ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ ΧΘΕΣ ΣΤΟ ΕΚΤΕΛΟΥΜΕΝΟ ΕΡΓΟ
Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου
Έως το τέλος του 2014 θα έχει δοθεί απαρέγκλιτα στην κυκλοφορία η τοξωτή γέφυρα στο τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε χθες στον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχ. Χρυσοχοΐδη, ο διευθυντής της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων του υπουργείου Ι. Καρνέσης.
Από το χώρο του έργου, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε πως σε λίγους μήνες θα παραδοθεί το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη και πως στις αρχές της χρονιάς θα ολοκληρωθεί και ο περιμετρικός της Καλαμάτας.
Είπε επίσης πως έως το τέλος της χρονιάς θα έχουν κινήσει οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση του τμήματος Καλό Νερό – Τσακώνα, ενώ για το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, άφησε να εννοηθεί ότι θα γίνουν έργα βελτίωσης του υφιστάμενου τμήματος.
Ανακοίνωσε επίσης πως θα υπάρξει αναπροσαρμογή προς τα κάτω της τιμής των διοδίων, ενώ, λίγο αργότερα, δεσμεύτηκε πως στο πλαίσιο της αναθεώρησης της σύμβασης παραχώρησης, θα ενταχθεί σε αυτήν και η κατασκευή ημικόμβου στην περιοχή του Μελιγαλά.
Τσακώνα – Παραδείσια
Ο κ. Καρνέσης ενημέρωσε τον υπουργό πως κατά την κατολίσθηση το 2003, μετακινήθηκαν περί τα 6 εκατ. κυβικά μέτρα χώματος, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη στην Ελλάδα. Ακολούθησε, όπως είπε, από το υπουργείο η μελέτη αποκατάστασης του τμήματος με πολλά και δύσκολα τεχνικά έργα, που έγιναν προκειμένου να εξασφαλιστεί η ευστάθεια της περιοχής και σε αυτά περιλαμβάνονταν ένα πλήρες δίκτυο αποχέτευσης ομβρίων για να προστατευθεί ο δρόμος, αλλά και η ανακατασκευή των κατεστραμμένων οχετών και το μόνο έργο που έχει απομείνει από το Δεκέμβριο του 2012, οπότε δόθηκε με την παράκαμψη ο δρόμος στην κυκλοφορία, ήταν η τοξωτή γέφυρα, η κατασκευή της οποίας ξεκίνησε το 2008. Οι εργασίες που εκτελούνται, περιλαμβάνουν την ανέγερση των σπονδύλων των τόξων, με κάθε ζεύγος σπονδύλων να έχει βάρος περίπου 300 τόνων και ανυψώνεται με ειδικούς υδραυλικούς γερανούς. Η ανύψωση κάθε ζεύγους γίνεται σε μία εργάσιμη ημέρα. Όταν ανυψωθούν όλοι οι σπόνδυλοι, θα απομείνει ένα μικρό κομμάτι, περίπου 1,5 μέτρου, όπου θα τοποθετηθεί η κλείδα των τόξων, περί τα τέλη Οκτωβρίου.
Ακολούθως, θα αφαιρεθούν οι πύργοι και το τόξο θα τεθεί σε εντατική κατάσταση. Θα γίνει ανάρτηση του καταστρώματος της γέφυρας από τους αναρτήρες που θα τοποθετηθούν εκεί, θα γίνουν τα ασφαλτικά στο κομμάτι αυτό και η γέφυρα θα παραδοθεί στην κυκλοφορία, προκειμένου να κυκλοφορήσει πλήρως ο δρόμος, 23 χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής του.
Ο κ. Καρνέσης ανέφερε επίσης ότι το έργο που μελετήθηκε και κατασκευάζεται από Έλληνες, επισκέπτονται μεταπτυχιακοί φοιτητές πανεπιστημίων και από το εξωτερικό, προκειμένου να παρακολουθήσουν την εξέλιξη του έργου, καθώς θεωρείται ένα από τα πιο δύσκολα τεχνικά που εκτελούνται, το δεύτερο σε δυσκολία μετά από τη γέφυρα του Ρίου – Αντιρρίου.
