Διαχειριστικός έλεγχος στην «Πελοπόννησος» Α.Ε. : Ευρήματα για ελλείμματα, κατατμήσεις έργων, διασπάθιση δημόσιου χρήματος

Διαχειριστικός έλεγχος στην «Πελοπόννησος» Α.Ε. : Ευρήματα για ελλείμματα, κατατμήσεις  έργων, διασπάθιση δημόσιου χρήματος

Παραδόθηκε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και την «Πελοπόννησος» Α.Ε. από την εταιρεία “tgs Ελλάς” η έκθεση από το διαχειριστικό έλεγχο των προγραμματικών συμβάσεων του φορέα υλοποίησης «Πελοπόννησος» Α.Ε.

Τα ευρήματα που αναφέρονται στην εν λόγω έκθεση, τα οποία κρίνονται ως εξόχως σοβαρά, θα τεθούν υπ’ όψιν του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, προκειμένου να ληφθούν οι κατά το νόμο προβλεπόμενες αποφάσεις.

Ήδη δόθηκε εντολή για την κοινοποίηση του υποβληθέντος φακέλου στους επικεφαλής των συνδυασμών του Περιφερειακού Συμβουλίου και στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της «Πελοπόννησος» Α.Ε.

Σύμφωνα με όσα εμφανίζονται από τα αποτελέσματα του ελέγχου, η εταιρεία που προχώρησε στον έλεγχο “παραθέτει τα ευρήματα που προέκυψαν από την εξέταση έντεκα προγραμματικών συμβάσεων, που υλοποίησε η Πελοπόννησος Α.Ε., τα οποία καταδεικνύουν την ουσιαστική αθέτηση των απαιτούμενων διαδικασιών”.

Επίσης, στο κείμενο υπάρχει “κατάσταση με τα αποτελέσματα του συνόλου των προγραμματικών συμβάσεων τα οποία δεν αποτυπώθηκαν και δεν παρουσιάστηκαν ορθά στα βιβλία και στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για τα τελευταία χρόνια.

Η συνολική ζημιά που δεν έχει αναγνωριστεί ανέρχεται στο ποσό του 1.552.139,87 ευρώ και, ως εκ τούτου, η αρνητική θέση της εταιρείας την 31η Δεκεμβρίου 2019 ήταν 1.293.557,64 ευρώ (31η Δεκεμβρίου 2018 αρνητική θέση 952.879,36 ευρώ)”.

Σύνοψη ευρημάτων

Στην έκθεση σύνοψης των ευρημάτων αναφέρονται τα εξής: ” α) Η υλοποίηση όλων των έργων γίνεται με την κατάτμηση του φυσικού αντικειμένου, ούτως ώστε να γίνονται με απευθείας αναθέσεις έως και του ποσού των 40.000 ευρώ πλέον αναλογούντος ΦΠΑ. Αυτή η πρακτική δεν μπορεί να θεωρηθεί ως σύννομη βάσει του ν. 4412/2016.

β) Οι ανάδοχοι επιλέγονται από το «Μητρώο Συνεργατών» που τηρεί η Πελοπόννησος Α.Ε. Τα κριτήρια και η διαδικασία εγγραφής στο μητρώο συνεργατών παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις.

Ειδικότερα στο μητρώο συνεργατών της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε. μπορούν να εγγραφούν φυσικά και νομικά πρόσωπα, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά «μία απλή» αίτηση εγγραφής. Η αίτηση περιορίζεται στη συμπλήρωση των προσωπικών στοιχείων (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, πεδίο παροχής υπηρεσιών, Α.Φ.Μ. και ΔΟΥ), των στοιχείων αλληλογραφίας και τομέα εξειδίκευσης του ενδιαφερόμενου προς εγγραφή.

Γίνεται αντιληπτό ότι δε διενεργείται κανένας τυπικός ή ουσιαστικός έλεγχος της εμπειρίας ή των ακαδημαϊκών ή επαγγελματικών προσόντων των υποψήφιων συνεργατών.

Τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων από το «Μητρώο Συνεργατών» της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε. είναι ατελή και ελλιπή. Ούτε σε αυτό το στάδιο φαίνεται να διενεργείται κανένας τυπικός ή ουσιαστικός έλεγχος της εμπειρίας ή των ακαδημαϊκών ή επαγγελματικών προσόντων των επιλεχθέντων συνεργατών.

δ) Στις περισσότερες περιπτώσεις των απευθείας αναθέσεων η περιγραφή και η ανάλυση των ποσοτικών, ποιοτικών χαρακτηριστικών των ζητούμενων υπηρεσιών ή προμηθειών είναι ελλιπέστατη και δε ζητείται οικονομική ανάλυση των επιμέρους υπηρεσιών και προμηθειών. Το ίδιο ισχύει και στις υποβληθείσες προσφορές. Έχουμε πληροφορηθεί ότι αυτά «συζητιούνται και συμφωνούνται» προφορικά.

ε) Τα μέλη της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης (ΚΕΠ) και της Επιστημονικής Επιτροπής Παρακολούθησης (ΕΕΠ) ορίζονται από την Προγραμματική Σύμβαση. Τα καθήκοντά τους αφορούν στη συστηματική παρακολούθηση τήρησης των όρων της Προγραμματικής Σύμβασης και στην υποβοήθηση της υλοποίησης του αντικειμένου της. Διαπιστώθηκε ότι η ΚΕΠ και η ΕΕΠ δεν εκτελούν επαρκώς τα καθήκοντά τους, όπως αυτά προβλέπονται από τις Προγραμματικές Συμβάσεις.

στ) Τα μέλη της εσωτερικής επιτροπής παρακολούθησης (Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής) ορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε.

Τα καθήκοντά τους αφορούν στην παραλαβή και αξιολόγηση των παραδοτέων από τους εκάστοτε αναδόχους. Η σύσταση της εσωτερικής αυτής επιτροπής γίνεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 170 Ν. 4412/2016, καθώς η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των έργων και των υπηρεσιών αποτελείται από τα ίδια πρόσωπα που απαρτίζουν την επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των έργων και των υπηρεσιών άλλων Προγραμματικών Συμβάσεων.

Σύμφωνα με το άρθρο 170 του Ν.4412/2016, «τα μέλη της επιτροπής παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών θα πρέπει να έχουν κατάρτιση σχετική με το αντικείμενο των εργασιών που καλούνται να παραλάβουν και η επιλογή τους να γίνεται μετά από κλήρωση. Δεν πρέπει να ορίζονται τα ίδια μέλη».

Διαπιστώθηκε ότι σε όλες τις περιπτώσεις του δείγματος η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών δε διενεργεί κάποιον ουσιαστικά ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο, απλώς βεβαιώνει «την ορθή εκτέλεση των εργασιών» βάσει των ελλιπών εκθέσεων πεπραγμένων των αναδόχων.

Ουσιαστικά, η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν μπορεί να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα των προγραμματικών συμβάσεων.

ζ) Οι πληρωμές των αναδόχων για τις οποίες συνάπτει συμβάσεις η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ Α.Ε. γίνονται απευθείας από την ίδια χωρίς την έγκριση, έστω και τυπικής, της επιτροπής παρακολούθησης και παραλαβής των εργασιών, ούτως ώστε να βεβαιώνεται το «καλώς έχει». Η κατάσταση των εξωτερικών συνεργατών / αναδόχων που χρειάζεται να πληρωθούν συντάσσεται από έναν εξωτερικό συνεργάτη που εργάζεται ως Διοικητικό Προσωπικό, ο οποίος είναι αγρονόμος-τοπογράφος. Η κατάσταση αυτή εγκρίνεται από το λογιστή της εταιρείας, καθώς και από τον εκάστοτε διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας”.

Η έκθεση σύνοψης ευρημάτων καταλήγει ως εξής: “Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν θεωρηθούν ότι είναι σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις της Περιφέρειας ως δημόσιου φορέα για «τη χρηστή διοίκηση και συνετή διαχείριση του δημόσιου χρήματος»”.

Α.Π.