώ /ανά περιουσιακό στοιχείο (συνολική αξία οικοπέδων 5,70 ευρώ και κτηρίων 0,67 ευρώ), ενώ για την ορθή απεικόνισή τους θα έπρεπε να αποτιμηθούν στο κόστος κτήσης του ή εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό στην ενδεικνυόμενη τρέχουσα αξία τους.
Από τον έλεγχό μας δεν κατέστη εφικτό να προσδιοριστεί το ύψος της αξίας των ακινήτων αυτών και η επίπτωσή τους στους λογαριασμούς ενσώματων ακινητοποιήσεων, Ιδίων Κεφαλαίων του Δήμου και αποτελεσμάτων χρήσης λόγω μη καταλογισμού των σχετικών αποσβέσεων.
2. Κατά τη διάρκεια του ελέγχου μας, εστάλησαν επιστολές σε δύο (2) νομικούς σύμβουλους του Δήμου για την επιβεβαίωση: α) των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων του Δήμου και β) της ύπαρξης νόμιμων τίτλων των Ακίνητων Περιουσιακών Στοιχείων του Δήμου και τα τυχόν εμπράγματα βάρη επ’ αυτών.
Μέχρι την ημερομηνία του ελέγχου μας λάβαμε απάντηση από ένα (1) νομικό σύμβουλο, σύμφωνα με τις απαντήσεις των οποίων προέκυψαν εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις τρίτων κατά του Δήμου ύψους ευρώ 369 χιλ. περίπου. Η τελική έκβαση των αγωγών αυτών δεν είναι δυνατόν να προβλεφθεί στο παρόν στάδιο και, ως εκ τούτου, δεν είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε εάν η ήδη σχηματισθείσα πρόβλεψη ποσού ευρώ 151 χιλ. επαρκεί για τη διευθέτηση των ανωτέρω υποθέσεων. Συνεπώς, λόγω των ανωτέρω, διατηρούμε επιφύλαξη για την ενδεχόμενη ή πιθανή επίπτωση λόγω της ύπαρξης επιπλέον αξιώσεων και διεκδικήσεων έναντι του Δήμου και από την τελική διευθέτηση των εκκρεμών αγωγών, στους λογαριασμούς προβλέψεων, στα αποτελέσματα της κλειόμενης και των προηγούμενων χρήσεων στα Ίδια Κεφάλαια και στην περιουσιακή κατάσταση του Δήμου κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024.
3. Οι φορολογικές υποχρεώσεις του Δήμου δεν έχουν εξετασθεί από τις φορολογικές αρχές για τις χρήσεις 2019-2024 και δεν έχουν καταστεί οριστικές. Ο Δήμος δεν έχει προβεί σε εκτίμηση των πρόσθετων φόρων και των προσαυξήσεων που πιθανόν να καταλογισθούν σε μελλοντικό φορολογικό έλεγχο και δεν έχει σχηματίσει σχετική πρόβλεψη γι’ αυτές τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις. Από τον έλεγχό μας δεν έχουμε αποκτήσει εύλογη διασφάλιση σχετικά με την εκτίμηση του ύψους της πρόβλεψης που τυχόν απαιτείται. Επιπρόσθετα, στο Δήμο: α) δεν έχει διενεργηθεί έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος από τους Οικονομικούς Επιθεωρητές του υπουργείου Οικονομικών έπειτα από αίτημα του υπουργού Εσωτερικών ή του γενικού γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, για το σύνολο των διαχειριστικών του χρήσεων έως και το 2024 β) δεν έχει ελεγχθεί κατασταλτικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το σύνολο των διαχειριστικών του χρήσεων έως και το 2024.
Ως εκ τούτου, δεν έχουν οριστικοποιηθεί τυχόν υποχρεώσεις που θα προκύψουν από τους εν λόγω ελέγχους.
Έμφαση θεμάτων
Εφιστούμε την προσοχή σας, στα εξής: 1) Εφιστούμε την προσοχή σας στην περίπτωση “Άρθρο 1 παρ. 4.1.501 περίπτ. 8” του προσαρτήματος, όπου γίνεται αναφορά στο κονδύλι του Ισολογισμού “Τίτλοι πάγιας επένδυσης” ποσού 1.227.989,35 και τον τρόπο αποτίμησής τους, όπου περιλαμβάνεται η συμμετοχή του Δήμου σε 2 Δημοτικές Επιχειρήσεις συνολικού ποσού 1.223.468,49 ευρώ, η οποία έχει αποτιμηθεί στην αξία κτήσης της. Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης της παρούσας έκθεσης ελέγχου δεν έχουμε λάβει τις οικονομικές καταστάσεις των εν λόγω εταιρειών. Σύμφωνα με το εφαρμοστέο λογιστικό πλαίσιο (Π.Δ. 315/1999 “Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης”), δεν απαιτείται ο σχηματισμός πρόβλεψης υποτίμησης, ως εκ τούτου στη γνώμη μας δε διατυπώνεται επιφύλαξη σε σχέση με το θέμα αυτό. 2) Εφιστούμε την προσοχή σας στην περίπτωση “Άρθρο 1 παρ. 4.1.501 περίπτ. 6”, όπου με ημερομηνία ισχύος 01.01.2024 διενεργήθηκε η ενσωμάτωση των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων του καταργούμενου Νομικού Προσώπου του Δήμου Τριφυλίας, ήτοι του Ν.Π.Δ.Δ. “Φορέας Κοινωνικής Προστασίας –Αλληλεγγύης-Αθλητισμού Δήμου Τριφυλίας”, στα λογιστικά αρχεία του Δήμου. Επισημαίνεται ότι στα συγκρίσιμα στοιχεία της 31ης.12.2023 δεν έχουν πραγματοποιηθεί αναμορφώσεις για την ενσωμάτωση των εν λόγω κονδυλίων ούτε έχουν περιληφθεί τα συνολικά έσοδα και έξοδα που αντιστοιχούν στα καταργηθέντα νομικά πρόσωπα.
3) Εφιστούμε την προσοχή σας στην περίπτωση “Άρθρο 1 παρ. 4.1.501 περίπτ. 6”, όπου με ημερομηνία ισχύος 01.01.2024 επήλθε αύξηση του κεφαλαίου κατά 24.560,48 ευρώ, λόγω μεταφοράς μόνο των χρηματικών διαθεσίμων της Κοινωφελούς Επιχειρήσεως του Δήμου (ΚΕΠΠΑΠΕΔΗΤ), που επίσης καταργήθηκε, χωρίς όμως να έχει γίνει εκκαθάριση, ώστε να μεταβιβασθούν και τα υπόλοιπα περιουσιακά της στοιχεία στο Δήμο. Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης της παρούσας έκθεσης ελέγχου δεν έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση του Νομικού Προσώπου.
4) Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης της παρούσας έκθεσης ελέγχου, δε μας προσκομίστηκαν στοιχεία που να τεκμηριώνουν την ύπαρξη ασφαλιστικής κάλυψης είτε για κινδύνους που ενδεχομένως να απομειώσουν την περιουσία του Δήμου είτε για αστική ευθύνη έναντι τρίτων που έχουν έννομο συμφέρον κατά του Δήμου Τριφυλίας.
Στη γνώμη μας δε διατηρείται επιφύλαξη σε σχέση με αυτά τα θέματα».