«Αυτό που γίνεται εδώ, είναι εξαιρετικό όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη, καθώς θα συμβολίζει την αιώνια πάλη των ανθρώπων με τα στοιχεία της φύσης, που πολλές φορές είναι αδυσώπητη απέναντι στους ανθρώπους, αλλά μερικές φορές και αυτοί (οι άνθρωποι), είναι αδυσώπητοι στη φύση», σημείωσε.
Παρεμβαίνοντας ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Π. Τατούλης ανέφερε ότι το έργο είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στο τομεακό του υπουργείου, που δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του έργου και όλες τις επιλέξιμες δαπάνες το πληρώνει το ΠΕΠ Πελοποννήσου με τις πληρωμές να ξεπερνούν τα 70 εκατ. ευρώ.
«Το βασικότερο ζήτημα», συνέχισε, «είναι ότι το έργο, ως ανεξάρτητο της παραχώρησης, έρχεται στην ευθύνη της περιφέρειας και δεν συνυπολογίζεται, αντιλαμβάνομαι στην κοστολόγηση των διοδίων. Δεν υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση στα διόδια».
«Δεν δικαιούται ο παραχωρησιούχος να επιβαρύνει επιπλέον το δρόμο», σημείωσε από την πλευρά του ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θαν. Πετράκος, ο οποίος έθιξε και το νομικό σκέλος του ζητήματος, λέγοντας πως οι πολίτες ζητούν να πληρώσουν αυτοί οι οποίοι επιβαρύνουν το ελληνικό λαό με επιπλέον χρήματα. Ο βουλευτής αναφερόταν στις μηνυτήριες αναφορές που έχουν κατατεθεί για τις ευθύνες που οδήγησαν στη μεγάλη κατολίσθηση.
Το θέμα βρίσκεται στη διαδικασία της Δικαιοσύνης, πρόσθεσε ο κ. Τατούλης, λέγοντας πως η καταγγελία έχει διατυπωθεί στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και εκκρεμεί για τρία χρόνια. «Ένα έργο που είχε υπολογιστεί στα 18 εκατ. ευρώ με σημερινές τιμές, έφτασε να πληρωθεί με 67 εκατ. ευρώ».
Δήλωση Χρυσοχοΐδη
«Στη θέση μιας καταστροφικής διαδικασίας που συντελέστηκε πριν πολλά χρόνια, λόγω κακοτεχνιών, συντελείται σήμερα ένα μεγάλο επίτευγμα της μηχανικής, ένα σπουδαίο έργο που κατασκευάζουν Έλληνες μελετητές και κατασκευαστές, Έλληνες επιστήμονες και για αυτό χρειάζονται συγχαρητήρια σε όλους όσοι συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια.
Προσπαθούμε καθημερινά, όλο και περισσότερο, να δώσουμε στους Έλληνες πολίτες ασφαλείς δρόμους, να δώσουμε δουλειές στους επιστήμονες και μέσα από αυτά τα έργα δημιουργούνται χιλιάδες θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα προστιθέμενη υπεραξία με τις υποδομές, στις περιοχές που αναπτύσσονται τουριστικά. Μην ξεχνάτε ότι η Μεσσηνία έχει κάθε χρόνο με γεωμετρική πρόοδο αύξηση στον τουρισμό, οι υποδομές της βελτιώνονται συνεχώς και πιστεύω ότι μαζί με τη Μεσσηνία και η Αρκαδία και η Λακωνία και όλοι οι νομοί της Πελοποννήσου θα αποκτήσουν υποδομές, ικανές να φιλοξενήσουν τουρισμό, αγροτική ανάπτυξη με εξαγωγές και είμαι βέβαιος πως οι πολίτες της Πελοποννήσου και της Ελλάδας γενικότερα, θα αξιοποιήσουν αυτές τις μεγάλες υποδομές, προς όφελός τους», δήλωσε ο υπουργός.
