Σε καθεστώς συνεχούς πίεσης κινείται ο κλάδος του λιανεμπορίου, με τους τζίρους να παραμένουν καθηλωμένοι και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών να εμφανίζεται ολοένα και πιο περιορισμένη. Η φετινή “Black Friday” όχι μόνο δεν κατάφερε να λειτουργήσει ως ανάσα για τις εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά αντίθετα επιβεβαίωσε τη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει η αγορά: μειωμένες πωλήσεις, χαμηλή επισκεψιμότητα και οριακή κερδοφορία.
Σύμφωνα με την ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ), σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις (48%) είδε πτώση πωλήσεων σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο. Και αν οι μισές επιχειρήσεις δηλώνουν «μέτρια ικανοποιημένες» από τις επιδόσεις τους, το ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι υπερδιπλασιάστηκε το ποσοστό όσων εμφανίζουν χαμηλή ικανοποίηση (38% έναντι 15% το 2024). Η εικόνα αυτή αποτυπώνει μια αγορά που δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, όσο κι αν επιχειρεί να προσελκύσει καταναλωτές με γενναίες προσφορές.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ήταν σαφής: «Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία του τζίρου. Χιλιάδες επιχειρήσεις, παρά τις υψηλές εκπτώσεις σε μεγάλη γκάμα προϊόντων και για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν κατάφεραν να πετύχουν την τόνωση που προσδοκούσαν». Με το λειτουργικό κόστος να παραμένει στα ύψη, ο κλάδος στρέφει πλέον τις ελπίδες του αποκλειστικά στην εορταστική περίοδο, προσδοκώντας μια έστω μικρή ανατροπή στο κλείσιμο του 2025.
Η φετινή “Black Friday” κινήθηκε με υψηλή συμμετοχή επιχειρήσεων (81%), ωστόσο αυτό δε συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αγοραστική κίνηση. Το 48% συμμετείχε με προσφορές καθ’ όλη την εβδομάδα, ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις επεκτείνει την τακτική της σε όλο τον Νοέμβριο, σε μια προσπάθεια να αυξήσει την κατανάλωση σε μια περίοδο κατά την οποία τα νοικοκυριά υπολογίζουν και το τελευταίο ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, η επισκεψιμότητα παρέμεινε χαμηλή για το 54% των καταστημάτων, ενώ μόλις το 30% είδε κορύφωση πωλήσεων στο τριήμερο της “Black Friday”, την ώρα που η χρήση μετρητών συνεχίζει να μειώνεται υπέρ του πλαστικού και ηλεκτρονικού χρήματος.
Αξιοπρόσεκτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι το 64% των επιχειρήσεων αμφισβητεί πλέον ανοιχτά την αξία της “Black Friday”, θεωρώντας ότι ευνοεί κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες και τις διεθνείς πλατφόρμες, αφήνοντας τις μικρές επιχειρήσεις εκτεθειμένες και χωρίς ουσιαστικό περιθώριο κέρδους.
Και το φθινόπωρο, όπως φαίνεται, δεν ήταν καλύτερο. Ο κ. Καφούνης επισημαίνει ότι το λιανεμπόριο χρειάζεται επιπλέον 750 εκατ. ευρώ στο τελευταίο τρίμηνο για να αντισταθμίσει το υψηλό λειτουργικό κόστος, ενώ η αύξηση του κύκλου εργασιών στο εννεάμηνο είναι η χαμηλότερη από το 2020. Με τα οικονομικά περιθώρια να στενεύουν, η εορταστική αγορά γίνεται πλέον κρίσιμος σταθμός για τη βιωσιμότητα χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων – και ίσως το τελευταίο «οξυγόνο» πριν από έναν ακόμη δύσκολο χειμώνα.
Α.Π.










