Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας Γιάννης Μαργαρίτης για τα περιστατικά στο θεατρικό τοπίο

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας Γιάννης Μαργαρίτης για τα περιστατικά στο θεατρικό τοπίο

Ένας άνθρωπος που ξέρει καλά το χώρο του θεάτρου είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ Γιάννης Μαργαρίτης.

Χθες λοιπόν με ανάρτησή του στο Facebook θέλησε να εκφράσει τη γνώμη του για όλα όσα συμβαίνουν στο χώρο το τελευταίο διάστημα.

Ακολουθεί η ανάρτησή του
Παράπλευρη καταγγελία για την φρίκη στο θεατρικό τοπίο.
Ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα στην υποκριτική είναι η εμπιστοσύνη.
Χωρίς εμπιστοσύνη κανένας δεν μπορεί να ανοίξει την ψυχή του και να βγάλει την αλήθεια του μπροστά στους άλλους.

Όλα τα θεατρικά κείμενα, για να μετατραπούν σε ζώσα κατάσταση επί σκηνής, χρειάζονται την ψυχή του ηθοποιού.
Για να προσεγγίσουμε όμως τα βάθη της ψυχής του, χρειάζεται να δημιουργηθεί κλίμα μεγάλης εμπιστοσύνης και σεβασμού. Πρέπει ο ηθοποιός να νιώσει ασφάλεια, να νιώσει ότι κανείς δεν θα τον προδώσει, ότι κανείς δεν θα τον χλευάσει ακόμα κι αν στις πρώτες απόπειρες προσέγγισης, δεν τα καταφέρει. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και όταν ο ηθοποιός πρέπει να αναπαραστήσει σκηνές βίας ή ερωτικές σκηνές.
Η συναδελφική αλληλεγγύη και προστασία, ο σεβασμός του σώματος του άλλου, είναι εδώ εξίσου απαραίτητα και αποτελούν προϋπόθεση για την επιτυχία του σκηνικού αποτελέσματος. Αυτά, μεταξύ άλλων, προσπαθούμε να διδάξουμε στους νέους ηθοποιούς.
Θέλουμε να καταλάβουν ότι για να μπορέσουν να φτάσουν στο ποθητό αποτέλεσμα θα πρέπει να αφιερώσουν κόπο και χρόνο για να δημιουργηθεί το κατάλληλο κλίμα εμπιστοσύνης συναδελφικότητας και αλληλεγγύης.
Θέλω λοιπόν να καταγγείλω όσους με την φρίκη των πράξεων τους, καταστρέφουν την πολύτιμη προσπάθεια διδασκαλίας ετών.
Όλη αυτή η τεράστια προσπάθεια τίθεται σήμερα σε καθεστώς σοβαρής αμφιβολίας. Αμφιβάλλουν όλοι ακόμα και για τα πιο βασικά και στοιχειώδη.
Ίσως εδώ βρίσκεται το κακό που έχουν κάνει οι καταγγελόμενοι, απ την στιγμή που αποδειχθούν βάσιμες οι καταγγελίες, στο ίδιο το θέατρο.
Πέρα απ το μεγάλο κακό που έκαναν στους καταγγέλοντες, να σκεφθούμε και το κακό που έκαναν στην απαραίτητη εσωτερική διαδικασία της ίδιας της θεατρικής πράξης.
Βίαιες συμπεριφορές επι σκηνής, σεξισμός, εκμετάλλευση της θέσης ισχύος, μείωση προσωπικοτήτων και τόσα ακόμα…..
Χρειάζεται μεγάλο κουράγιο και δύναμη για να στηθεί και πάλι το κατάλληλο περιβάλλον που θα ανθίσει το όραμα και η μαγεία.
Προς το παρόν μαζί με τις απαραίτητες και χωρίς φόβο καταγγελίες, γιατί προς Θεού δεν πρέπει να κουκουλωθεί τίποτα όλα να βγουν στο φως, ας υπάρξει η απαραίτητη περισυλλογή και επαναπροσδιορισμός του καθενός από εμάς τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ.
Στο καινούργιο τοπίο που διαμορφώνεται ας βρούμε και πάλι την δύναμη της Εμπιστοσύνης και του Αλληλοσεβασμού, στις πρόβες, στις παραστάσεις αλλά και στις Δραματικές Σχολές.

Γιάννης Μαργαρίτης
Σύντομο βιογραφικό
Ο Γιάννης Μαργαρίτης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Θέατρο στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Συνέχισε τις σπουδές του στο τρίτο πανεπιστήμιο της Σορβόννης στο Παρίσι. Παρακολούθησε μαθήματα θεάτρου στην σχολή Λεκόκ και μαθήματα κινηματογράφου στην σχολή Σταυράκου. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου 1990 -1991 και στο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος του Δήμου Αθηναίων 2011. Το 1996 ίδρυσε το Θέατρο της Άνοιξης και παρέμεινε καλλιτεχνικός διευθυντής του, μέχρι το 2010. Από τον Σεπτέμβριο 2018 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 90 παραστάσεις. Έχει σκηνοθετήσει στο Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, στο Κρατικό Θέατρο της Κωνστάντζα στην Ρουμανία, στο Νέο θέατρο Βελγίου, σε πολλούς ιδιωτικούς θιάσους, σε πολλά ΔΗΠΕΘΕ και στο Θέατρο της Άνοιξης.
Παραστάσεις του έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλες περιοδείες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Έχει συμμετέχει σε διεθνή φεστιβάλ και έχει τιμηθεί με βραβεία σκηνοθεσίας, καλύτερης παράστασης, καλύτερης ερμηνείας, μουσικής για την παράσταση «Ατρείδες» στο 9ο διεθνές φεστιβάλ του Καΐρου, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου έργου και παράστασης, ερμηνείας και μουσικής για την παράσταση «1821 η επανάσταση, ο καραγκιόζης και τα ημίψηλα» 3ο φεστιβάλ Ιθάκης, έχει πάρει βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για την παράσταση «Πέερ Γκυντ» με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Έχει διδάξει στις Δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου 12 χρόνια, του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος 3 χρόνια, Σχολή Βεάκη 32 χρόνια, Ωδείου Αθηνών 1 χρόνο.
Συνεχίζει την διδασκαλία με πολλές διακρίσεις στις παραστάσεις με τους τελειόφοιτους φοιτητές του.