Ανακοίνωση Πετράκου
Σε ανακοίνωση του κ. Πετράκου, ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται πως μετά από συζήτηση με τον υπουργό, επισήμανε πως θα πρέπει να προχωρήσουν οι διαδικασίες ώστε να επανεκκινήσουν οι εργασίες του περιφερειακού της Καλαμάτας και το τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη, να επιταχυνθούν οι οριστικές μελέτες για να δημοπρατηθεί το Καλό Νερό-Τσακώνα μέσα στο 2014, να ξεκινήσει η λειτουργία του προαστιακού σιδηρόδρομου άμεσα το Σεπτέμβρη τα δρομολόγια Καλαμάτα-Μεσσήνη και Καλαμάτα-Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας και τον Οκτώβρη ολόκληρος ο προαστιακός Καλαμάτα-Διαβολίτσι-Κυπαρισσία, ενώ έθεσε θέμα επαναπρόσληψης των 49 μηχανικών και πιλότων της ΥΠΑ, οι οποίοι ήταν επιφορτισμένοι και με την επιθεώρηση της ασφάλειας πτήσεων.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης από την πλευρά του δεσμεύτηκε ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα. Για τον προαστιακό δήλωσε ότι θα υπάρξει συνεννόηση ώστε άμεσα να γίνει συνάντηση με τους δημάρχους και τον πρόεδρο του ΟΣΕ για να καθοριστεί το χρονοδιάγραμμα της επαναλειτουργίας του προαστιακού, ενώ, για τους σε διαθεσιμότητα μηχανικούς και πιλότους της ΥΠΑ, δεσμεύτηκε ότι τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσει η άρση της αρχικά των μηχανικών και μετά των πιλότων.
Ολυμπία οδός, Καλό Νερό – Τσακώνα και μείωση στην τιμή των διοδίων
Απαντώντας σε ερωτήματα που του τέθηκαν, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε πως η Ολυμπία οδός κατασκευάζεται με ταχύτατους ρυθμούς και θα παραδοθεί με βάση το προγραμματισμένο χρονικό πλαίσιο, στα τέλη του 2015 έως την Πάτρα.
Το ίδιο γίνεται και στην Ιόνια οδό από την Πάτρα έως τα Γιάννενα.
Υπάρχει η ολοκλήρωση του περιμετρικού της Καλαμάτας, όπως και το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη, στη περιοχή της Πελλάνας προς Σπάρτη και πολύ σύντομα θα σας έχουμε νέα, καθώς θα προσπαθήσουμε να κλείσουμε πολύ γρήγορα τα προβλήματα που υπάρχουν. Σε πολύ λίγους μήνες θα παραδώσουμε το Λεύκτρο – Σπάρτη, όπως και στις αρχές του χρόνου θα είμαστε σε θέση να ολοκληρώσουμε και την παράκαμψη της Καλαμάτας.
Το Πάτρα – Πύργος θα δημοπρατηθεί σε λίγες ημέρες, το Καλό Νερό – Τσακώνα είναι ζήτημα που προετοιμάζεται, κ]μελετάται και σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις της υπηρεσίας, στο τέλος του χρόνου θα μπούμε σε οριστική προκήρυξη του έργου για την κατασκευή του.
Όσον αφορά στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, μετά την ακύρωση των περιβαλλοντικών όρων από το ΣτΕ, οφείλουμε να στους σεβαστούμε, όπως οφείλουμε να σεβόμαστε το περιβάλλον. Πιστεύω ότι η απόφαση του ΣτΕ είναι σοφή. Δεν πρέπει να παρεμβαίνουμε με τρόπο που παραβιάζεται το φυσικό περιβάλλον, όταν αυτό είναι και ιδιαίτερου κάλλους, όπως στην περιοχή του Καϊάφα. Θα δούμε όμως με ποιο τρόπο θα παρέμβουμε για να βελτιώσουμε τον υφιστάμενο δρόμο έτσι ώστε να έχει αξία και ο δρόμος από τη Πάτρα έως το Καλό Νερό και έως την Τσακώνα.
