Έρχονται τα πάνω- κάτω στις εκλογές για την Αυτοδιοίκηση – Στις 28 Ιανουαρίου παρουσιάζεται ο νέος εκλογικός νόμος

Έρχονται τα πάνω- κάτω στις  εκλογές για την Αυτοδιοίκηση – Στις 28 Ιανουαρίου παρουσιάζεται ο νέος εκλογικός νόμος

-Εκλογή με 405- 42%, “κούρεμα” στον αριθμό των συμβούλων, πλαφόν εισόδου στα συμβούλια

Αντίστροφα μετράμε για την ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που αναμένεται να έλθει σε διαβούλευση εντός Φεβρουαρίου, όπως προανήγγειλε προχθές ο Μάκης Βορίδης κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο Εσωτερικών.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του e-ota.gr, το νομοσχέδιο για το νέο εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που καταργεί την απλή αναλογική,  θα παρουσιαστεί από τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου, οπότε έχει προγραμματιστεί το πρώτο υπουργικό συμβούλιο της νέας χρονιάς.

Αναφορικά με τον εκλογικό νόμο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «αποτελεί δέσμευσή μας να αλλάξουμε το σύστημα της απλής αναλογικής για να ευθυγραμμίζεται με καλύτερο τρόπο η βούληση των δημοτών με τις πλειοψηφίες στα Δημοτικά Συμβούλια».

Στο ίδιο μήκος κύματος, με επίκεντρο ρυθμίσεις για ουσιαστική διοικητική μεταρρύθμιση, κινήθηκε ο υπουργός Μάκης Βορίδης, ο οποίος τόνισε ότι στις πρώτες προτεραιότητες του υπουργείου είναι ο νέος εκλογικός νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. 

Αναφορικά με το νέο νόμο για τους ΟΤΑ, ο Μάκης Βορίδης τόνισε ότι στόχος είναι να άρει τις παθογένειες που προκάλεσε η απλή αναλογική στις διοικήσεις των Δήμων της επικράτειας.

Με βάση τα λεγόμενα του υπουργού Εσωτερικών, οι διατάξεις του σχεδίου νόμου θα επιφέρουν νέα ισορροπία και δεδομένα στον τρόπο με τον οποίο εκλέγονται οι Δημοτικές Αρχές, εξασφαλίζοντας πρωτίστως την κυβερνησιμότητα και τη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι ΟΤΑ.

Οι 6 αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο

Ειδικότερα, οι αλλαγές που αναμένεται να συμπεριληφθούν στο νέο νομοσχέδιο και βρίσκονται στην τελική τους επεξεργασία είναι οι εξής:

1. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες θα εκλέγονται από τον πρώτο γύρο, με ποσοστό 40% ή 42%, αντί της απόλυτης πλειοψηφίας του 50%. «Όταν κάποιος εκλέγεται πρωθυπουργός με 40%, γιατί να μην εκλέγεται και δήμαρχος;», τονίζει χαρακτηριστικά κυβερνητικό στέλεχος.

2. Η διαφορά του πρώτου υποψήφιου δημάρχου με τον δεύτερο να είναι τουλάχιστον 5%. Μόνο, δηλαδή, με 40% ή 42% και πέντε μονάδες διαφορά από τον επόμενο θα εκλέγεται δήμαρχος από τον πρώτο γύρο. Θυμίζουμε ότι το 2006 είχε νομοθετηθεί για πρώτη φορά ρύθμιση βάσει της οποίας δήμαρχοι και περιφερειάρχες εκλέγονταν όσοι συγκέντρωναν κατ’ ελάχιστο ποσοστό 42%.

3. Σημαντικές τομές θα γίνουν και στον τρόπο λειτουργίας των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, αλλά και στην ίδια τη σύνθεσή τους. Υπό επεξεργασία είναι το ενδεχόμενο μείωσης του αριθμού των συμβούλων, ακόμα και κατά 30%. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις τελευταίες εκλογές υπήρχαν σε όλη την επικράτεια 69.821 υποψήφιοι δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι και 7.668 υποψήφιοι περιφερειάρχες και περιφερειακοί σύμβουλοι. 

Όπως επισημαίνει δε στα «Παραπολιτικά» στέλεχος που ασχολείται με την κατάρτιση του νομοσχεδίου, ο Δήμος Αιγάλεω έχει 41 δημοτικούς συμβούλους και η Νέα Υόρκη 51. Με τη μεταρρύθμιση που σχεδιάζει η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών, κάθε εκλεγμένος δήμαρχος και περιφερειάρχης θα έχει πλέον την πλειοψηφία στο συμβούλιο, λιγότερο ωστόσο διευρυμένη. Η απλή αναλογική θα έχει εφαρμοστεί, συνεπώς, για πρώτη και τελευταία φορά το 2019.

4. Εξετάζεται και το ενδεχόμενο ο αριθμός των συμβούλων που εκλέγει να εξαρτάται και από το ποσοστό που λαμβάνει ο συνδυασμός του, να αυξάνεται δηλαδή κλιμακωτά ανάλογα με το ποσοστό, στη βάση του μοντέλου που υιοθετεί ο νέος εκλογικός νόμος για τις εθνικές εκλογές.

5. Άλλη μια προσαρμογή που εξετάζεται στο πρότυπο των εθνικών εκλογών είναι να θεσπιστεί ελάχιστο όριο 3% για την εκλογή δημοτικών συμβούλων από κάποιο συνδυασμό και την είσοδο στο δημοτικό συμβούλιο.

6. Κατόπιν διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των Δήμων και των Περιφερειών, θα κατατεθεί μια μεγάλη νομοθετική μεταρρύθμιση, με κύριο χαρακτηριστικό την ενδυνάμωση του πρώτου και δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης, με τη μεταφορά σημαντικών αρμοδιοτήτων.