Στις συνδυασμένες μεταφορές του πακέτου Γιουνκέρ και το Καλό Νερό – Τσακώνα


Η ιστορία με την κατασκευή του οδικού έργου Καλό Νερό – Τσακώνα είναι σαν… την κολόνια που κρατάει χρόνια. Τη μια φορά μπαίνει στο σχεδιασμό ολοκλήρωσης της Ολυμπίας Οδού, την άλλη η μη μελετητική του ωριμότητα, αλλά και το κόστος κατασκευής (περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ), αποτρέπουν κάθε θετική σκέψη για το μέλλον.
Η σημερινή κυβέρνηση, προσπαθώντας να ισορροπήσει με το… εφικτό, φαίνεται να αποφασίζει τη χρηματοδότησή του πλαγίως. Μέσω του περιβόητου πακέτου Γιουνκέρ, για το οποίο ακούμε συχνά- πυκνά, αλλά δεν έχουμε και κάτι να βαίνει προς υλοποίηση.
Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα στην ιστοσελίδα ypodomes.com., το έργο των 30 χιλιομέτρων είναι ενταγμένο στις προτάσεις για χρηματοδότηση από το Πακέτο Γιουνκέρ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα, «το οδικό τμήμα εντάχθηκε ως υποέργο στη συνολική πρόταση του υπουργείου Υποδομών που περιλαμβάνει ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών για: α) τον εκσυγχρονισμό με ηλεκτροκίνηση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής και των σταθμών από την Πάτρα μέχρι την Καλαμάτα μήκους 285 χλμ., β) την αναβάθμιση των λιμένων Καλαμάτας, Κυλλήνης, Κατάκολου, Ζακύνθου και γ) το οδικό έργο Καλό Νερό-Τσακώνα.
Προ μηνών είχε ήδη γίνει γνωστό από την ΕΡΓΟΣΕ ότι το σιδηροδρομικό τμήμα Πάτρα-Καλαμάτα θα ενταχθεί στο Πακέτο Γιουνκέρ. Στη συνέχεια, προκειμένου η πρόταση να είναι πιο πλήρης και στο πλαίσιο της ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών, προστέθηκαν τα λιμάνια αλλά και το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα και συνολικά πλέον το πλάνο έχει κόστος 850 εκατομμυρίων ευρώ, με την ονομασία “Western Peloponnese Railway, Ports & Roads”.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δίδονται για το έργο, το μήκος του οδικού τμήματος είναι 29 χλμ. και το κόστος του 110 εκ. ευρώ. Αναφορικά με τη διάρκεια όλων των έργων έχει γίνει εκτίμηση ότι θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν σε περίπου 36 μήνες με ενδεικτική ημερομηνία εκκίνησης τον Οκτώβριο του 2017.
Εδώ, βέβαια, θα πρέπει να σημειώσουμε πως ακόμα και με την ένταξη του σε αυτό το project, δεν αποκλείεται η πιθανότητα το έργο να γίνει από το ΕΣΠΑ, καθώς, όπως αναφέρεται στην πρόταση, το προτεινόμενο μοντέλο είναι η παραχώρηση, ενώ οι προτεινόμενες πηγές χρηματοδότησης είναι η ΕΤΕπ, Ιδιωτικοί Επενδυτές, το ΕΣΠΑ 2014-2020 και η κυβέρνηση (πιθανότατα να εννοεί κονδύλια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα «μείγμα υβριδικής» χρηματοδότησης. Ένα σχετικά παρόμοιο μοντέλο είναι εκείνο των αυτοκινητόδρομων που πήραν ιδιωτικά και κοινοτικά κεφάλαια (τράπεζες και τα 2 προηγούμενα ΕΣΠΑ).
Αναφορικά με την ετοιμότητα του έργου να κατασκευαστεί ακόμα και αν κλειδώσει χρηματοδοτικά από το ΕΣΠΑ ή το Πακέτο Γιουνκέρ, μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε καθώς υπολοίπενται μελέτες 6 εκατ. ευρώ, που, σύμφωνα με δήλωση του γενικού γραμματέα Υποδομών, Γιώργου Δέδε, έχουν εκτιμώμενο χρόνο μελετητικής ωρίμανσης περί τα 3 χρόνια.
Αυτό που αναδεικνύεται από την περίπτωση του Καλό Νερό-Τσακώνα είναι, από τη μία, η διάθεση του ΥΠΟΜΕΔΙ να προωθηθεί προς υλοποίηση το έργο αυτό. Από την άλλη, γίνεται ορατή δια γυμνού οφθαλμού η δυσκολία εξεύρεσης κεφαλαίων για την κατασκευή του έργου μέσα από το υπερ-δεσμευμένο ΕΣΠΑ 2014-2020 πράγμα ιδιαίτερα ανησυχητικό και για άλλα έργα που είναι μέσα στη λίστα αλλά δε δείχνουν να κινούνται προς υλοποίηση».

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης