Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας: ”Κέρδισαν” το ενδιαφέρον κυκλοφοριακή μελέτη και χώροι στάθμευσης

Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας: ”Κέρδισαν” το ενδιαφέρον κυκλοφοριακή μελέτη και χώροι στάθμευσης

Με αφορμή τις αναπλάσεις οδών που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και πρόκειται να ξεκινήσουν στο Ιστορικό Κέντρο Καλαμάτας, η κατάσταση που θα δημιουργηθεί, η ανάγκη εκπόνησης κυκλοφοριακής μελέτης, αλλά και η πρόνοια που απαιτείται για νέους χώρους στάθμευσης, κυριάρχησαν στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας.  

Στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Βασίλης Κοσμόπουλος, τόνισε: “Έχουμε τονίσει πολλές φορές τόσο σε δημόσιες παρεμβάσεις μας όσο και στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι στο σχεδιασμό της λειτουργίας της πόλης η κυκλοφοριακή μελέτη, η συγκοινωνιακή μελέτη και το ΣΒΑΚ οφείλουν να προηγούνται των αποφάσεων για τις αναπλάσεις των οδών της πόλης. 

Οι αναπλάσεις, όμως, των οδών Σφακτηρίας, Αναγνωσταρά, Κολοκοτρώνη και των καθέτων σε αυτές αποφασίστηκαν από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, με αποκλειστικό γνώμονα την ύπαρξη χρηματοδότησης και χωρίς να έχουν γίνει οι πιο πάνω μελέτες, με αποτέλεσμα να μην έχει δοθεί λύση, αφενός, για τη χωροθέτηση των καταργούμενων 250 θέσεων στάθμευσης των κατοίκων της περιοχής και, αφετέρου, για την ομαλή προσέγγιση της περιοχής από τους επισκέπτες και τους εργαζομένους σε αυτή. 

Η εκπόνηση, μάλιστα, συγκοινωνιακής και κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία έχει πολλές φορές αναγγελθεί κατά το παρελθόν κατάντησε να γίνει πρωταπριλιάτικο αστείο. 

Τι προτίθεται να κάνει η Δημοτική Αρχή για την εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης για τους κατοίκους της περιοχής; 

Προτίθεται να διερευνήσει την περίπτωση της ανέγερσης πολυωρόφου χώρου στάθμευσης στη θέση του ισόγειου ανεκμετάλλευτου κτιρίου επί των οδών Κολοκοτρώνη και Αναγνωσταρά, καθώς τα υπάρχοντα περιμετρικά ελεύθερα οικόπεδα δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν περισσότερα από 50 αυτοκίνητα;

Θέλουμε να θυμίσουμε ότι πριν από την ανάπλαση της κεντρικής πλατείας της πόλης είχαμε προτείνει την κατασκευή στο βόρειο τμήμα αυτής υπογείου παρκινγκ 300 περίπου θέσεων (βλέπε ρεπορτάζ στον τοπικό Τύπο στις 8/5/2010 και στις 1/7/2010), αλλά η πρότασή μας αυτή απερρίφθη από τον προηγούμενο δήμαρχο, ο οποίος δρούσε πάντα αποσπασματικά, ανάλογα με τις υπάρχουσες χρηματοδοτήσεις και όχι με γνώμονα τη μελλοντική εξέλιξη της πόλης. 

Σήμερα, βέβαια, το ΣΒΑΚ, του οποίου ολοκληρώθηκε η Α’ Φάση, στην παράγραφο 9.4.1.9 αναφέρει: «Σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα προτείνεται η κατασκευή υπογείων χώρων στάθμευσης κάτω από πλατείες, προκειμένου να ισοσκελιστεί το ισοζύγιο προσφοράς στάθμευσης, εξαιτίας της απώλειας θέσεων παρά την οδό που αναμένεται να επέλθει από το συνιστώμενο αποκλεισμό του κέντρου για τα μηχανοκίνητα οχήματα»”.  

Για το θέμα ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος ανέφερε με τη σειρά του: «Είναι γεγονός πως με τις μελλοντικές παρεμβάσεις και αναπλάσεις που θα υλοποιηθούν, αναγκαστικά θα περιοριστούν κάποιες θέσεις στάθμευσης προκειμένου να αποδοθεί ζωτικός χώρος για τους πεζούς.

Όταν μιλάμε για το σχεδιασμό μιας σύγχρονης πόλης, πάντα έχουμε κατά νου πως οφείλουμε να αποδώσουμε περισσότερο χώρο στους πεζούς και επίσης να περιφρουρήσουμε και να ενισχύσουμε όσο μπορούμε την προσβασιμότητα των εμποδιζόμενων ατόμων στην Καλαμάτα. 

Δε φαντάζομαι να ισχυριστεί κάποιος πως περιποιεί τιμή για την πόλη μας η πλατεία της Υπαπαντής να κατακλύζεται από οχήματα που καβαλάνε πάνω. Είναι επιβεβλημένο και προς όφελος της πόλης το να αλλάξουμε την εικόνα της πλατείας.

Δε φαντάζομαι να ισχυριστεί κάποιος πως μας τιμάει η κατάσταση των πεζοδρομίων της Αναγνωσταρά, τα οποία με τη γεωμετρία με τα πλάτη που έχουν καθιστούν δεκαετίες τώρα βασανιστική ή και επικίνδυνη τη διαδρομή για τους πεζούς με ανεβοκατεβάσματα στο οδόστρωμα. Είναι, λοιπόν, το έργο της ανάπλασης επιβεβλημένο και προς όφελος της πόλης. Και βέβαια, έρχεται και το δίκτυο πεζοδρόμων στο Ιστορικό Κέντρο.

Τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε με όλες αυτές τις αναπλάσεις, προφανώς θα λείψουν θέσεις στάθμευσης. Πρόβλημα, βέβαια, όχι μόνο της Καλαμάτας, αλλά σχεδόν όλων των πόλεων της χώρας που έχουν μια δυναμική.

Πώς πρέπει εμείς λοιπόν να κινηθούμε. Πρώτον, όπως ήδη γνωρίζετε, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του ΣΒΑΚ, η οποία θα χαράξει το μελλοντικό χάρτη της πόλης σε ό,τι έχει να κάνει με την κινητικότητα. Έχω μιλήσει αρκετές φορές για το πόσο σημαντικό εργαλείο είναι το ΣΒΑΚ και τι κάνει. Μη τα επαναλάβω.

Δεύτερον, έχω ήδη προαναγγείλει καιρό τώρα πως η Δημοτική Αρχή μέσα στο επόμενο διάστημα θα προβεί στην εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης που θα βοηθήσει το έργο του ΣΒΑΚ. Η μελέτη αυτή θα προσδιορίσει την ελεγχόμενη στάθμευση και θα προτείνει χώρους στάθμευσης στην πόλη, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα μελλοντικά έργα ανάπλασης, λόγω των οποίων θα χαθούν θέσεις στάθμευσης. Προτεραιότητά μας είναι να εξυπηρετηθούν και οι περίοικοι και οι μόνιμοι κάτοικοι, προκειμένου να μπορούν να σταθμεύουν τα οχήματά τους.

Τρίτον, ήδη βρίσκεται υπό σύσταση επιτροπή που θα απαρτίζεται από στελέχη του Δήμου και θα αξιολογήσει την υφιστάμενη και μελλοντική κατάσταση προτείνοντας παράλληλα λύσεις για τη διαχείριση της στάθμευσης και τη δημιουργία νέων οργανωμένων χώρων στάθμευσης.

Εξετάζονται διάφορα σενάρια υπόγειων, επίγειων, υπέργειων χώρων. Με μια πρώτη προσέγγιση, ναι υπάρχουν πλατείες σε κεντρικά σημεία που θα μπορούσαν να φέρουν υπόγειους χώρους στάθμευσης. Ναι, υπάρχουν χώροι που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν υπέργειες εγκαταστάσεις, αλλά υπάρχουν και ιδιωτικά οικόπεδα για τα οποία θα μπορούσε να ξεκινήσει μία συζήτηση ενοικίασης.

Άρα, να δούμε ποια σενάρια είναι ρεαλιστικά και ποια όχι. Στόχος μας με όλες αυτές τις κινήσεις που προανέφερα είναι να βρεθεί μία ολοκληρωμένη και χωρικά ευρύτερη λύση στο θέμα της στάθμευσης με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον».

Α.Π.