Ερωτηθείς για το αεροδρόμιο της Τρίπολης, ανέφερε πως θα υπάρχουν νέα σε λίγες ημέρες, με σοβαρότητα και ευθύνη απέναντι στους πολίτες και την ανάγκη που έχει η Πελοπόννησος.
Για τα διόδια, ανέφερε πως «τα πληρώνουμε χρησιμοποιώντας τους δρόμους και πρέπει να έχουν αναλογικό χαρακτήρα και αναλογική χρέωση. Στο πλαίσιο των συμβάσεων που έχουμε υπογράψει, είναι υποχρεωμένοι όλοι οι παραχωρησιούχοι να έχουν πλήρως αναλογική χρέωση. Όλα αυτά τα ζητήματα θα λυθούν το αμέσως ερχόμενο χρονικό διάστημα.
Κάνουμε ένα σχεδιασμό και για το θέμα του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο και θα μπορούμε σε πολύ σύντομο διάστημα να έχουμε και για αυτό ανακοινώσεις».
Ο ημικόμβος στο Μελιγαλά στην αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης
Ακολούθησε μετάβαση του κ. Χρυσοχοΐδη, του περιφερειάρχη Πελοποννήσου, υπηρεσιακών παραγόντων, αλλά και εκπροσώπων του Δήμου Οιχαλίας στο σημερινό δρόμο προς τη ΒΙΠΕ Μελιγαλά.
Οι Ηλίας Ντονάς, Παναγιώτα Γεωργακοπούλου και Κων. Δημητρακόπουλος, συνεπικουρούμενοι από τη νέα αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας Ελένη Αλειφέρη, αλλά κυρίως από τον περιφερειάρχη Πέτρο Τατούλη, έθεσαν επιτακτικά το θέμα δημιουργίας κόμβου που θα συνδέσει το νέο αυτοκινητόδρομο με τη ΒΙΠΕ Μελιγαλά και την Αρχαία Μεσσήνη. Την παρέμβασή τους ενίσχυσε και ο πρόεδρος της Βαλύρας Κων. Γεωργακόπουλος, λέγοντας πως η ΒΙΠΕ δεν έχει πρόσβαση στο δρόμο, αλλά και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θαν. Πετράκος
Αντιρρήσεις ως προς την επιλογή της τοποθεσίας εξέφρασε ο διευθυντής της ΕΥΔΕ Πελοποννήσου Ι. Καρνέσης, προβάλλοντας ως επιχείρημα το ότι στο σημείο που ζητείται η κατασκευή του κόμβου, υπάρχουν τεχνικά προβλήματα και θα χρειαστούν και απαλλοτριώσεις, υποδεικνύοντας εναλλακτικά το ΣΕΑ Αρφαρών, ενώ ανέφερε πως θα πρέπει να τοποθετηθούν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων, προκαλώντας την αντίδραση του κ. Τατούλη. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι η θέση που έχει προταθεί εξυπηρετεί καλύτερα τη ΒΙΠΕ.
Στο πλαίσιο αναθεώρησης της σύμβασης θα περιλαμβάνεται και το συγκεκριμένο έργο, δεσμεύθηκε ο κ. Χρυσοχοΐδης, ενώ ο κ. Τατούλης αντέτεινε ότι το ισχυρότερο επιχείρημα είναι η εξέλιξη της ΒΙΠΕ Μελιγαλά. Άφησε όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο για το σημείο που θα κατασκευαστεί ο ημικόμβος και που θα εξυπηρετεί καλύτερα.
όσον αφορά στις απαλλοτριώσεις η κα Αλειφέρη σημείωσε πως η κοινωνία το περιμένει το έργο και θα αρθεί η όποια δυστροπία τυχόν υπάρξει και οι διαδικασίες θα είναι συναινετικές.