“Covid – 19 Πελοποννήσου”: Και μια και δυο παρατάσεις…

“Covid – 19 Πελοποννήσου”: Και μια και δυο παρατάσεις…

Δικαιολογημένη παράταση και στα άλλα δύο περιφερειακά προγράμματα

Δεν πρόκειται να δοθεί καμία παράταση (ή εάν δοθεί, σε περίπτωση προβλημάτων του συστήματος υποδοχής, θα είναι ολίγων ημερών) στο πρόγραμμα «Covid – 19 της Περιφέρειας Πελοποννήσου» που λήγει την Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020. Αυτή ήταν η αρχική επίσημη ανακοίνωση – διαβεβαίωση. Τελικά, το πρόγραμμα πήρε και μία (μέχρι 19/11/2020) και δεύτερη παράταση (μέχρι 15/12/2020).

Έτσι, τα άλλα δύο προγράμματα του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Πελοποννήσου (ΠΕΠ Πελοποννήσου) 2014 – 2020 αναγκαστικά και δικαιολογημένα τώρα παρατείνουν τις προθεσμίες τους.

ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ

Γιατί, όπως λεγόταν, δε θα δινόταν παράταση στο πρόγραμμα «COVID 19 – ΠΕΠ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ»; Γιατί:

•Πρέπει τα χρήματα του προγράμματος να δοθούν το συντομότερο δυνατό (αφού αφορούν, μάλιστα, σε κάλυψη ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που επλήγησαν / πλήττονται από την υγειονομική επιδημία)

•Πρέπει τα χρήματα του προγράμματος, σύμφωνα και με την προκήρυξη και τις δεσμεύσεις προς την Ε.Ε., να «πέσουν στην αγορά» μέσα στο 2021

•Η όποια παράταση πλήττει τον ανταγωνισμό, βοηθάει τους ασυνεπείς και «δυσκολεύει» τους συνεπείς.

ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ COVID – 19 & «ΚΕΝΤΡΙΚΑ COVID – 19»

Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, όλα τα ανάλογα προγράμματα COVID – 19 όλων των Περιφερειών παρατάθηκαν. Από την άλλη, ενώ διαρκούν ακόμα τα περιφερειακά Covid– 19, ξεκίνησε και το «κεντρικό Covid» – Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4, ενώ αναμένονται και Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5 και 6.

Δεν αμφισβητείται ότι σε μια πανδημική συγκυρία, απρόβλεπτη και πρωτόγνωρη, η προσπάθεια που καταβάλλεται έχει μοναδικό κίνητρο την καλύτερη αντιμετώπιση μιας έκτακτης κατάστασης. Και είναι πραγματικά εν πολλοίς επιτυχημένη, στο μέτρο του δυνατού. Αυτό δε σημαίνει ότι αρκετά πράγματα δεν μπορούν να γίνουν ακόμα καλύτερα, να βελτιωθούν.

Παρά τα όσα συνειρμικά, κυρίως για το «μη ειδικό πολίτη», γίνονται αντιληπτά (το περιφερειακό είναι ευθύνη της Περιφέρειας, η επιστρεπτέα προκαταβολή της κεντρικής διοίκησης…), ο σχεδιασμός της όλης έκτακτης κατάστασης είναι κεντρικός. Από το κέντρο υπαγορεύεται κάθε λεπτομέρεια και οι Περιφέρειες απλά συνυπογράφουν ή παρατηρούν – παρεμβαίνουν…

Αρκεί να παρατηρήσει κανείς το σχεδιασμό και υλοποίηση των περιφερειακών προγραμμάτων covid. Όπως σχεδιάστηκε από την «πρωτοπόρα» Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, έτσι αντιγράφηκε και σε όλες τις άλλες Περιφέρειες της χώρας. Οι επιλέξιμοι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας (ΚΑΔ) είναι ίδιοι και απαράλλαχτοι για όλες τις Περιφέρειες. Θα περίμενε κανείς να υπάρξει μια διαφοροποίηση ανά Περιφέρεια, με βάση τα οικονομικά της χαρακτηριστικά και τις ιδιαίτερες ανάγκες της.

Ακόμα, τα περιφερειακά προγράμματα covid υπόσχονται, με «χοντροκομμένα κριτήρια», το 50% των εξόδων 2019 στις επιχειρήσεις που θα επιλεγούν (μειώνοντας τον αριθμό των επιχειρήσεων που θα ωφεληθούν και στερώντας την ενίσχυση από τις πολύ μικρές με έξοδα κάτω από 10.000 ευρώ).

Ενώ οι «Επιστρεπτέες Προκαταβολές» (1,2,3,4,5,6,) διέθεταν και θα διαθέτουν ένα καλύτερο και αναλογικότερο αξιολογικό σύστημα, επαναπροσδιοριζόμενο λόγω και της «πολυτέλειας» της επανάληψης, που καταλήγει σε αναλογικότερη ενίσχυση (η πολύ μικρή επιχείρηση με ελάχιστα έξοδα και έσοδα λαμβάνει έστω μια «μικρή βοήθεια – μεγάλη σωτηρία». Έστω αυτό το 1000ρικο…).

Ακούγεται ότι εάν συνεχιστούν οι επιδημικές συνθήκες δεν αποκλείεται (πέραν των Επιστρεπτέων Προκαταβολών 4, 5 και 6) να υπάρξουν και επαναλήψεις των περιφερειακών προγραμμάτων covid…

Τα παραπάνω δεν μπορεί φυσικά παρά να είναι γνωστά στους ειδήμονες – ιθύνοντες. Κορωνοϊού και χρόνου και πίεσης επιτρεπόντων πρέπει να χαρακτηρίσουν πιθανά νέα ανάλογα προγράμματα.

Και όταν κάποια στιγμή τελειώσει η όλη επιδημική κατάσταση, εγκαταλείποντας πίσω της μια δυσμενή σε κάθε περίπτωση οικονομική συγκυρία, όταν θα έχει διαμορφωθεί ένα νέο οικονομικό μικρομεσαίο επιχειρηματικό περιβάλλον, μάλλον θα πρέπει να γίνει επιτέλους μια νέα εθνική και περιφερειακή μελέτη επικαιροποίησης της έννοιας της μικρομεσαίας (πολύ μικρής, μικρής και μεσαίας) επιχείρησης…

Ποιες πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις θέλουμε και ποιες «θα αφήσουμε να πεθάνουμε»…

Γιατί έτσι ακόμα και σε «συνθήκες μετά – covid», με έντονο το σημάδι όμως της επιδημίας και των παρεπόμενων μεταβολών στην οικονομία και στις καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές, αλλά και εργασιακές νέες σχέσεις, θα είναι ακόμα πιεστική και αναγκαία η αναζήτηση που πρέπει να στοχεύουν τα κίνητρα των ενισχύσεων – επιδοτήσεων.

Ο «μικρομεσαίος προ covid»… πεθαίνει. Ο «μικρομεσαίος μετά covid» θα έχει αρκετά έως πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά, θα είναι «σχεδόν μεταλλαγμένος». Η «οικονομική φύση» θα επιβάλει τους όρους της ισορροπίας, βέβαια, αλλά η αρμόζουσα οικονομική πολιτική θα κάνει αυτούς τους όρους λιγότερο επώδυνους…

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΣΤΑ ΔΥΟ ΑΛΛΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ Π.Ε.Π. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

•Το πρόγραμμα «Ενίσχυση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τον εκσυγχρονισμό τους μέσω της χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) καθώς και συστημάτων αυτοματισμού», που έληγε στις 23 Οκτωβρίου 2020, πήρε ήδη παράταση μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2021.

•Το πρόγραμμα «Ενίσχυση της ίδρυσης / εκσυγχρονισμού ΜΜΕ επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου με έμφαση στην καινοτομία και την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών», που λήγει 11 Δεκεμβρίου 2020, αναμένεται να παραταθεί (όταν κοντεύει να εκπνεύσει) και αυτό πέραν του Ιανουαρίου 2021, πιθανότατα έως Φεβρουάριο – Μάρτιο.

Οι λόγοι της παράτασης είναι:

•Η καλύτερη προετοιμασία των υποψήφιων επενδυτών, όταν μάλιστα τρέχει και επείγει το πρόγραμμα «Covid – 19 Πελοποννήσου»

•Το ότι η συγκεκριμένη παράταση βοηθάει στη διοικητική αποσυμφόρηση της διαχειριστικής αρχής που παραλαμβάνει, αξιολογεί – βαθμολογεί, εκδίδει προσωρινό κατάλογο επιτυχόντων, παραλαμβάνει και αποφασίζει επί των ενστάσεων και, τελικά, προτείνει στην πολιτική ηγεσία τον τελικό κατάλογο εγκεκριμένων επενδυτικών προτάσεων προς υπογραφή.

επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας

Νομικός / Οικονομολόγος